Auteur: Sandra Reusen
Ter voorbereiding en ondersteuning van de Studie & Netwerk Tour die Pleisureworld NRIT organiseert van 17 t/m 21 maart 2019, schrijft leisure consultant in de VAE, Sandra Reusen, uitgebreide productverslagen over de leisurelocaties en -ontwikkelingen, die aan bod zullen komen tijdens de reis. Gaat u mee? In deze blog staat centraal leisure locatie: IMG, worlds of adventure! Aan het einde van deze blog treft u een samenvatting/overview van deze locatie aan. 

IMG worlds of adventure

Klaar voor een dagje bloedstollende achtbanen en zinderende attracties!

We zijn er al een paar keer langs gereden ‘IMG, ’s werelds grootste indoor theme park’. Maar sinds afgelopen zomer niet meer met de opening van Warner Bros Abu Dhabi (14 versus 15 ha). Maar IMG promoot zichzelf nog graag hiermee. ‘Het grootste’ zijn onder de indoor attractieparken is niet heel moeilijk, want zoveel indoor parken bestaan er niet. Bovendien is Dubai de stad van de records (hoogste dit, snelste dat, grootste zus en duurste zo…) dus hierin kun je niet achterblijven. Dit gezegd hebbende, gaan we ‘het’ beleven.
En om maar meteen met de deur in huis te vallen: de entree van het park is voor verbetering vatbaar. Allereerst omdat je IMG vanaf de snelweg bijna kunt aanraken, maar je moet een enorme lus rijden om op de parking te komen. Bovendien is het aantal parkeerplaatsen dat IMG heeft gecreëerd behoorlijk over de top, waardoor het erg leeg en daardoor ook ‘triest’ oogt. #FAIL1! Misschien bedoeld voor toekomstige uitbreidingsmogelijkheden?
Ook is er geen praktische looproute richting de entree. Auto’s/taxi’s kunnen tot bijna voor de deur doorrijden (alleen voor een ‘drop-off’), maar voor voetgangers is vanaf de parking niets aangelegd. Er valt ook niets te beleven, het is er bijna doods. Gemiste kans of zijn we gewoon een tikkeltje verwend als Nederlanders waar we onderhand zijn opgegroeid in een belevingseconomie?
We komen binnen in een grote welkomsthal waarin de kassa’s, de entreepoortjes tot het park en de toegang tot een enorm bioscoopcomplex is gesitueerd. We beginnen het te snappen. IMG heeft kosten nog moeite gespaard om dit park te realiseren.

Entreehal IMG

Superhelden komen tot leven

We beginnen in het eerste themagebied en het hart van het park: IMG Boulevard. Hierin tref je vooral veel (niet erg gezonde) restaurantjes en souvenirwinkels waar je links of rechts omheen kunt lopen. In deze zone bevindt zich één attractie: The Haunted Hotel. Klinkt goed, maar we bewaren hem voor het laatst!
Wij kiezen voor de rechter hoofdstraat en lopen direct door naar de Marvel zone, een grote Amerikaanse stad waar de bekende superhelden leven, zoals Spiderman en De Hulk. Topper in deze zone: de spider man. Deze attractie heeft (zoals bijna alle andere attracties zoals wij later ondervinden) een extreem grote (maar lege) wachtruimte. En hoewel er een korte rij voor ons staat, duurt het nog veel te lang voordat we aan de beurt zijn. Zeer inefficiënt, helaas ervaren we dat bij bijna alle attracties van IMG. #FAIL2! Het moet gezegd worden, het is echt een gave achtbaan: tijdens deze ‘ride’ voel je al je G-krachten van voren naar achteren en van boven naar beneden, heel erg cool!

Spiderman

The Avengers Battle of Ultron

In the Marvel zone

Ook bij IMG is de trend van ‘immersive’ themagebieden toegepast.

Misselijkmakend!

‘The Avengers Battle of Ultron’ en ‘The Hulk Epsilon’ zijn beiden ook erg tof. Hierbij zijn de nieuwste superscherpe 3D technieken en een goede storytelling toegepast, smooth in elkaar overlopend.
Bij ‘The Hulk Epsilon’ zit je in een 3D tagada bioscoop (ronde schijf), die alle kanten op kan kiepen en flink kan schudden. Om die schijf is een dome gecreëerd, die je rondom en boven je een volledig 3D beeld verschaft. Met de nieuwste 3D brillen krijg je hele bijzondere effecten: daar staat opeens de Iron Man tussen ons in en vliegt er een raket rakelings over ons heen. Heel gaaf is ook de Hulk die langs de schijf af rent. Voor beide attracties geldt: je moet wel je evenwichtsorgaan op orde hebben, want ze zijn beiden behoorlijk misselijkmakend…! Als afsluiter in deze zone is de Avengers Flight leuk, een soort draaimolen met zgn. Quinjets aan zelf-controleerbare armen, leuk voor jonge kinderen (en relaxed!).

