De verandering van de Indoorspeeltuin naar meer dan alleen softplay en ballenbak

Deel 2 – Indoorspeeltuin verliest steeds meer terrein

Verbreding, Verbastering, Verdieping, Verbijzonderen, Vervreemding en Vernieuwing

Een imposante Softplay – Playground is nog altijd de basis voor een grote toeloop en specifieke doelgroep. Om de concurrentie tegen te gaan dient men vooral voor de allerkleinsten voldoende softplay mogelijkheden aan te bieden. Zelf noem ik dit heel ingenieus Pamperland. Deze Softplay – Playgrounds zijn uitgebreid met nieuwe attracties waaronder klimparcours, rollenbaan, familie slides en interactieve attracties als lasergame.

Opvallend zijn de aanvullingen voor verbreding van de doelgroep en de mogelijkheden tot arrangementen. Denk aan Laser Shooting – Maze – Ballenfabriek – GlowGolf. Van de laatste jaren zien wij de opmars van de Escape Room speciaal voor kinderen en zelfs diverse varianten in duurdere investeringen van Fun- Bowlingbanen. Nieuw als geduchte concurrent was daar ineens het trampoline park wat vooral de wat oudere jeugd wegtrok van de Indoor Speeltuin.

De meeste nieuwe aanvullingen waren niet alleen gericht op de smalle leeftijdsgroep van 1 tot en met 8 jaar, maar soms zelfs tot wel 12 jaar. In sommige gevallen werkte dit wel en kinderfeestjes vonden gretig aftrek met die verbreding van nieuwe activiteiten. Een logisch gevolg was dat men daarbij ook direct het horeca aanbod een upgrade kon geven. De gemiddelde besteding per bezoeker ging daarmee omhoog.

Doordat bezoekersaantallen stagneerden werd de pijn gevoeld, mede onder invloed van het veranderende klimaat met enkele mooie zomers. Een trend is immers dat wij veel liever buitenspelen bij mooi weer en ouders willen genieten van de zon op het terras. Zie daar de verbastering dat de buitenruimte vooral een groot issue is bij veel Indoor locaties.

In de begin jaren had men genoeg reserves opgebouwd voor de zomer en kon men zelfs enkele maanden de deuren sluiten. Neen, tegenwoordig verdwijnt de ‘winst’ als sneeuw voor de zon en drogen reserves op. Noodgedwongen zal men naar buiten moeten. Bedrijven als ’t Hullie in Uden hebben op tijd hier weten in te spelen in de afgelopen jaren. En wie GEEN outdoor mogelijkheden heeft vervalt tot prooi van een (Mini) keten.

Verbreding = aanpassingen gericht op dezelfde doelgroep
Verdieping = toevoegen van attracties met als doel meer bezoekers vergroten leeftijd doelgroepen
Verbastering = Indoor wordt outdoor, klimpark of waterspeeltuin
Verbijzonderen = toepassen van storytelling en inspelen op customer journey
Vervreemding = totaal nieuwe business/activiteit implementeren
Vernieuwing = toepassen new effects, On-line tools en Gaming, E-Sports


Product introducties

Karaoke:
Een nieuwe productintroductie is onder andere de professionele Karaoke Systemen van Sunvig. Private karaoke rooms zijn in Europa al immens populair en zullen in de huidige marktontwikkelingen versneld ook Nederland veroveren. Ook als extra verdien model is dit voor elke Indoor Speeltuin een echte aandachtstrekker. Voor de doelgroep van kinderen kan dit ook leuk zijn tijdens de kinderfeestjes als extra activiteit. U kunt bijvoorbeeld de karaoke rooms aanbieden met arrangementen in combinatie met snacks en drankjes. Kijk op voor meer informatie hierover op https://pleisureworld.nl/de-karaoke-entertainment-systemen-van-sunivg-bezorgen-u-de-ultieme-karaoke-beleving-en-meer-omzet-voor-uw-onderneming/


Primeur De X-Cube:
Nog actueler is de opvolging van de immens populaire Escape Room dat over haar hoogtepunt lijkt te zijn. Een kruising/mix van E-sports, Gaming en Escape Game in een immersive experience omgeving en erg bijzonder om met elkaar te beleven. In een gezelschap van 4 tot 6 personen op nog geen 24m2 moet je proberen om binnen 45 minuten een bom onschadelijk te maken. Het eerste proefmodel staat in Maassluis. Wie meer wil weten over deze aanstaande introductie kan een kijkje nemen op https://www.x-cube.nl/. Volgende maand hierover ook meer te lezen op onze website!


Speeltuin voor volwassenen: Bounce Valley
“Kom bouncen in het eerste en grootste Airpark van Nederland. Spring je suf, overwin obstakels en heb een te gekke tijd op het gigantische luchtkussen voor alle leeftijden.”

Het lijkt op een trampolinepark maar dan veel leuker! In het pand van Joepie Breda zal binnenkort de tweede vestiging haar deuren openen van het nieuwe Indoor Jump Concept – Bounce Valley.

Pas een jaar terug is het eerste Indoor Jump Park in haar soort geopend in Rotterdam. Met slecht een paar weken openstelling vanwege de corona was men zo overtuigd van het succes dat er direct werd toegehapt toen de locatie in Breda op de markt kwam. De inventaris van Joepie gaat er allemaal uit en dit wordt een totaal ander Indoor concept. Een grote adventure springkussen voor een veel grotere doelgroep dan een traditioneel trampolinepark wordt geplaatst en welke ook nog eens de helft goedkoper is in de aanschaf. En… veel veiliger want er gebeuren nauwelijks ongelukken. Daarbij is minder personeel nodig voor toezicht en al met al dus een beter bedrijfsresultaat in zicht.

Deze enorme springkussen wordt geleverd door Sidijk. Het idee is ontstaan tijdens een buitenlandse reis waarbij Hans van leeuwen van Pleisureworld in twee weken tijd 40 Indoor Speeltuinen in Duitsland heeft bezocht. Het doel was de Duitse markt te verkennen en tevens een zoektocht naar nieuwe trends, noviteiten en ontwikkelingen. Maar bovenal was de vraag ‘Wat zouden wij kunnen leren van de Duitse Exploitant’. Bij onze Oosterburen zijn het opvallend meer Kermissen en ouders betalen gewoon normale entree.

Op deze reis hebben wij een eerste voorbeeld gezien van een dergelijke immense jump-springkussen. Dat was bij Fun Arena en Action Arena in Duitsland, https://www.fun-arena.info/. Opvallend was een traditionele trampolinehal die nauwelijks gebruikt werd en de naast liggende enorme grote jump-springkussen nagenoeg vol met tientallen springende, rollende, klimmende kinderen, volwassenen, opa’s en oma’s. Hier ontstond het idee dat ik niet veel later bij Sidijk neerlegde als een nieuwe trend. Een trend die werd opgepakt door Guus van Loenen die ook mij vergezelde tijdens deze trip door Duitsland.  https://bouncevalley.nl/

Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.