Denken in oplossingen voor het park van de toekomst

Het nieuwe normaal, de anderhalve-meter-samenleving, protocollen opstellen… veel ondernemers duizelt het van alle maatregelen en regels, en dat terwijl er wellicht al genoeg zorgen zijn door misgelopen omzet in het voorjaar. Gelukkig is het helemaal niet nodig om zelf het wiel uit te vinden. Sterker nog, heel veel oplossingen om de recreatiebranche klaar te maken voor het veilig en verantwoord ontvangen van gasten bestaan al. EveryOffice Recreatie biedt een breed dienstenpakket voor ‘het park van de toekomst’, om recreatiebedrijven voor te bereiden op de stroom van binnenlandse vakantiegasten.

Het contactloos verblijf

Voor mensen met een recreatiehart klinkt het misschien een beetje kil: het contactloos verblijf. Momenteel is het echter waar de gast naar op zoek is: waar kan ik, zonder onnodige risico’s, tóch met mijn gezin op vakantie?
Ook voor de lokale handhaving is het noodzakelijk om te laten zien dat je bedrijf aan alle geldende maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus voldoet. Vergeet bovendien het eigen personeel niet, want zij willen met een gerust hart klaar kunnen staan voor de gast.

Hoe ziet zo’n contactloze vakantie er in de praktijk uit? Het begint natuurlijk met online boeken en betalen, inwisselen van vouchers en receptieloze check-in (online, of ter plaatse via een check-in zuil). Door kentekenherkenning opent de slagboom wanneer de gast aankomt voor zijn verblijf. De verblijfsaccommodatie is voorzien van een elektronisch slot. Gasten kunnen veilig aankomen op hun vakantieadres, ook op drukke wisseldagen.

Op Camping De Pekelinge en De Kennemer Duincampings heeft EveryOffice Recreatie kentekencamera’s en elektronische sloten geïnstalleerd. Via de online mijnomgeving voegen gasten zelf hun kenteken toe. De toegangscode voor de accommodatie ontvangt men via e-mail. Ook Buitenplaats Oudendijke heeft onlangs 55 pincodesloten laten plaatsen voor contactloze toegang, zonder tussenkomst van de receptie.

Meer dan alleen het vervangen van de receptie

Nu zijn veel faciliteiten op recreatieparken nog gesloten, maar met de begin mei aangekondigde versoepelingen mag er langzaam steeds meer. Te beginnen met het zwembad, gevolgd door het terras en restaurant en wellicht vanaf het zomerseizoen ook de sanitairgebouwen. De boekingen komen weer op gang nu mensen het vooruitzicht hebben om de eigen omgeving te mogen verlaten. ‘Vermijd drukte’, is het devies. Maar hoe zorg je daarvoor, als iedereen tegelijk hetzelfde wil?

Ook tijdens het verblijf zijn er tal van oplossingen die daarvoor zorgen. Denk aan online broodjes bestellen die vervolgens worden afgeleverd. Via een app een bestelling plaatsen in de snackbar, en een bericht ontvangen op het moment dat deze klaarstaat. Voor in het restaurant zelf is er de bestelzuil of digitale menukaart. Uiteraard met contactloze afrekensystemen.

Bij bezoek van faciliteiten wordt automatisch het aantal aanwezige personen geteld, zodat het nooit te druk wordt. Het reserveren van een plekje in het recreatieprogramma doe je natuurlijk ook online, net als het boeken van een saunabezoek of tennisbaan. De sleutel van de huur- of leenfiets hangt in de elektronische sleutelkluis.

Contactloos is niet hetzelfde als onpersoonlijk

Al deze digitale toepassingen passen in de anderhalve-meter-maatschappij en dragen bij aan een veilige vakantie zolang we de strijd tegen covid-19 aangaan, maar zijn er zeker niet alleen voor het komende zomerseizoen. Er was al een verschuiving gaande naar deze efficiënte systemen en EveryOffice Recreatie bood veel van deze producten en software oplossingen al aan, en ook in de toekomst blijft dit bruikbaar. Gasten worden sneller geholpen en voelen zich vrij, zodat er voor de ondernemer juist meer ruimte is voor gastvrijheid.

Zo’n contactloos verblijf is namelijk niet onpersoonlijk. Het gebrek aan menselijke handelingen betekent allesbehalve dat er niet meer voor de gast wordt klaargestaan. Het kan juist bijdragen aan een gepersonaliseerde klantreis. De huidige ontwikkelingen dragen er juist aan bij dat gasten dit in toenemende mate verwachten.

Zorg ervoor dat u klaar bent voor het nieuwe zomerseizoen. Bekijk hier wat onze TOP PARTNER EveryOffice Recreatie voor uw bedrijf kan betekenen.

Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen – Content, Communicatie & Onderzoek

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.