Deel 3: Nextmarketeer

Over twee jaar meer 50-plussers op internet dan jongeren?

Online marketing is een vak!

Tempo versnelling nieuwe ontwikkelingen internet wordt nog erger
Wie gedacht had dat we de grootste veranderingen achter de rug zouden hebben komt bedrogen uit. De praktijk leert anders. Wie in staat is om zich heen te kijken en ziet wat er gebeurt en in welk tempo, kan begrijpen dat Twitter binnen enkele dagen bij alle Nederlanders tussen de oren zit. Het lijkt wel of wij allemaal aan het Twitteren geslagen zijn. Natuurlijk is dat niet zo maar door de massamedia worden wij er wel mee geconfronteerd. Hebben we net allemaal een Hyves pagina aangemaakt en weten we hoe we een profiel kunnen aanmaken op LinkedIn moeten we gaan Twitteren. En om jullie ook nog eens even helemaal in verwarring te brengen wat je moet doen zou ik ook nog maar eens op Facebook gaan kijken.

Wat moet ik er allemaal mee?
Ja, zo op het eerste gezicht vind ik het allemaal een beetje veel en overdreven om achter de grote meute aan te lopen (Twitter bijv.). Waarom weer tijd en energie steken in weer zijn nieuwe internet hype (social media). Waar haal ik de tijd vandaan? De reden om voor mij deel te nemen aan deze zeer intensieve internet opleiding (ik heb zo juist een tas met 16 boeken in ontvangst genomen) is mijzelf te blijven triggeren op alles wat er speelt rondom internet en wat de consequenties kunnen zijn van ons als ondernemer in de vrijetijdsmarkt. Waar zitten mijn klanten, hoe kan ik ze bereiken via internet en welke consequenties heeft dat allemaal voor mijn interne organisaties. En probeer ik juist hierdoor te ontdekken wat er allemaal door gebruikers (consument) met internet wordt geëxperimenteerd.

Ook zie ik nu hoe je op handige wijze juist al deze ontwikkelingen kunt inzetten om nieuwe leads en sales activiteiten te ontwikkelen. Een grote valkuil is om vanuit jou eigen motivatie op voorhand al een mening te vormen over bepaalde internetgebruiken en toepassingen. Zo weet ik nu dat mijn aversie tegen gaming is gebaseerd op onwetendheid en hierdoor leg ik mijzelf een blokkade op om er niet met een open mind naar te kijken en te ontdekken wat de mogelijkheden zijn voor toepassingen en het gebruik. Laat serious gaming een hele grote industriële ontwikkeling zijn met tal van nieuwe kansen (opleidingen en trainingen via internet like a game). Voorbeelden hiervan zijn onder andere de flightsimulator die door de KLM gebruikt wordt voor de piloten en de crew. En Dell heeft een extra verkoopkanaal gelanceerd van gebruikte computers via Twitter.

Wat gebeurt er met mijn organisatie als in niks doe?
De kracht van internet moet men op de juiste wijze weten in te zetten. Het internet moet geen doel op zichzelf zijn en de menselijke maat zeker niet uitschakelen. De boodschap op internet moet relevant zijn en als het even kan de gelegenheid geven om te communiceren. Het zal meer en meer een open communicatiekanaal worden waarin het heen en weer gaat met allerlei informatie, producten en diensten. Er zijn nu al meer dan 20% prosumers. Dat zijn gebruikers van het internet die voordat zij een aankoop doen eerst alle informatie over een bepaald product verzamelen op internet en dat gaan vergelijken. Met al deze informatie gaan ze uiteindelijke naar de Media Markt en laten de verkoper weten wat de specificaties zijn van het product en hoeveel zij er voor willen betalen. Een filiaal manager van een C1000 supermarkt werd na afloop van een proef ‘mobiel betalen aan de kassa’ in samenwerking met de Rabobank bedolven onder reacties van senioren waarom men hiermee niet door wilde gaan.

Juist een doelgroep waarvan met dacht dat dit problemen opleverde was uiteindelijk de grootste voorstander van deze nieuwe toepassing (veilig, altijd contanten op zak, nooit meer pinnen en betaalgemak). Ook zien we een toename van consumenten die veel te vertellen hebben over hun ervaringen. Dit is op allerlei website uitvoerig te lezen. Wij allemaal in de toeristische markt weten dat er ook veel waarderingstools zijn op de dienstverlening (zie hotel sector). Het heeft geen zin meer omdat te controleren.

Er zijn nog steeds organisaties die proberen de reacties en de gedragingen van de gebruikers op internet te regisseren en te controleren. Helaas gaat die vlieger niet meer op. Kansen zijn er om juist de dialoog aan te gaan met de klant en in te spelen op zijn gedrag. Om op deze manier gebruik te maken van de respons om jouw ‘eigen’ handelen te verbeteren. Zie het niet alleen als een klantenfabriek maar laat ook consumenten waardevolle belevenissen op jouw website plaatsen (member-get-member). Zie het als een moderne manier van mond-tot-mondreclame. Het is niet voor niets dat UPC een webteam in het leven geroepen heeft om op alles wat er speelt op internet en de stroom van reacties pro-actief te reageren.

Aandacht krijgen is eerst aandacht geven!
Door de hele verandering in het gedrag van de consument is het van groot belang om aandacht te krijgen. Wie daar in wil slagen moet eerst zorgen voor dat je aandacht geeft. Pas dan zal de consument toehappen. Voorwaarde is dat jouw boodschap wel relevant moet zijn. Uit mijn eigen ervaring weet ik inmiddels dat de inzet van de digitale nieuwsbrief ten opzichte van een aantal jaren terug minder effect heeft. Aandacht kun je snel kopen door toepassing van massamedia (traditionele marketing tool). Het lijkt erop dat we aandacht geven maar minder aandacht krijgen. Het is niet persoonlijk en er wordt weinig loyaliteit opgebouwd. Deze interactieve media gericht op het individu sorteert langzamer effect maar stimuleert het ouderwetse mond-tot-mondreclame en maakt trouwe klanten (believers). Zaak is om zo efficiënt mogelijk in te kunnen spelen op het individu. Ben je niet relevant of interessant dan zal ik minder tijd aan jouw besteden. Wist u dat er ook een barometer is over wat de mensen bezighouden op Google trends?

Heeft u nu al een dringende vraag stuur dan een e-mail aan Hans van Leeuwen

PS:  Bent u de volgende nextmarketeer?

Wat hebben we dit keer over tafel horen gaan:
Ning – Twitter – Facebook – Insider – Yuoutube – World Warcraft – Ebay – Hyves – Blogo – Flickr – Google Video – Google Analactics – Google Earth – Delocious – Social Media – Serious Gaming – Viral Tracker – Webteam – Prosumers – Believers – Clickvalleu

Deze unieke en orginele bedrippenlijst komt begin 2010 beschikbaar!

Meer website’s voor eindeloze inspiratie & mogelijkheden!

www.blogo.nl 
www.fellinger.nl 
www.teamers.nl
www.marokko.nl
www.inshared.nl
www.wordpress.com

Kijk voor meer informatie op: www.nextmarketeer.nl en www.slimm.nl .

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.