Uitdagingen en trends onder de loep gelegd tijdens Expertmeeting Retailtainment

Tijdens de ‘Expertmeeting Retailtainment’ van dinsdag 29 januari werden de laatste trends en ontwikkelingen in funshoppen gepresenteerd. Bezoekers werden geïnspireerd door experts uit het vak en met interactieve sessies uitgedaagd deel te nemen aan discussies en mee te denken over vraagstukken op het gebied van Retailtainment.

De meeting werd gehouden in The Wall in Utrecht midden in de beleving van, de daar gevestigde indoor belevingswereld voor het hele gezin, The Play In. Hanneke Laarakker, eigenaar/exploitant van The Play In, vertelde over de locatiekeuze en de focus die zij leggen op de verschillende doelgroepen en ruimtes die zij daar beschikbaar hebben. ‘Je moet je realiseren dat een kind van 12 niet tussen de Maxi-Cosi’s in wilt spelen’, liet zij weten.

De presentatie van Frank van Kessel van TOP Vastgoed, namens de eigenaren van The Wall (Urban Interest en Built to Build) ging vooral over de recente ontwikkelingen in The Wall. En wat maakt nou het verschil tussen het verleden en nu? “Het gebouw was tijdens het beheer van de vorige eigenaar nog niet af, de wijk hier omheen was nog niet klaar en dat is nu wel zo”, vertelde van Kessel. De beslissers van The Wall zijn er van overtuigd dat wanneer zij zich meer op families zullen richten en dagrecreatie combineren met het shoppen, dit elkaar alleen maar versterkt. “Zo zijn wij in gesprek met bijvoorbeeld een bowling en denken wij er aan om VR gaming te plaatsen. Wij staan voor veel open”, sprak van Kessel.

Martijn van den Bout van Fundustry geeft aan dat zij al gauw merkten dat dagjesuitjes vooral concurreerde met retail. Bij Fundustry zijn zij juist die combinatie aan gegaan door bijvoorbeeld Citygames te introduceren. Een game gekoppeld aan een thema zoals het bekende tv-programma ‘Wie is de mol’ welke zich afspeelt midden in een stadscentrum. “Wij merkten dat de behoefte van de bezoeker van onze uitjes zich verplaatste naar de stad, hier hebben wij naar geluisterd en dat werkt erg goed”, merkte van den Bout op.

Tijdens de interactieve sessies werden deelnemers uit de zaal uitgedaagd mee te denken over goede voorbeelden van Retailtainment en wat er juist nog mist in veel gevallen. “Hoe kom je van Storytelling naar Storyselling? In mijn beleving mist er vaak het stukje Storydoing. Dat in combinatie met ondernemers verbindt de stad met een attractie. Het blijft een uitdaging om een omgeving erbij te betrekken”, gaf de Inspiratiemanager van de Efteling aan vanuit de zaal. Hans van Tellingen, Strabo, auteur van “Waarom Stenen Winkels Winnen, en Hans van Leeuwen, Trendwatcher en adviseur in Leisure, spraken onder andere over de positie en het perspectief van Retailtainment. Volgens van Tellingen gaat het er vooral om dat je mensen zo lang mogelijk bezig houdt. “Het ondergaan van de beleving en de locatie wint het altijd van online”, liet hij weten.

Foto vlnr: Hans van Leeuwen, Hans van Tellingen en Paul Rodenburg tijdens de Expertmeeting Retailtainment

De expertmeeting Retailtainment heeft bewezen dat retail en leisure elkaar wel degelijk moeten en kunnen versterken op tal van verschillende mogelijkheden. Van Leeuwen liet als afsluiting nog een aantal mogelijke toekomstperspectieven zien. Want hoe gek zou het zijn als er een zwembad te midden van een shoppingmall geplaatst zou worden…?

Ook volgend jaar zal er weer een Expertmeeting Retailtainment gehouden worden en gaan wij verder in op de trends en ontwikkelingen. Zorg dat jij hier ook bij bent op 10 maart 2020 bij Doloris in Tilburg. Voorinschrijven kan al door een mail te sturen naar info@nrit.nl.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.