Nederlandse indoor speeltuinen & trampolineparken laten omzet liggen!


Buitenlandse amusementsparken bieden oplossing
 

Als we de ontwikkelingen van de laatste jaren in ogenschouw nemen, is het aantal indoor speeltuinen, trampolineparken en escape rooms explosief gegroeid. We zien ook steeds meer clusteraccommodaties ontstaan die zich meer en meer profileren als compleet family entertainment center (FEC). Ook hier zien wij allerhande varianten ontstaan. Niet alleen de ontwikkeling van de leisure boulevards in retailgebieden maar ook de verblijfsrecreatie trekt van leer. Daar zien wij door verbreding een enorme toename in vergelijkbare voorzieningen. Wij van Pleisureworld NRIT hebben de opmars van deze indoor pretparken en family entertainment centers op de kaart gezet. Natuurlijk zijn er adviesbureaus die zich met basaal onderzoek als expert proberen te onderscheiden om daarmee te suggereren dat men er ook verstand van heeft. We gaan geen namen noemen maar geloof mij maar dat dit slechts de halve waarheid is. De aantallen trampolineparken, indoorspeeltuinenescape rooms lopen tegen het plafond aan en de verdienmodellen van zelfstandige eigenaren staan onder druk. Nog één hete zomer en de eersten zullen omvallen. Wij maakten een rondreis door Duitsland langs 10 indoor speeltuinen en amusementsparken en kunnen hieruit heel wat conclusies voor de Nederlandse markt trekken. 

Wil je meer weten over mijn ervaringen over de ontdekkingsreis langs 11 Indoor Speeltuinen in Duitsland? Meld je dan aan voor de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit van 26 maart a.s. bij FEC Sevenum! www.hetnieuwedagjeuit.nl 

Een tour langs 11 Indoor- Amusementsparken!

1. Nordsee Speilstadt Wangerland, het All In Paradijs van Good Old Hennie ven der Most – https://www.dorf-wangerland.de

2. FunCenter Husum, modernste indoor family entertainment center, Westkuste vlak bij Denemarken – www.funcenter-husum.de

Eigenaar Timo Gildemeister is spreker tijdens de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit van 26 maart a.s. in FEC Sevenum.

3. Aquarium Willemshaven naast een museum-onderwaterwereld (look a like SeaLife). Niet alleen voor bezoekers maar ook voor de regio. www.aquarium-wilhelmshaven.de

4. FunArena, gekozen tot het Beste Indoor Freizeit Park van Duitsland door de kijkers van RTL. In totaal 12.000m2 een locatie met hotel en fitness centrum. Bewust gekozen voor geen computergames en/of automaten. Alles op de fysieke tour! www.funarena.info

5. Rovershagen – Een van de vijf boerenwinkels die zijn uitgegroeid tot een waar pretpark paleis. Nu ook als eerste met een Upcycling Hotel voor meerdaags verblijf. https://www.karls.de/roevershagen/erlebnis.html

6. In de regio Berlijn hebben wij het enige indoor speelpaleis gezien dat enigszins overeenkomt met de bekende MonkeyTown of Ballorig. Echter denk ik dat deze nieuwe indoorlocatie toch weer wat extra’s te bieden heeft. www.veltinchen.de

7. Karls 1921 Elebnis-Dorf, bij dit boeren pretpark ben ik in de afgelopen 10 jaar al meermalen op bezoek geweest. Deze locatie dient inmiddels als de inspiratie bron voor veel recreatieondernemers in ons land. www.karls.de

8. Dino Park Adventure is een Indoor Speeltuin met een hoog aaibaar gehalte! Niet veel groter dan 1200m2! In juni 2019 geopend. www.dino-world.de

9. Dschungel Camp, een traditionele indoor speeltuin aangevuld met echte attracties. Ook een Ninja Course maakt onderdeel uit van het totale aanbod. De tarieven zijn gelijk aan die in ons land en deze eigenaar heeft inmiddels drie vestigingen. www.dschungelcamp-buerstadt.de

10. Maxiland, een Indoor Speeltuin geplaatst in een oud garage en kantoorpand. Lage plfonds en gelegen op een industrieterrein. Door de locatie en de (te) lage prijsstelling ziet men hier dat het meegebrachte eten en de doelgroep er een met weinig inkomen en daardoor wel een bepaald publiek trekt. https://www.maxiland-gh.de/

11. McPlay, eigenaren met Nederlands bloed in de familie in het Sauerland gelegen Kinderland XXL en een oppervlakte van meer dan 6000m2 met ook nog eens een buiten terrein staat te koop. Hier stuurt men juist aan op zelf supporting. D.w.z. Neem a.u.b. zelf je eten en drinken mee. Hierdoor betaald wel makkelijker de entree prijs van € 11.—en komt men vaker in het jaar terug. www.mcplay.de

Volwassenen moeten ook betalen

Het opvallende is dat bij alle locaties ook volwassenen toegang betalen. Het tarief ligt gemiddeld op zo’n 50% van de normale toegangsprijs. Ook heeft men door de week voor bijna alle dagen een ander tarief. Het weekend is voor de meeste locaties een cash cow en legt men er ruim € 2,- bovenop. Wat wij ook zien, is dat men veel meer werkt met strippenkaarten en jaarabonnementen. De indoor speeltuinen die lijken op die in Nederland hebben op jaarbasis wel zo’n tweehonderdduizend euro meer in het laatje. Dat betekent ook extra investeringsmogelijkheden.

