korte vakanties

Het afgelopen jaar hebben ruim tweehonderd recreatiebedrijven de stekker eruit gehaald. Een geluk bij een ongeluk is de toestroom van vluchtelingen die voor veel oude bungalow- en chaletparken een laatste strohalm blijkt te zijn voor de levensvatbaarheid. Aan de onderkant van de kampeermarkt zitten vooral de kampeerboeren en middelgrote campings (met maximaal zo’n tweehonderd plaatsen) in de gevarenzone. Bedrijven die de afgelopen jaren onvoldoende vernieuwend zijn geweest, zijn in een achterstandssituatie terechtgekomen die niet meer in te halen valt. Het roer zal drastisch om moeten, of het is een kwestie van tijd voordat ze omvallen.

In deze kwetsbare groep bevindt zich echter ook een categorie van de allerkleinste zogenaamde niche players die schijnbaar moeiteloos het hoofd boven water kunnen houden en waar momenteel de meest bijzondere unieke ontwikkelingen en concepten het daglicht zien. Een gemeenschappelijke factor van hun succes: een groot aandeel persoonlijke passie en een gedrevenheid die niet primair gericht is op het exploitatieresultaat, maar op een gastvrij onthaal en aandacht voor de gast.

De uitdaging voor de grotere ketens zal de komende jaren alleen nog maar groter worden. Het rendement staat onder druk doordat op grote schaal het basisproduct niet meegroeit met de behoefte uit de markt. De verwachting is dat -net zoals bij de grotere internationale hotelketens- afsplitsingen zullen komen. Onder één formule op alle locaties dezelfde belevenis gaat niet meer werken. Ooit vormde dat juist de kracht van de formule; maar de opkomst van de millennials, het veranderende gedrag van de babyboomers en de eeuwig jonge generatie van boven de vijfenzestig brengt veel veranderingen met zich mee. Een goed voorbeeld van een branche die daar op inspeelt is de dagrecreatie, waar pretparken veranderen in complete resorts voor een meerdaags verblijf. Ook daar slaat de verbreding toe. De remedie om de consument niet aan u voorbij te laten gaan is echter niet eenvoudigweg te vinden op Google!

Schaalvergroting en samenwerking gaan hand in hand.

De vakantieganger neigt naar bekende brands. Niet heel vreemd: bekende merken zijn door schaalvergroting en professionalisering in staat door massamedia de consument beter te bereiken en te verleiden. Te grote ketens zullen echter te maken krijgen met een afkeer van het grote publiek, zoals dit al gaande is in de retail. In Amerika spelen grotere hotelketens hier al op in door kleinere “subformules” te lanceren onder de vlag van de grote jongens. Er is wel samenwerking, maar dit gebeurt meer regionaal en sectoroverstijgend in plaats van de vroegere kleurloze uniformiteit met als enige onderscheid het grote aanbod. Met name voor de campingsector en het plattelandstoerisme liggen in Nederland volop mogelijkheden voor “echte” samenwerking. Ik voorzie dat je voor succesvolle samenwerking juist naar meerdere sectoren moet kijken, en niet binnen de brancheorganisaties moet blijven hangen.

In Nederland gebeurt het nog te vaak: een keten in de campingbranche die in haar maandelijkse e-mailpromotie eerst een kampeerplek aanbiedt op camping A en vervolgens een zelfde soort plaats op camping B. Dat vindt de consument totaal niet spannend meer! Sommige grote ketens denken zich zelfs nog te kunnen profileren met een ‘gezellige familie-BBQ’. Er is te veel van hetzelfde met een te beperkt aanbod in activiteiten en gastronomie.

Het is tijd voor verandering van koers met meer oog voor kwaliteit en samenwerking. Het recente initiatief van acht Hollandse topcampings die gezamenlijk een TV format opstarten is naar mijn menig een stap in de goede richting. Zij onderscheiden zich met de attractiewaarde voor de vakantieganger. In de bungalowsector moet de bouw van grootschalige opgezette parken plaats maken voor kwalitatieve bouw van vakantiewoningen op unieke locaties. Professionalisering is een hele opgave voor zelfstandige bedrijven zonder fors promotiebudget. Samenwerking is dan ook essentieel om te overleven in de internationale verdringingsmarkt.

