De minibar plunderen en een Grouponnetje!

donderdag 13 maart 2014 – Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in mijn leven zonder enige schaamte de minibar geplunderd. Ook hieraan kan ik merken dat ook mijn persoonlijke eisen zich schaamteloos weten aan te passen aan de veranderende tijden. Allereerst had ik het weekendje uit geboekt via de Telegraaf voor slechts €75,-. Natuurlijk wist ik van tevoren dat het daarbij niet zou blijven, ondanks dat het ontbijt was inbegrepen.

Glansrijk geslaagd voor de upsell test

De eerste test was natuurlijk bij aankomst op vrijdag aan het eind van de middag bij het inchecken. Wat zou ons door de receptioniste nog extra aangeprijsd worden? “Wilt u voor slechts €19,50 per dag extra twee dagen parkeren in hartje Den Haag met gebruik van de minibar, inclusief Wifi gedurende het hele verblijf en een Lazy Sunday arrangement?” De eerste up-sell test dit weekend konden we niet aan ons voorbij laten gaan. Een weekendje bungalowpark is duurder.

Zelf bleek ik ook nog eens 120 NH punten te hebben gescoord maar ik heb nog nooit vernomen wat ik ermee kan. Hoe slecht is het toch gesteld met al die organisaties die wel klantenkaarten en allerlei data en gegevens weten te scoren maar er vervolgens niets mee doen? Jammer was ook het gebrek aan toeristische informatie gedurende deze city trip. De receptie is er alleen voor de intake en verder niets. Vandaar dat ik al een tijdje roep dat men dit echt anders moet invullen.

We hebben de mond vol over hospitality maar weten dat echt niet in de praktijk te brengen. Wist u dat ons unieke congres “Adventure In the Park” verschoven is naar 20 mei a.s.? Reden: te weinig aanmeldingen. Deelnemers die zich al wel hadden aangemeld behoren dan ook tot de betere bedrijven in recreatieland. Waarom melden zich zo weinig andere recreatieondernemers die het juist zo hard nodig hebben?

Goedkoop uit?!

Uiteraard liepen we ook het centrum in en maakten we gebruik van een Grouponnetje! We hadden een voucher met een dineractie van Dudok; een horeca dagzaak gelegen hartje Den Haag tegenover de Tweede Kamer, in trek bij de vele politici. In de wintermaanden vult het restaurant zijn vaste bezoeken aan met deze landelijke kortingsactie. We moeten vooraf boeken en zowaar er zijn twee shifts op de avond, gevuld met kortingsjagers. Ook het tafeltje naast ons met twee geliefden leverde netjes hun voucher in maar bestelde wel een flesje wijn a raison de €29,95.

We zijn zelf achteraf ook niet zo voordelig uit! Frites als supplement kostte €4,50 extra en zelfs het huiswijntje was behoorlijk aan de prijs. Samen met het dessert moesten we toch nog bijna €40,- afrekenen. Toch voelde het als een voordelig avondje uit omdat we al eerder ons geld uitgegeven hadden. Is het dan toch zo dat wie al via internet vooruit heeft betaald, toch meer uitgeeft op het moment dat hij daadwerkelijk gebruik maakt van de aanbieding?

De zaterdag was onze funshop dag met een bezoekje aan de net geopende vestiging van Marks & Spencer, een heuse belevenis. Vooral de foodstore is een bijzondere combinatie. Het is een soort kruising tussen De Bijenkorf, La Place en Albert Heijn. De grote verliezer op deze dag was Madurodam, dat net dat beetje extra’s miste om mijn vrouw te verleiden voor een bezoek ondanks dat ze er nog nooit is geweest. Zie daar de binnenstad als een serieuze concurrent voor de dagrecreatie! Jammer dat onze andere vouchers voor de lunch verlopen zijn. Kassa voor  Groupon, terwijl de lunchroom kan fluiten naar zijn centen.

Kwaliteit en originaliteit bepalen prijzen

De dag werd afgesloten met een etentje in de HarbourClub. Een nieuw horecaconcept in Scheveningen waar je letterlijk met de benen buiten hangt en beslist van te voren moet reserveren. Kwaliteit en originaliteit bepalen in veel gevallen de prijs. Kortingsacties of up-sell aanbiedingen hebben altijd een bepaalde bijdrage in het totale resultaat en mogen niet gezien worden als een vaste component maar eerder onderdeel uitmakend van een totaalpakket aan arrangementen in relatie tot bezetting, kosten en opbrengsten.

Vergeet niet dat wij niet nog een keer zullen reserveren bij Dudok. Het was voor ons gewoonweg een impuls bezoek. En het NH Hotel was niet zo bijzonder dat we ook nog eens zullen reserveren. Wie bij kortingsacties denkt meer aan retentiemarketing te doen, slaat wat mij betreft de plank mis. Op zondagochtend besloten we geen gebruik te maken van de Lazy Sunday mogelijkheden en bliezen al vroeg na het ontbijt de aftocht naar huis. “Heeft u nog gebruik gemaakt van de minibar?,” vraagt de receptionist. Nee, was onze reactie. Erg jammer gezien het arrangement dat we er onbeperkt van mochten genieten. “Dan haalt u toch de minibar helemaal leeg en neemt u dat mee naar huis?” Dat liet ik mij geen twee keer zeggen.

Hans van Leeuwen, trendwatcher en expert in leisure

Dir. SLIMMadvies/uw bedrijfsadviseur

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.