De horeca en kinderfeestjes is een belangrijke bron van inkomsten

Opvallend is dat in Duitsland kinderfeestjes veel meer een familiegebeuren zijn dan in ons land. Kinderfeestjes worden daarom nagenoeg allemaal in het weekend georganiseerd. Dat betekent ook dat hiermee de organisatie en de capaciteit is afgestemd op deze piekbelasting. Zo zijn er locaties die een aparte check-in balie hebben voor kinderfeestjes en barcodes om de kannen ranja te kunnen vullen. De kaart van de horeca is veelal wat breder en kan worden vergeleken met een pizzarestaurant of uitgebreide Smull Formule. Ook zijn er die een serieuze kaart hebben met de bekende Duitse gerechten zoals de bockworst, schnitzel en rump steak met frites. Het is niet ongebruikelijk dat er ruimhartig bier geschonken wordt en lekker wordt gegeten. Ik verwacht dat de gemiddelde besteding in de horeca het dubbele per bezoeker is als dat bij ons. Dat wordt vooral veroorzaakt omdat er aandacht is voor een serieuze horeca dat onderdeel is van het bezoek.

Echte attracties die alleen met het gewicht van de ouders bediend kunnen worden

Openingstijden afgestemd op vraag

Op doordeweekse dagen zijn er nagenoeg geen kinderfeestjes. Ook de openingstijden liggen er wat anders, doorgaans van 14.00 uur tot 20.00 uur. Ook kiezen meerdere bedrijven ervoor om op maandag en dinsdag de deuren te sluiten. Al met al kijkt men in Duitsland wat beter naar de openingstijden in relatie tot de vraag en kiest men ervoor meer omzet uit de horecabestedingen te halen. Uiteraard zijn hier wel de nodige kosten aan verbonden zoals personeel en inkoop. Bij andere locaties ziet men overigens een totaal andere aanpak. Daar kiest men voor totale zelfbediening met een hogere entree prijs. Wat wij te horen kregen van enkele eigenaren is dat de verblijfsduur langer is dan bij ons en ook het herhalingsbezoek is hoger.

Grotere investeringskracht en daardoor meer echte attracties

Bijna alle locaties beschikken standaard over een soft play structuur aangevuld met een klimvulkaan en een tubeglijbaan met enkele springkussens. In ons land zijn de BumperCars bijzonder maar bij de Duitse locaties zijn deze zowat standaard in het programma-aanbod opgenomen! In opkomst zijn de elektro kartbanen voor kinderen. Ook de 5D bioscoop is geen uitzondering meer ondanks de personele inzet die daarvoor nodig is. De hele dag staan de kinderen in de wachtrij om in deze attractie plaats te nemen. Het laser doolhof dat bij ons wat minder te zien is, blijkt een gewone hit te zijn bij de actievere kinderen die veelal ook wat ouder zijn. Het aantal echte klimparcours, meestal hangend aan het plafond en van een houten constructie bieden extra inkomsten. Dat geldt ook voor de laserarena en de GlowGolf.

Een bijzonder opvallende attractie die ook bij ons succesvol zou kunnen zijn, is bijvoorbeeld het Fun House wat wij gezien hebben tijdens ons bezoek aan FunArena! Een combinatie van GlowGolf, FunBowling, FunShooters in een complete blacklight world. Een simpele maar even succesvolle attractie was de skelterbaan uitgevoerd als een kartbaan. Een andere leuke attractie was het bouwen met reuzenblokken en/of legostenen. Of zelfs een bouwhoek met de echte lego stenen. Ook ziet men hier en daar ruimte voor voetbal en iedere locatie probeert uniek te zijn.

Het FunHouse met een combinatie in een Blacklight World – GlowGolf – FunShooters – FunBowling

Indoor speeltuinen moeten meer bewegen en innoveren

Er valt nog veel te winnen wanneer wij kijken naar het aanbod in ons land. Niet alleen op basis van de toegangsprijzen maar ook in het aanbod. In veel gevallen lijken in ons land de indoorspeeltuinen allemaal op elkaar. Dat kan men doorbreken door te kijken naar de succesvolle attracties bij onze Oosterburen. Varieer wat eerder met introductie van nieuwe games, attracties en activiteiten. Ook meer aandacht voor de horeca zou voor nieuwe impulsen kunnen zorgen. Je zult ook een duidelijke keuze moeten maken voor een kleinschalige, luxe betaalbare indoorspeeltuin met weinig (personele) kosten. Door te investeren en in te spelen op een bredere doelgroep, krijg je een langere verblijfsduur en zullen de inkomsten toenemen. De toenemende concurrentie in deze branche zal er toe lijden dat de ketens uiteindelijk over enkele jaren de dienst uit zullen maken en de markt van de standaard indoor speeltuinen zullen dicteren. Ik verwacht wel dat je hiermee aan de onderkant van de markt zit en de prijselasticiteit niet zo groot zal zijn. Wil je weg van de concurrentie dan moet je het aanbod en de attractiviteit vergoten. Wij zien bijvoorbeeld in Nederland nog bijna geen achtbanen, vrije val torens, botsauto’s of een autorailbaan door de lucht. Met deze laatste attracties richt je je meer op de gezinsactiviteiten en een amusementspark. Wie kiest in de richting van laser arena, GlowGolf, Fun House, escape room of 5D Movie gaat meer de kant op van een family entertainment center.

Het zijn net ThemaParken de zes locaties van Karls

Wie vragen heeft over deze tour door Duitsland kan een e-mail sturen naar hans@pleisureworld.nl

Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Wil je meer weten over mijn ervaringen over de ontdekkingsreis langs 11 Indoor Speeltuinen in Duitsland? Meld je dan aan voor de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit van 26 maart a.s. bij FEC Sevenum! www.hetnieuwedagjeuit.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.