Waterpretparken een opkomende trend

Consument kiest voor kwaliteit

De termen beleving en storytelling zijn inmiddels niet vreemd meer. Het vervolg hierop is de customer journey. Ik kreeg onlangs de vraag van de brandmanager van een bekende bungalowketen hoe het zogenaamde uitzwaaimoment kan worden aangegrepen om de gast warm te maken voor een volgende vakantie op een van de andere parken. Als adviseur help ik bedrijven met dergelijke vraagstukken. De afgelopen weken bracht ik onder andere bezoeken aan Parc Granuenta, Waterresort Bodeleaken, Hotel Havezate Marveld en Camping- & Bungalowpark Marveld, en ben ik te gast geweest bij OntdekOns (een samenwerkingsverband in Friesland met ruim negentig ondernemers), Maasmeanders in Brabant en de Vakdag van de Caravana te Leeuwarden met veertigduizend bezoekers. De energie die ik aantrof bij OntdekOns heeft mij positief verrast, met haar leden uit allerlei sectoren: recreatie, horeca, retail en zorg. Een van de leden, SVR camping ’t Klokhus, heeft naast haar honderd melkvee koeien, als een van de eerste aan het water een electrisch oplaadstation voor boten gerealiseerd en bouwt voor komend seizoen twee luxe trekkershutten.

Als het maar bijzonder is

Traditionele kampeerbedrijven laten meer diversiteit zien met luxe glamping accommodaties. Waterpretattracties schieten als paddenstoelen uit de grond. De traditionele centrumvoorzieningen transformeren naar zogenaamde F.E.C.’s (Familie Entertainment Centers) en er komt eindelijk meer aandacht voor de horeca. Staat dit nog op een laag pitje, grijp dan de kans om met een one food concept store in te stappen en daarmee de gasten te verblijden. Het aantal vakanties neemt weer toe naar gemiddeld zo’n drie keer per jaar. We gaan minder lang, maar wel wat vaker op vakantie. De wereld ontdekken en nieuwe plekken zien staat hoog op het verlanglijstje. De kenners laten weten dat komend jaar één op de vijf Nederlanders voor een vakantiebestemming kiest waar hij nog niet eerder is geweest. Ook nemen de bestedingen weer toe. Eindelijk krijgt de sector weer de wind in de zeilen. Klantloyaliteit verdwijnt daarentegen, en de gast van nu voelt zich pas welkom als hij de echte aandacht krijgt die hij verdient. De volgende blog staat in het teken van het fenomeen blurring: bij de boekenwinkel koop je niet alleen boeken over wijn, maar je kunt er ook wijn kopen. Bij de kapper ’s middags een sandwich en na vier uur een borrel. Onze branche zal zich moeten wapenen tegen deze nieuwe vormen van concurrentie en ook inspelen op nieuwe behoeften van de consumenten.

Meer aandacht voor het individu!

De consument heeft graag de regie in eigen hand en stelt dan ook bij voorkeur zijn vakantie zelf samen. Hij checkt de reviews en wie minder als een acht scoort zit al in de gevarenzone. Staan er te weinig reacties dan surft de potentiële gast nog even verder. Dat vraagt om een persoonlijke benadering en maatwerk van aanbieders van reizen en vakanties of een dagje uit. Gepersonaliseerde aanbiedingen worden gewaardeerd. Weet u wat de gezinssamenstelling is van uw gasten en wat hun interesses zijn? De helft van de consumenten geeft aan dat ze zich ergert aan aanbiedingen die niet relevant zijn. Maar weet u wel hoe u de crm-database en big data optimaal weet in te zetten? Denk aan low cost carriers die al op de homepage een pakketreis aanbieden. Een boekingsproces van meer dan vijf stappen is killing. En wist u dat het aantal boekingen omhoog gaat wanneer u geen annuleringskosten berekent? Een vlekkeloze en snelle internetverbinding is tegenwoordig een randvoorwaarde door het toenemende gebruik van streamingdiensten op tablet of mobiel van de gast. Als laatste tip wil ik meegeven dat ik steeds vaker hoor dat het ontbijt, de lunch en het diner de geluksmomentjes zijn van de dag of de vakantie. Dit is voor veel van onze collega’s nog altijd een grote uitdaging maar tegelijkertijd ligt hier juist de kans om je te onderscheiden.

White paper 111 Wereldtrends

Wie niet wil achterblijven adviseer ik onze  ‘111 Wereldtrends 2016’ aandachtig door te lezen. Toets je eigen bedrijf en kijk of je nog mee kunt komen in de veranderende wereld waarin de consument voortdurend op zoek is naar avontuur, aandacht en geluksmomentjes. Zet je schrap voor de concurrentie uit andere richtingen en blijf vooral zelf in beweging. Zet je af tegen de grijze muizen! Kijk eens even achterom: lijkt het erop dat je de laatste jaren de zaken goed op orde hebt en alles vlotjes verloopt? Laat je bezetting en omzet hetzelfde beeld zien? Precies….ik hoop dat je niet te laat wakker geworden bent.

Hans van Leeuwen, trendwatcher en adviseur

PS: Heeft u een zetje nodig? We zijn in staat u te helpen met uw strategisch marketing jaarplan!

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: