Biedt de opkomst van FEC’s in Nederland kansen?

Wat we kunnen leren van FEC’s in het buitenland

Grootschalige leisurelocaties met meerdere activiteiten onder één dak – zogenaamde Family Entertainment Centers (FEC) zijn in opkomst in ons land en veroveren langzaam de Nederlandse consument. Denk aan SuperFun in Amersfoort, De Scheg in Deventer en de onlangs geopende LeisureDome in Kerkrade met 16.000m² aan vloeroppervlakte met o.a. een megabioscoop met 8 zalen, een wokrestaurant met 1000 zitplaatsen, een bowlingbaan met 20 banen, een kinderspeelparadijs en een ‘GlowGolf”-baan.

De trend komt overgewaaid van over de grote plas, waar men al veel langer bekend is met het fenomeen. Recreatief Totaal bezocht het FEC congres in Parijs en tekent haar conclusies op. Hoe doen collega ondernemers het in het buitenland en wat kunnen wij ervan leren?

360play in EngelandWinkeltje spelen in 360 Street in Engeland
Net als in Nederland is de consument in Engeland steeds kritischer op zijn dagje uit. Hij wil in korte tijd met zijn gezin een leuke beleving ervaren tegen een betaalbaar bedrag. De consument wil niet langer naar de (goedkope) lokale soft play areas met een verouderd speelaanbod, maar men wil ook niet iedere week op pad naar de grote (en dure) themaparken die zich steeds meer richten op vermaak voor een meerdaags verblijf.

Om dit gat op te vullen, ontwikkelen zich allerlei ‘one stop shop’ initiatieven waaronder 360 Play. Deze keten met inmiddels drie vestigingen, richt zich op een verblijfstijd van circa 2 tot 4 uur en is ontwikkeld voor kinderen van 6 maanden tot 10 jaar. Ze zetten sterk in op de verkoop van jaarabonnementen en richten zich op toegankelijke activiteiten waar ouders thuis de ruimte, of de tijd of het geld niet voor hebben.

Naast de bestaande soft play elementen kunnen kinderen in ‘360 Street’ allerlei rollenspellen spelen met namaakproducten (denk aan bijvoorbeeld aan winkeltje spelen) en er zijn minicursussen zoals ‘leren pottenbakken’. Ook voor ouders is er vermaak met o.m. met tafeltennis of waterfietsen. Een jaarabonnement voor één kind (incl. één ouder) bedraagt £125.00 (€150,-).

360play.co.uk

Teveel van hetzelfde in Duitsland
In tegenstelling tot Engeland, kent men in Duitsland beperkte franchise en ketenvorming waar het gaat om indoor speeltuinen. Wel kent men een grote branchevereniging Verband der Hallen und Indoorspielplätze (VDH) met ci. 140 leden. Sinds 2000 is het aantal indoor speeltuinen in Duitsland enorm gegroeid, van slechts 11 in het begin tot 345 in 2012. Dat het punt van verzadiging inmiddels is bereikt zien we in een afvlakking van de groei en een toename in het aantal faillissementen. Ook hier geldt dat alleen die bedrijven met een onderscheidend vermogen en die bereid zijn te luisteren naar de eisen van de consument hebben kans om te overleven.

www.myvdh.de

Ambitieuze plannen om de wereld te veroveren in Frankrijk
Een bijzonder concept is dat van Koezio in Frankrijk dat zich volledig richt op teambuilding aan de hand van games en augmented reality. Bij het spel, dat vanaf 2 personen gespeeld kan worden, voltooien deelnemers een missie door een parcours door zes verschillende werelden waaronder een keymaze, speedspot, knowzone, lazercross, wingway en vertikaldrop te doorlopen. De verschillende opdrachten binnen een missie kunnen uitgevoerd worden aan de hand van RFID chips en multi-touch screen systemen.

Initiatiefnemer en CEO Bertrand Delgrance wil met zijn indoor speelcentra waarbij teamplaying centraal staat niet alleen Frankrijk, maar de hele wereld veroveren. De belangrijkste kracht is dat de missies gepersonaliseerd en aangepast kunnen worden, waardoor de beleving voor de consument vernieuwend kan blijven. Bovendien staat elke 3 jaar een herinvestering gepland.

Nadat eerder al een vestiging in Lille werd gebouwd, heeft Delgrance onlangs met een investeringsbedrag van € 3.500.000 (exclusief kosten van het gebouw) een vestiging in Parijs geopend, waarmee hij mikt op 130.000 bezoekers per jaar. Op basis van de bestaande locaties weet hij ci. € 2.300.000 à 3.700.000 omzet per jaar per locatie te realiseren en een winst van € 450.000 à 800.000 en is hij winstgevend vanaf het eerste moment. Koezio heeft de ambitie om te groeien naar 12 vestigingen in Europa, 5 in de VS/Canada en maar liefst 10 parken in Azië.

www.koezio.co

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERASuperFun in Nederland
SuperFun is één van de eerste echte FEC’s in Nederland en werd vorig jaar geopend. Het speelparadijs bestaat uit 6.000 m² met een variëteit aan activiteiten, waaronder bowling, hoogteparcours, lasergame, spacegolf en onlangs werd superjump toegevoegd. Bijzonder is de digitale speurtocht Rescue Challenge, waarbij elke deelnemer wordt voorzien van een RFID-chip. Spelers proberen aan de hand van allerlei opdrachten een elektriciteitscentrale die getroffen is door een zonnestorm weer op te wekken.

Afgelopen jaar behaalde men 250.000 bezoekers en dit jaar mikt men op 300.000 bezoekers. De gemiddelde omzet teruggerekend per persoon is € 30 – € 35,-. De toegang voor een afzonderlijke entree tot de indoor speeltuin vanaf € 5,50 en afhankelijk van de extra activiteiten die men wil ondernemen betaalt men een toeslag.

www.superfun.nl

Meer informatie:

www.glowgolf.nlwww.vcsplay.comwww.sportbedrijfdeventer.nlwww.leisure-dome.nl

Recreatief Totaal advies
Wilt u meer weten over de kansen van FEC’s in Nederland? Bezoek dan het Family Entertainment Congres op dinsdag 26 november a.s. voorafgaand aan Recreatie Vakbeurs Gorinchem. Collega ondernemers ontmoeten elkaar en hebben de gelegenheid om kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen. Meer informatie en aanmelden via www.pleisureworld.nl/events.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.