Apenheul … Herken jezelf!

Apenheul is pionier sinds 1971. Midden in de Veluwse bossen lopen mensen gewoon vrij rond tussen de apen. Apenheul is een stichting met als belangrijkste doel liefde voor de natuur te bevorderen. Pleisureworld Magazine ging in gesprek met directeur Coen de Ruiter: “Wij geloven dat we een essentiële rol vervullen door mensen op een unieke manier in contact te brengen met de dieren die ons het meest na zijn: apen.”

Weersafhankelijk
“Dat levert een uniek park op met een unieke beleving. Bij Apenheul kijk je eigenlijk gewoon naar jezelf, of naar je baas, je vrouw… of je ziet je hele gezin of je bedrijf. En dat in een prachtig groene omgeving. In Apenheul gebeurt alles buiten, tot en met de horeca aan toe. Hierin schuilt ook meteen een grote afhankelijkheid van het weer. Apenheul is daar duidelijk (nog) meer gevoelig voor dan andere parken. Het voorjaar 2013 met eindeloos koud en nat weer liet dit heel duidelijk zien.”

Media exposure ook op TV
“Wij proberen alle gasten een unieke natuurbeleving mee te geven. Vanuit onze missie van liefde voor de natuur, maar ook vanuit parkexploitatie. Een unieke beleving is de beste garantie voor gasttevredenheid en dus binding en aanbeveling. Wij denken dat we dit het beste kunnen realiseren bij een groep die we bewuste levensgenieters noemen. Voor Apenheul is het gastenpotentieel landelijk. Door ons unieke aanbod worden wij niet gezien als de regionale dierentuin. Wij zijn een bestemming voor mensen uit het hele land. Dat biedt voor- en nadelen. Eén van de voordelen is natuurlijk dat we een groot potentieel hebben, een nadeel is dat het aanzienlijk kostbaarder is om dit potentieel te bereiken en dat het concurrentieveld groot en zeer professioneel is. Vandaar dat wij ons ook laten zien met originele TV commercials.”

Zakelijke markt als nieuwe doelgroep
“We hebben de afgelopen jaren ingezet op een verscherping van de positionering: Herken jezelf! Wij willen mensen helpen zien. Ouderwetse educatie vervangen we door belevend leren en in alle aspecten van het bezoek zorgen we er in eerste instantie voor dat de kwaliteit van alles top is. Om die reden hebben we ons horeca aanbod compleet vernieuwd. In ons aanbod combineren we duurzaam en lekker tot kwaliteit van leven. Ook in de zakelijke markt slaat dit goed aan. Een prachtige en originele locatie die ook nog eens 100% duurzaam is, voldoet duidelijk aan een marktbehoefte. In de afgelopen 4 jaar hebben we deze ontwikkeld van niets naar zo’n 10% van onze omzet.

Ook de bezoekersaantallen zijn sterk gegroeid naar nu zo’n 450.000-500.000 op jaarbasis en een kleine 25.000 seizoenkaarten.

Ik denk dat in de toekomst een unieke ervaring voor iedere parkgast nog veel belangrijker gaat worden. Daar zullen we het park op moeten inrichten, daar kan IT bij gaan helpen, maar het betekent vooral ook veel voor onze medewerkers. Aanpassingsvermogen zal een kerncompetentie worden. Nou ja… als liefhebbers van de natuur wisten we dat natuurlijk al van Darwin.”

Dynamisch prijsbeleid
“Omdat beleving bij ons zo van belang is, willen we het totaal aantal gasten niet enorm laten stijgen. Ergens tussen de 500.000-600.000 ligt ons maximum. Betere spreiding is wel essentieel. Apenheul is zeven maanden geopend, maar ongeveer de helft van onze bezoekers komt in twee maanden. Prijssystemen (yieldmanagement) moeten in de toekomst een betere spreiding gaan ondersteunen. Dat kunnen wij echter niet alleen. Gasten zullen moeten wennen aan prijsdifferentiatie in de dagrecreatie, net als in de luchtvaart. Dat gaat pas gebeuren als een substantieel deel van de grote bedrijven hiermee gaat werken. Mijn overtuiging is, dat dit uiteindelijk voor iedereen positief gaat werken. We zullen mensen dus moeten laten wennen aan het idee dat aan verschillende prijzen ook verschillende voorwaarden zijn verbonden.

De kunst voor de toekomst zal zijn mensen steeds weer voldoende reden geven om terug te komen. Ons financiële model en de beleving zijn niet gestoeld op grote investeringen. Onze echte assets zijn natuurlijk de apen. We willen dat mensen zich echt gaan herkennen in en binden aan de dieren. We zullen het park daarop inrichten. We zijn ervan overtuigd dat een heel andere opzet nodig is dan de huidige. En verder zal –zoals genoemd- IT dit gaan ondersteunen. Ik deel daar graag meer over tijdens jullie bezoek volgend jaar!”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Coen de Ruiter – algemeen directeur Apenheul – www.apenheul.nl

#2daagse Studiereis “Open your Eyes”
Het interview met Coen de Ruiter is onderdeel van ons bezoek tijdens de #2daagse Studiereis “Open your Eyes” van 10 en 11 maart in 2015. Het inmiddels een jaarlijkse traditie en we gaan alweer voor de elfde keer op studiereis. Wilt u ook een kijkje achter de schermen? Coen de Ruiter zal u hartelijk ontvangen. Meer informatie via www.pleisureworld.nl/events

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.