Avengers Flight

Jungle

Door naar de Lost Valley-Dinosaur Adventure, een themagebied in jungle sfeer. Topper in deze zone is de snelste achtbaan ter wereld, de Velociraptor, waarbij je wordt afgeschoten en in slechts 2,5 seconden van 0 tot 100 km/h gaat. Heftig! We komen er ‘getransformeerd’ (en getraumatiseerd) uit! Overigens is dit de enige attractie die outdoor is (met start indoor) en de overgangen van donker naar licht en van koelte naar (extreme) hitte, geven deze achtbaan een extra dimensie.

The Lost Valley-Dinosaur Adventure

Een andere achtbaan topper in deze zone: de Predator, met een loodrechte val naar beneden, maar na de Velociraptor laten we deze aan ons voorbij gaan. Volgende keer maar weer.

Velociraptor

Wij gaan door naar de Forbidden Territory, een attractie gestoeld op de bekende “Jurassic Park” films. In de aanloop naar deze attractie toe, word je meegenomen in een verhaal van newsreporters die updates verzorgen over vermiste personen en helicoptors. Leuk gedaan!

Pluspunt bij alle attracties: de thematische aankleding en sfeer (licht/geluid) in de wachtruimtes/aanlooproute richting het startpunt. Heel tof.

Zintuigen prikkelend

In een jeep-simulatorkarretje leg je een hobbelig en draaierig parcours door een ‘forbidden’ jungle af, langs levensgrote dino’s en andere uitgestorven diersoorten uit de prehistorie. Zintuigen worden geprikkeld, je ruikt en voelt de jungle. Je komt oog in oog te staan met een soort van Indiana Jones die vertelt dat je vooral niet moet doorrijden. In het pikdonkere ‘Danger Zone’ komen supergrote spinnen naar beneden gekropen die maar net boven je hoofd stoppen en maken dino’s elkaar op een gewelddadige wijze af. Gaaf gedaan! Minpuntje (als we een beetje mogen zeuren): in sommige scènes gaat de jeep zijwaarts, waarmee het effect van de jeep verloren gaat.

Striphelden

De laatste zone is ‘Cartoon Network’, vooral voor hele jonge kids aantrekkelijk vanwege de aansprekende karakters en het felle kleurgebruik. Wij doen de ‘Adventure Time’, waarbij je een leuke reis maakt met Finn and Jake door het ‘Land of Ooo’. Het karretje hangt aan de rail (air racer) en gaat over en door de Cartoon zone, waarbij slim gebruik is gemaakt van de hoogte van de hal. Vervolgens gaan we in ‘The Amazing Ride of Gumball’, waarbij je punten kunt halen als je alle foute figuurtjes uit de Gumball serie weet uit te schakelen met een interactieve 3D pistool. Grappig!

Met Finn and Jake door het ‘Land of Ooo’

5D bioscoop

Nog zo’n innovatieve attractie: Ben 10 5D Herotime. In een bioscoopsetting beleef je met Ben & Rook een multi-zintuigen-prikkelend avontuur, waarbij je stoel beweegt (kiept naar voren en achteren en trilt) en je water en wind voelt tijdens een meeslepend verhaal. Leuk voor het hele gezin.

Ben 10 5D Herotime

Waarschuwing! Deze attractie is alleen toegankelijk vanaf 15+

….. staat er op de website over de attractie ‘The Haunted Hotel’ (spookhotel), dat belooft wat. We staan vooraan in de wachtrij als opeens de deur van het hotel open gaat, een overspannen piccolo haar hoofd naar buiten steekt, een gil slaakt en de deur weer, net zo snel als het open ging, dicht doet. Dat kwam uit een overwachte hoek. Even later gaat de deur weer open en we mogen naar binnen. Op onze hoede treden we binnen en komen we in een vertrek waarin de piccolo ons streng aankijkt en toespreekt. Ze zit voortreffelijk in haar rol. We gaan een lift in die ons daadwerkelijk naar the haunted hotel brengt. Wat er daarna allemaal gebeurt… formidabel. Via een doolhof van donkere gangen en griezelige ruimtes, ontmoeten we allerlei enge personages (acteurs). Bijna bij de uitgang word ik nog een keer enorm opgeschrikt door een enge monnik, die onzichtbaar op de grond ligt en mijn been aantikt. Pfffft, heel heftig maar heel gaaf… we moeten er echt even van bijkomen. We snappen dat dit niets is voor kleine kinderen. The Haunted Hotel is een beetje een ‘vreemde eend in de bijt’ bij IMG, vinden wij, maar werkelijk een topper met heel veel beleving.

