Overlevingsstrategie van een 4-sterren familiehotel: weg uit het middensegment!

Bij ons bezoek aan Hotel Tummers in Valkenburg werden wij direct bij binnenkomst ontvangen door Inez Tummers zelf. Trots liet ze ons zien hoe de nieuwe bistro gaat worden en stak daarna meteen van wal: “De hotelgasten van tegenwoordig zoeken een slaapplaats, niet meer en niet minder. Ze boeken deze online. Na het inchecken zoeken ze hun vertier elders. Wij zien steeds minder hotelgasten in ons eigen restaurant . Volpension boeken is echt iets van vorige eeuw! Daar waar vroeger de hotelbeleving het ultieme doel was voor de gast, bieden wij nu een soort ‘bed, bad en brood service’. Sinds de laatste twintig jaar is het een voortdurende zoektocht naar nieuwe mogelijkheden om ons familiehotel aan te prijzen. De nieuwe bistro zetten wij daarom op zelfstandige wijze in de markt. Los het van hotel. Daarmee verbreden we onze doelgroepen. Je gaat tegenwoordig toch niet meer uit eten in een hotel.”

Dalende kamerprijzen, stijgende provisiekosten

Mede door de opkomst van de OTA’s (online travel agents) is de concurrentie op internet moordend en staan de prijzen steeds verder onder druk. De verschillen tussen een 4-sterrenhotel en een 3-sterrenhotel zijn kleiner geworden. Ketenvorming zet eveneens aan tot opvoeren van de bezetting tegen elke prijs. Hotel Tummers prijst zichzelf gelukkig omdat zie zien dat veel familiehotels zijn verdwenen, maar voor veel trouwe gasten de kwaliteit nog de doorslag geeft voor een verblijf.
Valkenburg aan de Geul is een toeristische trekpleister die niet alleen in de zomermaanden voor voldoende gasten zorgt, maar ook in november en december dankzij de Kerstgrotten en de Kerstmarkt. Tummers: “Wij halen ongeveer 60% bezetting uit toerisme. Daarom zijn wij ook contribuant bij VVV Zuid-Limburg. Maar ondanks dat hebben wij enorm veel last van al die online aanbieders, met Booking.com voorop. Je kunt bijna niet zonder ze, maar onze kamerprijzen zijn hierdoor net als verse vis gebaseerd op dagprijzen en ‘wat de gek er voor geeft’. Ik verwacht dat de gemiddelde kamerprijs verder zal dalen en de provisie alleen maar zal toenemen. Flash deals zoals Vakantieveilingen, Groupon en Social Deal halen de tarieven nog meer onderuit. Wanneer er op vrijdag nog te veel kamers vrij zijn, moeten wij de prijzen helaas ook enkele euro’s naar beneden bijstellen. Gelukkig kunnen we met onze luxe kamers tarieven van rond de tweehonderd euro vasthouden, maar daar kun je dan ook met een heel gezin in verblijven.” Zakelijke reizigers ziet Tummers steeds minder. Bedrijven werken minder met landelijke vertegenwoordigers die ergens moeten overnachten. Ook dankzij de toename van thuiswerken is overnachten steeds minder vaak nodig.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hotel Tummers is trots op de bekroning met de Michelin Bib Gourmand
Hotel Tummers is trots op de bekroning met de Michelin Bib Gourmand

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Verschillen tussen een 3- en 4-sterrenhotel zijn kleiner geworden
Verschillen tussen een 3- en 4-sterrenhotel zijn kleiner geworden

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Sfeerimpressie nieuwe bistro
Sfeerimpressie nieuwe bistro

[/column]

Van kunst atelier tot haute cuisine, van wellness arrangementen tot event center

Tummers ziet het hotel tegenwoordig als decor voor de vele activiteiten die zij zelf organiseren om zo als familiehotel te kunnen overleven. Het bestaansrecht is hier steeds meer van afhankelijk. Ook houden zij vast aan kwaliteit. En met succes: het hotel is trots is op de bekroning met de Michelin Bib Gourmand. Een erkenning voor een hele goede keuken die enorm aanslaat bij de Belgische gasten. Terwijl de Nederlanders straks liever in de nieuwe bistro zullen eten.

Door de ligging in de grensstreek kan je met een golfarrangement bij Hotel Tummers een greenfee kopen in drie landen. Waar ter wereld is dat mogelijk? In de Willem 1 Zaal worden feesten en partijen georganiseerd, maar ook netwerkbijeenkomsten en meetings met alle benodigde audiovisuele middelen. Dat Inez Tummers niet voor één gat te vangen is, laat ze zien door zichzelf gerust in een tirolerkostuum te hullen en daarmee voor een gastvrij onthaal zorgt op een gezellige Limburgse feestavond in tiroler sferen. Iedere gast bij Tummers krijgt een persoonlijke VIP Member-Card overhandigd en daarmee direct 5% voordeel op volgende boekingen. De laatste boodschap die wij voor vertrek van Inez meekrijgen: voor familiehotels is geen toekomst meer wanneer zij niet snel zullen transformeren!

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

V..l.n.r.: Anya Niewerra, Hans van Leeuwen, Inez Tummers
V..l.n.r.: Anya Niewerra, Hans van Leeuwen, Inez Tummers

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ongeveer 60% van de bezetting komt uit toerisme. Daarom is Tummers contribuant bij VVV Zuid-Limbug.
Ongeveer 60% van de bezetting komt uit toerisme. Daarom is Tummers contribuant bij VVV Zuid-Limbug.

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Van kunstatelier tot haute cuisine
Van kunstatelier tot haute cuisine

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Oudste treinstation van Nederland. Blurring als overlevingsstrategie van een 4-sterren familiehotel.
Oudste treinstation van Nederland. Blurring als overlevingsstrategie van een 4-sterren familiehotel.

[/column]

Resume:

Het is hartverwarmend om te zien hoeveel balletjes een klein familiehotel ophoudt om het hoofd boven water te houden. De kamerprijzen gaan in de komende jaren alleen nog verder naar beneden en het is dus zaak om de bakens te verzetten. De hotelsector is wat dat betreft te vergelijken met de retail, waar bedrijven die te lang vasthouden aan hun basisconcept eveneens uiteindelijk het loodje zullen leggen. Tummers laat zien dat zij op de goede weg zijn, maar een volgende ontwikkeling moet niet lang op zich laten wachten. Inez Tummers vertrouwde mij een aantal nieuwe ideeën toe die zij nu echter graag nog voor zichzelf wil houden. Want als je iets nieuws introduceert, wordt het direct door collega’s gekopieerd. Wat mij vooral fascineert, is de passie en gedrevenheid waarmee de medewerkers van het hotel in het spoor van Inez de gasten bedienen.

Met dank aan het gastvrije ontvangst van Inez en zoon Dominique Tummers
www.hoteltummers.nl

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.