De vrije tijd is van ons allemaal

Wie regelmatig achterom kijkt weet dat de toekomst er anders uit komt te zien. Daarom verbaast het mij zo dat (horeca- &recreatie-) ondernemers zo weinig op hebben met toekomstplannen voor de langere termijn. Momenteel is verbreding de standaard om de druk op de resultaten en het afvlakken van bezoekersaantallen tegen te gaan.

Verbreding van activiteiten zorgt enerzijds voor een aanwas van nieuwe bezoekers en anderzijds voor een langer verblijf waardoor er een hogere opbrengst per bezoeker gerekend kan worden. Door deze ‘hybridisering’ schuren we steeds dichter tegen elkaar aan en worden geduchte concurrenten in de vrije tijd. Het ontbijtje van Ikea hakt er dan ook behoorlijk in.

En wat te zeggen over toegankelijkheid?! Er zijn nog maar weinig organisaties die daar echt wat mee op hebben, hoewel er toch werkelijk een grote grijze golf op ons afkomt. Wat is het wat ondernemers tegenhoudt? Is het een gebrek aan kennis of verwacht men geen rendement op investeringen? Sinds kort beschikt Pleisureworld over een uitgave van Zorg & toegankelijkheid speciaal voor de recreatieondernemer.

De vele digitale ontwikkelingen daarentegen worden wel meer en meer bijgehouden en opgepakt door recreatieondernemers. Nieuw is bijvoorbeeld de I.Point, waar ikzelf aangenaam door verrast werd tijdens mijn bezoek aan hotel Atlantic Kijkduin. Via een dergelijk digitaal informatiepunt wordt je als gast geïnformeerd over wat er allemaal in de omgeving te beleven is. Het is een leuk initiatief, hoewel het aanbod nog wat tegenviel. Of de I.Point een succes wordt valt nog maar te betwijfelen want de eerder aangekondigde Nationale Database komt nog niet echt van de grond.

Voor mijn generatie is het VVV beeldmerk nog altijd een waarborg voor het verkrijgen van de juiste toeristische informatie, al denken veel collega’s uit de branche daar anders over. Toch sluit het aantal winkels van de VVV in rap tempo. Ook daar is men echter hard op weg om toch een voorsprong te nemen in kennis van “internetmarketing”. Alle medewerkers worden geschoold in het schrijven voor internet.

Als we Cor Molenaar (- auteur van ‘Het einde van winkels?’) mogen geloven, zijn er over tien jaar helemaal geen fysieke winkels meer. Grote instanties als de Postcode Loterij zetten de boel op scherp door dumping van duizenden fietsen als prijs! De lokale fietsenmaker kan de deur wel sluiten. Ondernemers zullen op zoek moeten naar andere mogelijkheden om de consument te verrassen en te verleiden.

Couleur locale en samenwerken buiten “eigen” sector
Onlangs was ik als Trendwatcher en Expert in Leisure uitgenodigd voor een lezing “gastvrijheid” bij een lokaal samenwerkingsverband ‘Het Land van de Hilver’. In dit verband werken meer dan vijftig ondernemers van verschillende pluimage uit meer dan tien dorpen met elkaar samen om gasten van de streek een gastvrij en bijzonder onthaal te bieden.

Marcel van Dijk, parkmanager van Landal Greenparks – Villapark Duc De Brabant en tevens bestuurslid van ‘Het Land van de Hilver’, initieerde de bijzondere avond. De medewerkers van de diverse bedrijven maakten een fietstocht door de streek en de ondernemers zelf werden aan de tand gevoeld en uit hun comfortzone gehaald.

Gastvrijheid heeft een brede betekenis die door dit soort lokale en regionale samenwerkingsverbanden op zeer authentieke wijze wordt ingevuld. Het is de vakantiebestemming van de toekomst! Een mooi voorbeeld is de verdubbeling van het aantal Bed & Breakfast-locaties en het toenemend aantal agrariërs met retailvoorzieningen, evenementen en horeca naast de veestapel. Het maakt het gebied erg bijzonder. Hoe leuk is het om echte speltpannenkoeken te eten in het restaurant van de lokale bakker? Je moet als ondernemer dit bijzondere aspect alleen niet vergeten ook aan de gast te vertellen, want daar maak je het verschil mee!

Met dank aan de uitstekende gastvrijheid van www.hetschop.nl en de samenwerkende ondernemers van www.landvandehilver.nl

Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld / voorzitter TourPRess

PS: Bezoek de Landelijke Toeristische Innovatie Dag op 10 mei aanstaande bij Camping & Recreatiecentrum De Schatberg.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.