The Haunted Hotel

(te veel) Merchandising

Als afsluiter van de dag leven de kids zich uit in ‘The Lazy Town’ (een groot speel-, klim- en doe-gebied), kopen we een megabak popcorn en snuffelen we nog wat rond in de vele winkeltjes met leuke artikelen. We laten de “Powerpuff Girls” (een razende robot – pittige air racer) voor wat het is. Via de (zielloze) IMG Boulevard begeven we ons richting de uitgang, maar niet zonder eerst weer vele malen te worden blootgesteld aan de merchandising opties (shops en food) en fotoshoots met IMG characters. Doen we allemaal niet, we willen naar huis. We zijn blij weer daglicht te zien. Op de immense parking zien we onze auto in één oogopslag.

Merchandising

Conclusie

* Ruim opgezet indoor park met zeer snelle, goed uitgewerkte attracties. Is het aantal attracties relatief laag (en zal de gemiddelde pretparkfan er niet direct warm voor lopen), ze zijn stuk voor stuk wel topattracties. Door de ruime opzet zijn er veel mogelijkheden om in de toekomst nieuwe attracties toe te voegen.

* Vriendelijk maar zeer inefficiënt personeel, maar dat is inherent aan dienstverlening in UAE (helaas, we raken er maar niet aan gewend...).

* Weinig medebezoekers, nauwelijks wachtrijen en belachelijke toegangsprijzen zeker gezien de Nederlandse standaard.

* Leuk voor een middag maar zeker geen hele dag (waarschijnlijk komt dit ook omdat het ‘indoor’ is, waardoor je gedesoriënteerd raakt en je op een gegeven moment weer naar buiten wilt).

Ook naar IMG en Dubai & Abu Dhabi?

Wilt u IMG met eigen ogen / body / mind ervaren, ga dan mee met de Studie & Netwerk Tour van 17 t/m 21 maart 2019. Leer tijdens de backstage tour de achtergronden van IMG kennen, onder meer de bedrijfsfilosofie, de wijze waarop thema, storytelling en design tot stand zijn gekomen, de beoogde en bereikte doelgroepen en de wijze waarop medewerkers worden getraind om de doelgroep te bedienen, toegepaste noviteiten in het concept, het business model in relatie tot de gedane investeringen, etc.

Meer informatie: Studiereis Dubai

Meer informatie over deze leisure locatie: IMG

Maasalaamah, Sandra 

 

SAMENVATTING / OVERVIEW 

IMG worlds of adventure

Leisure spot:

IMG worlds of adventure. Groot indoor theme and entertainment park! Website: IMG  

Het concept:

IMG is het tweede grootste overdekte pretpark ter wereld, met ultramoderne attracties verdeeld over verschillende ‘immersive’ themagebieden.

Eigenaar:

Het park is gebouwd door the Ilyas and Mustafa Galadari (IMG) Group, een gediversifieerd, particulier en familie geleid bedrijf. Ontwikkeld vanuit de ondernemersvisie van twee leden die afkomstig zijn uit de toonaangevende commerciële families van de VAE, is de IMG Group geïnspireerd door en tracht de visie van een toekomstgericht Dubai te belichamen.

Facts:

* 4 adventure zones (themagebieden) + cinema

* 22 attracties (waaronder 3 achtbanen)

* 12-schermen multiplex cinema met 3D IMAX-technologie

* Dineren in een interactieve setting mogelijk in 16 restaurants en 13 kiosken (met voor ieder wat wils; vele verschillende gerechten uit vele landen en voor diverse prijsklassen.

* 19 (merchandising)winkels

* Diverse shows/meet & greets met characters van IMG Worlds of Adventure cast, Spider-Man, Thor and the Powerpuff Girls.

Ontstaan:

15 augustus 2016 (opening)

Afmeting:

14 ha (140.000 m2)

Entreeprijs:

* Volwassenen: AED 258 (+/- € 58,50)

* Kinderen onder 1.2m: AED237 / Kinderen onder 1.05m: gratis

* UAE inwoners: AED 210 (incl. gratis filmticket)

* Jaar abonnement: AED 383

Openingstijden:

11:00-20:00/21:00 365 dagen per jaar

Aantal bezoekers p/j:

(nog) niet vrijgegeven, maximale capaciteit van het park is 20.000 bezoekers p/d, maar dit aantal wordt bij lange na niet gehaald.

Pluspunt:

Top-attracties (zeker als je van onwijs snelle achtbanen houdt!)

Minpunt:

Stevige entreeprijs, inefficient personeel (onnodige wachttijden).

Beoordeling:

7,5

Aanraden?

Leuk voor een middag, zeker geen hele dag (mede veroorzaakt door het ‘opgesloten gevoel zonder daglicht’)

 

Auteur: drs. Sandra Reusen
Leisure Consultant UAE Pleisureworld NRIT
Email: sandra@pleisureworld.nl
LinkedIn: Sandra

Fotografie: Sandra Reusen

© 2017 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld