Dubai meer dan een Pretfabriek?

Het eerste VR – Park en Pretparken zonder bezoekers!

Voor de zesde of zevende keer was ik dit jaar in Dubai en nog steeds verbaas ik mij over de enorme expansie drift van deze regio die maar niet van ophouden weet. Dit keer was mijn reismaatje Richard de Bruin, Directeur van toeristenorganisatie RBT Rivierenland. Tijdens deze reis was het dan ook handig om ervaringen met elkaar te delen. De reis van dit jaar speelde zich dit keer niet alleen af in Dubai, maar ook in het nabijgelegen Abu Dhabi.

Ook dit keer willen wij jullie meenemen in onze ervaringen en het zijn vooral de details die het verschil maken!

Onze bucketlist:
Rove Hotel Down Town – Deal Dubai Trade Show & Convention – IMG World – Dubai Shopping Mall -BurAKalifa Fountain – MotionGate – JBR Walk – Dubai Wheel – WB Worner Bross – Ferrari World – Y-as Mall – Last Exit – La Perle – Palm Waterpark Atlantis

Rove Hotel – Down Town, zo hoort een hotel te zijn!

Het is alweer de derde keer op rij dat ik hier blijf slapen, midden in de beleving met zicht op de Skyline van Dubai en op loopafstand van de Dubai Shopping Mall. De kamer is eenvouding en daardoor comfortabel en functioneel tegelijk, met een prima bed. De gastvrijheid is erg bijzonder en dat blijkt ook uit de waarderingen die men ziet bij Tripadvisor. Ik ben zelfs nog geen enkele keer zonder businesscard en een persoonlijk gesprek met de hotelmanager huiswaarts gekeerd.

De bijzonderheden op een rij:
– In- en uitchecken wanneer jij dat wilt
– Centrale ontvangst lounge, een soort gezellige huis/werkkamer
– Overal stopcontacten voor het opladen van o.a. telefoons
– Lockers zitten bij de service inbegrepen en zijn dus vrij toegankelijk
– Ontbijt/lunch/diner via buffet vorm of a la carte door elkaar heen
– Fitness ruimte zoals het moet zijn
– Functioneel zwembad
– Uitstekende SuperStore en Coffee Corner 24Seven
– Het meest opvallend; de ‘spreuken’ en ‘slogans’ die maken dat je je welkom voelt

Deal Dubai Trade Show & Convention

Ook Nederlandse standhouders – WhipeOut

Ik ga nooit zomaar op reis zonder vooraf mijn doelstellingen te bepalen. Ook dit keer niet en zo heb ik tijdens het bezoek aan de beursvloer voldoende gesprekken kunnen voeren met o.a. Hennie van der Most, Nico Tienpont, Simon van Dijk en Andreas Anderson CEO Liseberg ThemePark. Andreas Anderson is ook de CEO van de IAAPA en zal tijdens de Vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’ van 12 juni a.s, zijn visie geven op de internationale ontwikkelingen van het toerisme.

Nederlandse toeleveranciers als Sidijk, I-Glide, Vekoma, ETF, Most, M2 Leisure stonden op de vakbeurs samen met bekende bedrijven als Walltopia, Pro-Slide, Polin Waterparcs etc. Deze vakbeurs duurde drie dagen en het aanbod was zeer beperkt. Ook zie ik dat Patrick Jansen van de Holland Evenementen Groep en WhipeOut aan het proberen is internationaal door te breken met zijn bekende TV format. Een dag beurs bezoek opnemen in het programma van zo’n reis is voldoende en het geeft je de kans om een perfecte combi te maken met de bezoeken aan de vele toeristische hotspots.

De eerste echte Winter ThemeParks komen er aan!

Een reisje naar Oman is op het allerlaatste moment gecanceled omdat de bouw van het grootste Indoor Winter Pretpark vertraging heeft opgelopen tijdens de bouw. Weet dat dit project van enkelen honderden miljoenen euro’s onder regie wordt uitgevoerd van Unlimited Snow. Kees Albers eigenaar en partner Alex Lokhorst zijn de bedenkers van de kunstsneeuw. Kees is verantwoordelijk voor het succes van de Winter Efteling en Alex van het wereldberoemde Snowworld. Nu bouwen zij gezamenlijk aan de eerste Winter ThemeParks in landen rond de Golfstaten en China. De ontwikkelingen gaan erg snel laat Kees weten en hij verwacht de komende jaren een toename van wel tien extreem grote Indoor Winter ThemeParks. Uiteraard heeft Unlimited Snow meer noten op hun zang en hebben ook bemoeienissen met het project Holland City, waarvoor ze nog investeerders zoeken. Ook brengen zij nog het in eigen beheer ontwikkelde concept op de markt van ‘Tape My Day’. Hier wordt je als bezoeker gevolgd door tientallen camera’s en krijg je als je het Winter ThemaPark verlaat een video reportage van jezelf mee naar huis. Op mijn vraag wanneer wij zoiets dergelijks in ons land zouden kunnen verwachten laat Kees weten dat de Europese markt eenvoudigweg te klein is voor dergelijke projecten…

Thema- Waterparken sluiten in de zomer

Het pretpark Global Village, gelegen naast het grootste overdekte pretpark IMG Worlds of Adventure (voor nu nog wel) op een half uur rijden vanaf Down Town, heeft begin april de poorten gesloten vanwege de hoge zomerse temperaturen. Ook het Y-AS Waterpark in AbuDabi is dicht want als er met zulke temperaturen te weinig indoor faciliteiten zijn blijven bezoekers weg. Deze regio kent logischer wijs enorm veel waterparken die steeds meer commerciële trekjes van een pretpark overnemen.

Ook dit keer stond een bezoek aan het beroemde Palm Eiland op het programma met een bezoek aan het beroemde aquarium Atlantis en het gelijknamige Waterpretpark. Een uur in de wachtrij voor een waterslide is daar geen uitzondering. Hier kan men ook duiken tussen de Haaien. De entree prijzen liegen er niet om en de ontwikkelingen staan niet stil. Het zijn deze locaties waar je nieuwe commerciële concepten ziet ontstaan en zijn het de kleinste details waarover je wel heel goed moet nadenken. Zo wilden wij om drie uur s’middags een kaartje kopen en op dat moment adviseerde de caissière ons om een dag later terug te komen! Het kaartje kostte dan maar de helft; Ik wil het nu nog steeds niet begrijpen.

Vorig jaar kwamen wij niet toe aan een bezoek aan het Themapark MotionGate, gebaseerd op onder andere de films van The Hunger Games, The Smurfs Village en Shrek. Dit is een gebied, gelegen precies tussen Dubai en Abu Dhabi, in de middel of nowhere met parken zoals LegoLand – Waterpark LegoLand – BollyWood en Six Flags, dat in 2019 geopend wordt voor het publiek. Naast gelegen is er de eerste Outlett Shopping Mall. Op het moment dat wij het park om 11 uur s’ochtends binnen liepen waren wij de enige bezoekers. Enkele uren laten toen wij dit park verlieten viel op dat het er nog steeds erg rustig was. Dit was al het derde pretpark zonder noemenswaardige bezoekers aantallen. Met nog zoveel nieuwe attracties op komst moet het wel fout gaan of worden verliezen gefinancierd uit andere (olie)bronnen?

DreamWorks behoort wat mij betref wel tot de top drie beste indoor attracties ter wereld met de bijzondere ride ‘DragonGliders’, zwevend hoog boven een gethematiseerd Viking Dorp.

Backstage Tour WB WarnerBross Abu Dhabi

Dat geldt ook voor Abu Dhabi, dat bezig is met een ‘RatRace’ en die veel (water)pretparken heeft geopend de afgelopen jaren. Wij waren dit keer op uitnodiging van de TEA, organisatie van ThemePark owners, consultants en suppliers. Dit wordt het grootste Indoor Pretpark gebaseerd op characters als Batman, Spider-Man, The Flinstones en LonyTunes. Het zet hiermee IMGworlds naar de tweede plaats en bekende Indoor ThemaParken zoals Toverland, Plopsa etc. kunnen zich hier niet aan spiegelen. Dit slaat werkelijk alles van wat ik tot op heden gezien heb. Meer dan twaalf jaar plannen makerij, 50.000m2, dagelijks 5000 arbeiders op de werkvloer 24 uur per dag. De opening staat gepland voor de zomer als ook het nieuwe vliegveld vlakbij in bedrijf komt. Dit park ligt naast Yas WaterWorld en tegenover Ferrari World. Wie een kaartje wilt kopen moet eerst door de nieuwe ShoppingMall. Hoe verleid je bezoekers van een dagje pretpark te gaan shoppen of uit eten te gaan op de FoodCourt? De meest bijzondere attractie hier is nog steeds de snelste achtbaan, maar sinds de opening zo’n acht jaar terug is er weinig vernieuwends toegevoegd en blijft het wat mij betreft een slappe vertoning van een uit de hand gelopen kermis of brand experience.

