donderdag 23 januari 2014 – Met z’n allen naar de Glamping!

Als regelmatige lezer van mijn blogs zult u soms denken; “Wat heb ik daar nou aan als campingboer, manager attractiepark of directeur van een museum?” Wij weten als geen ander dat uit vervlogen tijden onze babyboomers (u dus) veel meer zijn gaan reizen, vaker een weekendje erop uit trekken en de laatste jaren op zoek gaan naar bijzondere overnachtingen. De trend “glamping” is nog wel even een blijvertje en groeit nog steeds in populariteit.

Een nieuwe trend die de kop op steekt is dat de consument “zingeving” ziet als één van de activiteiten die in zijn package deal opgenomen moet worden. Als regisseur van zijn vakantie moet er meer zijn dan plat vertier. Zie daar het museumbezoek dat in de lift zit juist op het moment dat de regering de subsidiekraan heeft dichtgedraaid. Toeval? Wie zal het zeggen. Hoe dan ook, musea varen er wel bij en insiders laten weten dat ook daadwerkelijk aan de basis grotere aanpassingen hebben plaatsgevonden. Centraal staat de bezoeker die op een wijze à la IKEA wordt omarmd. Een voorbeeld is Museum de Fundatie in Zwolle dat in niets meer de uitstraling heeft van zo’n oubollig museum. Een trendy koffiecorner midden tussen de kunst. Spelende kinderen worden niets in de weg gelegd.

De bezuinigingen van Holland Promotie hebben ook in onze sector toegeslagen en het NBTC bij monde van Jos Vrancken laat weten dat zij zich slechts nog richten op het inkomend toerisme. Een schatting is dat in 2025 met ruim 3.5 miljoen de Duitsers nog steeds op kop gaan, gevolgd door de Belgen met 2,2 miljoen (zij zijn de snelst groeiende doelgroep), Engeland 2 miljoen en Amerika 1.2 miljoen buitenlandse toeristen.

De vrijetijdsbranche zal zelf aan de knoppen moeten draaien omdat subsidies nog verder zullen afkalven. Russen (+ 21%) en Chinezen (+17%) weten steeds vaker ons land te vinden en het afgelopen jaar laat een stevige groei zien. De komst van de Chinezen en de Russen zal slechts voor een klein gedeelte van de totale vrijetijdsmarkt een zegen zijn. Met name de hotelmarkt en de typische Hollandse iconen met Amsterdam op de eerste plaats. Door de oplevende economieën zal het inkomend toerisme blijven toenemen. Welk stukje van de taart is voor uw onderneming?

Uit de ‘traditionele’ markt van Nederlanders, Duitsers en Belgen valt voor de meesten van u wel wat te halen. Mijn advies is echter om nog meer in de huid van de (nieuwe) buitenlander te kruipen; kom meer te weten over hun cultuur, de traditionele keuken en spreek hun talen! Een grote vloedgolf bemiddelde senioren zal vooral in het westen een voorname rol spelen. Zie daar het succes van de camper! Parachutespringen op je tachtigste is geen bijzonderheid meer. Ik heb ergens opgepikt dat we straks allemaal Oma Homes (chalets) in onze achtertuin hebben staan.

Het aantal scheidingen zal alleen nog maar toenemen en het traditionele gezin is al passé. Steeds vaker woont men alleen of met z’n tweetjes. Zie daar het succes van touroperators die singlereizen aanbieden. Het lijkt een nichemarkt maar deze doelgroep zal uiteindelijk net zo belangrijk worden als de camperdoelgroep. Al in 2020 is bijna de helft van uw potentiële doelgroep boven de vijftig jaar. Nu al aanpassen is het devies! Indien u niet binnen vijf jaar weet in te spelen op deze nieuwe doelgroepen, ziet u uw gasten uw deuren voorbijgaan.

Heeft u nog geen ‘single’ avonden of ‘stilte’ tafels of een microfoontje bij de receptie voor uw gasten met een oortje (slechthorenden)? Dan mist u een belangrijke doelgroep de komende jaren!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies/ uw bedrijfsadviseur

 

PS: De Chinezen komen eraan!

Ook wij zien kansen voor u als recreatieondernemer met het opkomend toerisme van en naar China. Vandaag dat wij op 11 februari een China Inspiratiedag organiseren in Burgers’ Zoo. Later dit jaar vindt een Educational Tour naar China plaats (10 t/m 19 juni)

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: