Niet kostengericht maar klantgericht

De Krim: een vakantiepark voor iedereen?

Voor de blog van deze week reed ik een behoorlijke afstand met de auto. Mijn doel was dit keer Vakantiepark De Krim. Het grootste vakantiepark op Texel met in het hoogseizoen meer dan 5.000 gasten op het park.

Met de boot naar Texel
Met de boot naar Texel

Van oorsprong was De Krim een ‘noodcamping’, gefinancierd door de Texelaars zelf, met als doel meer economische groei en werkgelegenheid. Ook hier heeft architect Zeelenberg de basis gelegd voor wat toen het eerste bungalowpark was op dit eiland. Zelf ken ik De Krim uit de tijd dat ik hier met een van mijn vorige bedrijven, MegaSport en Recreatie, in de jaren negentig de speelvoorzieningen, tennisbanen en midgetgolfbaan heb aangelegd. De tennisbaan verdwijnt tegenwoordig in de verblijfsrecreatie uit beeld; andere recreatieve voorzieningen komen hiervoor in de plaats. Denk aan GlowGolf en lasergamen.

Hotelreceptie bij aankomst
Hotelreceptie bij aankomst

De ontwikkelingen bij Vakantiepark De Krim van de laatste jaren en de aankondiging van een totaal nieuw zwembad waren voor ons voldoende redenen om richting De Cocksdorp af te reizen. Wij arriveren op een zondagmiddag in mei bij een volle bezetting op de receptie. Op het park blijkt iedereen op de hoogte van mijn komst; dat belooft veel goeds. Het zet mij in ieder geval op scherp. Ik heb net als iedereen zo mijn eigen rituelen; dus ik kleed mij om in het hotelchalet van Arcabo. Ik begrijp nu de toevoeging ‘chalet’: een aantal vitale hotelfuncties ontbreken en de tegenover gelegen trekkershutten zorgen voor het ultieme campinggevoel. Ik vraag mij echter wel af of het hondentoilet en deze trekkershutten van invloed zijn op het imago; met prijserosie tot gevolg. Tijd voor mijn ritueel: eerst ga ik eens hardlopen en de omgeving verkennen; voor mij dé manier om kennis te maken met de gasten en de omgeving.

12 en 24 persoons familiehuizen: zeer populair
12 en 24 persoons familiehuizen: zeer populair

Wie durft het om zomaar een fles wijn uit de koeling te halen zonder briefje van de baas?

Positief verrast door bijzondere hospitality

Mijn ritueel (over het strand en door de duinen) krijgt een bijzondere wending als ik nagenietend van mijn hardloopronde een jonge horecamedewerkster met een fles wijn het terras op zie rennen naar een van de gasten. “Mag ik u bedanken voor uw aanwezigheid de afgelopen dagen? U was een gewaarde gast voor onze bediening. Daarom wil ik u bedanken met deze fles heerlijke witte wijn”. Top om zoiets spontaans te zien gebeuren en ik zie de gasten met een heel warm gevoel huiswaarts keren. Op mijn vraag aan de bewuste horecamedewerkster waarom zij zomaar een fles wijn uit de koeling trok, komt het volgende antwoord: “Gasten zo zien genieten en de waardering krijgen voor ons werk is waarvoor ik het doe. Ik zei tegen mijn chef, ik pak een fles wijn en geef ze dat als warm gebaar”. Ik zie de medewerkster nog verbouwereerd nagenieten en ik weet zeker dat dit bij de grote bekende ketens in ons land nooit zou gebeuren. Wie durft het om zomaar een fles wijn uit de koeling te halen zonder briefje van de baas? Dat belooft wat voor morgen, wanneer ik in gesprek ga met Iwan Groothuis, directeur van De Krim Texel.

Niet alles goud wat er blinkt

“Heeft de golfbaan op uw vakantieresort een positieve exploitatieopbrengst op het geheel?” Dit was een van de vragen uit de zaal tijdens de vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst aan Iwan Groothuis. Iwan presenteerde daar in de Efteling de visie en de plannen voor De Krim voor ruim tweehonderd branchegenoten. Het was voor velen de eerste kennismaking met de recreatieondernemer die ook al zijn plaats heeft veroverd in de Horeca Top 100. Iwan: “Dat wij met een dergelijk groot vakantieresort niet op alle onderdelen een positief resultaat behalen vind ik niet van belang. Het gaat om het totaalresultaat dat nu jaarlijks circa 2,5 miljoen euro bedraagt. Natuurlijk zoemen wij in op alle onderdelen, maar het geheel maakt De Krim bijzonder. En daar hoort ook onze aanpak bij. De golfbaan heeft bijvoorbeeld een positieve invloed op de bezetting van ons Hotel Molenbos en andere hotels op het eiland.”

Iwan in zijn nieuwe zwembad, een maand voor de opening
Iwan in zijn nieuwe zwembad, een maand voor de opening

De aanpak van een bedrijf op Texel met het beleid om waar mogelijk zaken uit te besteden aan lokale ondernemers. Het is Iwan Groothuis die De Krim in de afgelopen veertien jaar heeft omgeturnd van een verlieslatende camping tot een vakantieresort dat onderdeel uitmaakt van een concern bestaande uit negen bedrijven op het eiland met tezamen bijna 14.000 bedden, ongeveer 30% van de capaciteit op Texel. Wij vroegen Iwan wat nou precies de kracht is van De Krim en het gevoerde beleid.

“Waar gaan jullie het verschil maken?”

Iwan: “Met de locatie op het eiland Texel als unique selling point, optimale kwaliteit en gastgerichtheid. Wij werken bewust met de uitkomsten uit honderden gastenquêtes. Ik heb zelf jarenlang bij Disney gewerkt en maak uiteraard gebruik van die ervaring, vooral op het gebied van beleving en gastvriendelijkheid. Ons personeelsbestand kent weinig wisselingen doordat wij veel aandacht besteden aan trainingen en omdat er een grote cultuuromslag is geweest van kostengericht naar gastgericht. Wij kennen een platte organisatiestructuur waarbij de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij onze medewerkers ligt. Door de eilandlocatie ben ik gelukkig snel en goed op de hoogte wat er werkelijk gebeurt.”

Texel kent veel herhaalbezoek. Wij zien dat veel gasten uiteindelijk hun eigen plekje op Texel weten te vinden.

 “Glamping: een trend of een blijvertje?”

“Mensen willen steeds meer kamperen op goed niveau, met de luxe van thuis maar niet de rompslomp van een tent. Met name voor kort verblijf is een ingerichte tent makkelijk en tijdbesparend. De tarieven per nacht liggen hoger dan bij een gewone kampeerplaats, maar de investering is lager ten opzichte van een luxe chalet. Op de diverse kampeerterreinen van De Krim Texel hebben we nu ruim 150 glamping tenten in verschillende uitvoeringen beschikbaar. De echte groei zit in de campers; er zijn dagen dat we ruim 500 campers op onze 8 locaties hebben staan. Dit aantal zal de komende jaren nog fors groeien. Het is belangrijk dat de gemeente hiervoor ook beleid ontwikkeld en de recreatieondernemers de ruimte geeft om goede infrastructuur hiervoor te ontwikkelen.

Soms 500 campers op een dag.
Soms 500 campers op een dag.

De camperaars bestaan uit verschillende onderliggende doelgroepen met wisselende behoeftes, die op al onze locaties weer anders zijn. Het terugkeerbezoek is op geheel Texel zeer hoog en het is interessant om te zien dat veel gasten uiteindelijk hun eigen mooiste plekje op Texel vinden.”

De uitdaging van het laagseizoen

Iwan laat de eigen ontwerpen zien van nieuwe luxe bungalows
Iwan laat de eigen ontwerpen zien van nieuwe luxe bungalows

“Groot zijn heeft voordelen, maar om een succesvolle exploitatie te creëren is het laag- en schouderseizoen erg van belang. Door de vakantiespreiding van onder andere de Duitsers en dankzij de opkomende Belgische markt is het schouder- en hoogseizoen steeds breder geworden. Nieuwe accommodatievormen als familiewoningen tot 20 personen en evenementen zorgen ook in het laagseizoen voor enige bezetting. Laagseizoen is ook wel prettig om de druk even bij de medewerkers van de ketel te halen, overuren en vakantie op te nemen en nieuwe plannen te maken.

Aankondiging bouw nieuw zembad; investering ca. 8 miljoen
Aankondiging bouw nieuw zembad; investering ca. 8 miljoen

We werken nu een plan uit voor de bouw van een nieuwe evenementenhal van 1.800m2 die in het voorjaar 2018 klaar is voor events zoals theater- en muzikale voorstellingen, beurzen en congressen. Dan kan ook onze kinderanimatie verhuizen van de spiegeltent naar deze hal. Het is niet ongewoon om een paar honderd kinderen tegelijk in ons beleeftheater te hebben. In de winter van 2018 willen we (waarschijnlijk op een locatie in De Koog) nog ongeveer 45 moderne bungalows bouwen, waaronder een geschakelde familiewoning voor 12 personen. De vraag naar grotere familie- en groepsvakantiewoningen stijgt nog steeds. In eigen beheer hebben wij een geschakelde bungalow ontwikkeld, met een uniek schuifwandsysteem waarmee we flexibel kunnen inspelen op het aantal gasten. Veel collega’s uit de branche zijn al bij ons op bezoek geweest ter inspiratie. Het Loonsche Land bij De Efteling is qua landscaping uitzonderlijk goed opgezet maar ik betwijfel of wij met de kwaliteit van de bungalows weg zouden kunnen komen. Goede en eerlijke communicatie over het product en de positionering is hierbij zeer belangrijk.

Wij richten ons per locatie op specifieke doelgroepen. Op Vakantiepark De Krim zijn dat vooral families met kinderen. Daarom zijn we ook zo blij dat we begin juli het nieuwe overdekte zwembad openen, met superglijbanen, typhoon en wildwatercreek. Ook fitness hebben wij toegevoegd aan het nieuwe zwembad, maar bewust geen wellness. We hebben al vele accommodatievormen met eigen sauna en je gaat niet snel met je moeder of je kleine kind naar een publieke sauna.”

“De Krim anno 2030: wat komt er na het zwembad?”

Wij denken dat we dan nog steeds een uniek Texels bedrijf zijn. Zelfstandig, onafhankelijk en met een eigen Texels dna. Volop gericht op kwaliteit, continuïteit en het overtreffen van de gastverwachting. Er komt bijvoorbeeld geen overkapping van de centrumvoorziening. Je moet wel het bijzondere eilandgevoel beleven in alle weersomstandigheden, dus zelfs met harde wind en regen. De strandtent hoort ook bij een bezoek aan Texel, dus vertellen wij onze gasten het eiland te ontdekken in plaats van alles erop te richten om de gast vast te houden op het park. Je komt hier uiteindelijk voor de Texelbeleving.

Op Vakantiepark De Krim blijven we een familiebestemming, met aanbod van seizoensplaats tot familiebungalow. Wel willen we met al onze voorzieningen voldoen aan de verwachtingen van de bovenkant van het marktsegment en zetten wij volledig in op technologie en communicatie. Zo hebben we een chatkanaal waarop wij 24/7 in contact staan met onze gasten. De technische dienst maakt gebruik van handhelds (techcontrol) voor optimale service en onderhoud. Mede dankzij de boekingssoftware van Newyse kunnen we concurreren met de grotere organisaties.” Op de vraag of de traditionele camping gaat verdwijnen, antwoordt Iwan na een korte aarzeling: “Nee, er blijven kampeerders. Maar de locatie wordt wel belangrijker, en zonder kwaliteit geen continuïteit. Ben je te klein, dan houdt het gewoon op. Misschien niet hier op Texel gezien de locatie, maar wel op het vaste land.”

Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Recreatieadviseur

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Colthof ook architect op Texel
Colthof ook architect op Texel

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Arcabo Hotel Chalet van binnen
Arcabo Hotel Chalet van binnen

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hondenwasplaats
Hondenwasplaats

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.