De ‘Last Exit’ op weg naar de 2020 World Expo

De last Exit een heuse Food truck Experience

Tijdens elke buitenlandse trip stuit ik wel weer op iets bijzonders dat mijn zintuigen en inspiratie weet te prikkelen. Zo bezochten wij in de Dubai Mall het VR-Park. Het eerste VR Indoor ThemaPark. Het is een verzameling van VR activiteiten met Rides en Attracties van het eerdere Sega World. Het is dus een nieuw concept in de plaats van de “oude” Gaming experiences. Het business model was wel erg verassend. Men kon zelf de content uitkiezen en per activiteit via een ticket counter toegangskaarten printen. Hier is voor gekozen om zo maximaal in te spelen op het winkelend publiek, dat op basis van impuls aankopen een avondje uit is te verleiden om een VR activiteit uit te proberen of een van de Rides. Of VR nog in de kinderstoelen staat of veel technische ondersteuning nodig heeft vraag ik mij af nu ik weet dat twee monteurs al vier maanden, sinds de opening, stand by staan als operator!
Bij JBR Walk het in aanbouw zijnde Big Wheel ,uiteraard weer de grootste ter wereld, ligt in het water een obstakel Waterpark blow up. Dit zal ook binnenkort op meer plaatsen jn ons land te vinden zijn.
Ook hebben wij ons laten verrassen op weg van Abu Dhabi naar Dubai. Stop even voor een bakkie koffie of een snack in een van de Food Trucks met de toepasselijke naam Last Exit. Niet eerder heb ik als ware in een Amerikaanse Movie de hoofdrol mogen spelen in een FoodTruck Experience. Toch is het waar en warempel het is een komen en gaan van auto’s die via een heuse Drive-Inn, de keuze hebben uit heel veel verschillende fast food. Er is zelf een kapel in sfeer voor wie zich geroepen voelt voor een healing. De toiletten zijn met stijl uitgerust, met als deurkruk een benzinepistool van het tankstation.

Iets anders is de komst van de Wereld tentoonstelling van 2020. Het gebied omvat meer dan 400 hectare en er staan meer dan twintig bouwkranen. Ook Nederlandse bedrijven zijn betrokken bij de bouw van dit megalomane project dat 25 miljoen bezoekers uit de hele wereld verwacht. De vraag is alleen of deze bezoekers aantallen genoeg zullen zijn voor alle pretparken en of de woestijn het decor is voor een dergelijke event?

Wie gaat de volgende keer mee? Foto: Richard de Bruin – Hans van Leeuwen

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & International Leisure Consultant

Toeristische Hotspots:
ROVE Hotel: www.rovehotels.com
Dubai Parks: www.dubaiparksandresorts.com
IMG Worlds of Adventure: www.IMGworlds.com
YAS Island: www.yasisland.ae
Ferrari World: www.ferrariworldabudhabi.com

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

1700 Outlets in de shopping mall en niet een hetzelfde

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De Drone Experience als onderdeel van het VR ThemaPark

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De helden in de hoofdrol van WarnerBross Abu Dhabi

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De overdekte schaatsbaan in de Dubai Mall

[/column]

[column width=”1/5″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Deal Dubai Vakbeurs, het aantal VR stands bepaalt dat het een opkomende trend is

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Dubai (Shopping) Mall een inspiratie bron voor retail en merchandising

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Een van de twintig bijzondere Food Trucks van de Last Exit

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

FerrariWorld een grote kermis dus een tegenvaller

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

IMG World tot deze zomer het grootste Indoor ThemaPark ter Wereld

[/column]

[column width=”1/5″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

IP’s zijn belangrijke schakels in het succes. Zie ook de verwijzing naar tripAdvisor

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ook het oog wilt wat, puike product presentatie met een hoge prijs gaan hand in hand

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Nieuwe attracties blijven komen. Indoor Klimmen en Vliegen

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Popcorn Factory, van elk product is wel een Brand Store te vinden

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Riverland te vergelijken met Universal Studios maar dan met heel weinig bezoekers

[/column]

[column width=”1/5″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

The Walking Dead als onderdeel van het nieuwe PVRK

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Zo ziet Jumaira Beach JBR Walk eruit

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Real Madrid heeft er zijn eigen restaurant met fanshop

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het 1e VR Themapark is een feit

[/column]

[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

En met mijn vrienden op de foto

[/column]

[column width=”1/5″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het blijft indrukwekkend de skyline met het hoogste gebouw ter wereld Burj Khalifa

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.