Designer Outlet Roermond populairste attractie van ons land

Wat kun je nog meer met 10 miljoen funshoppers?

Een interview met Rudolf van Gompel, General Manager van Designer Outlet Roermond

De komst van Designer Outlet Roermond kent nog altijd voor en tegenstanders. Zelfs nu men over enkele jaren al het twintigjarig bestaan viert. Het van oorsprong Britse bedrijf McArthurGlen is met meer dan 240 internationale designmerken uitgegroeid tot een internationale attractie van formaat. Het centrum wordt gezien als de beste ter wereld in zijn soort, en verwacht dit jaar acht miljoen funshoppers te bereiken.

Wat brengt de toekomst? Wij hebben in de afgelopen jaren wereldwijd diverse Outlet Centra bezocht en zien veel overeenkomsten, maar ook verschillen. Wij missen in ons land de echte attracties en special events, in vergelijking met The Dubai Mall (met de de Burj Khalifa en The Dubai Fountain) en Mall of the Emirats (met o.a. Ski Dubai). In Amerika en Canada weet men er ook wel raad mee, zoals bij de West Edmonton Mall: met meer dan 800 winkels en ruim honderd eetgelegenheden op een vloeroppervlak van zo’n 540.000 vierkante meter behoort dit tot de grootste winkelcentra ter wereld.

Omdat wij werken aan een opdracht in een groter verband voor Midden-Limburg (zie kader) ligt het voor de hand dat wij hebben gesproken met een van de meest voorname locaties binnen deze regio. General Manager van Designer Outlet Roermond, Rudolf van Gompel, deelt in dit interview zijn visie op de toekomst.

[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]

Midden Limburg zoekt nieuwe kaskraker

De regio Midden-Limburg verdiept zich al enkele jaren in de potentie van toeristische en recreatieve ontwikkelingen in dit gebied. De organisatie Samenwerking Midden-Limburg is nu concreet op zoek naar economische versterking van deze sector en nieuwe impulsen waarmee dit deel van de provincie jaarrond aantrekkelijker wordt. Doel van het project is om Midden-Limburg een ‘elk-weerbestemming’ te maken door één of twee beeldbepalende bovenregionale trekkers toe te voegen aan het bestaande aanbod. Hierbij wordt ook gekeken naar evenementen die jaarrond geprogrammeerd kunnen worden. Initiatieven die bovendien moeten aansluiten op de kwaliteiten en uitdagingen van de regio, om hiermee elkaar te versterken.

Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële bedrijven de regio weten te vinden? Samenwerking Midden-Limburg heeft daarom Pleisureworld ingeschakeld voor het invullen van een acquisitietraject. De samenwerking binnen dit project omvat op bestuurlijk niveau de gemeenten Weert, Nederweert, Maasgouw, Leudal, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren, Beesel en de VVV Midden-Limburg.

Geïnteresseerd in de actuele ontwikkelingen? Op 7 mei organiseert Pleisureworld met Samenwerking Midden-Limburg een informatieve bijeenkomst.

[/column]

Wat is het geheim van Designer Outlet Roermond?

Van Gompel: “Designer Outlet Roermond is de grootste en meest succesvolle outlet van Europa met 185 winkels, een zeer breed portfolio van luxe, premium en lifestylemerken tegen gereduceerde prijzen. Uitstekende horeca, geweldige serviceverlening en veel wisselend entertainment maken het tot een compleet dagje uit, 363 dagen per jaar. We hebben 6.600 parkeerplaatsen op eigen terrein.

Maar onze centre service ambities gaan verder dan dat. Dit jaar implementeren we handsfree shopping met bellboys die je tassen dragen en het gratis kunnen lenen van paraplus en telefoonopladers. In de playground voor de kids onderzoeken we de mogelijkheden voor het creëren van een crèche functie om papa en mama rustig te kunnen laten winkelen. Daarnaast zijn we, voor de vele intercontinentale gasten, een taxfree office en een shipment service aan het ontwerpen. Ook onderzoeken we de mogelijkheden van valet parking, premium parking en carwash.”

Designer Outlet Roermond hecht veel waarde aan het continu verbeteren van het product. “Iedere werknemer van Designer Outlet Roermond heeft het “Fresh Eyes Principle” in zijn functieprofiel staan: de verplichting om te allen tijde met “frisse ogen” te kijken naar alles wat er gebeurt. Dus kijken alsof je een gast bent die ons voor het eerst bezoekt: Wat valt je op? Wat klopt er niet? Wat kan beter? We nodigen voortdurend gerenommeerde professionals uit en vragen om feedback. Laatst hadden we bijvoorbeeld de ex-CEO van Selfridges op bezoek, waar we waardevolle kritiek van mochten krijgen. En we organiseren studietrips naar leaders van de retail, hospitality en leisure branche. Zo mochten we een paar maanden geleden van het management van De Efteling leren hoe zij de beleving van consument centraal stellen in al hun attracties.”

Hoe bereikt Designer Outlet Roermond die grote aantallen bezoekers?

De Designer Outlet houdt er een uitgekiende marketing- en mediastrategie op na, op relevante online-, en offline-kanalen in de landen om ons heen. Ook innovatieve vormen als bijvoorbeeld invloedrijke bloggers en vloggers worden ingezet. Rudolf vertelt verder: “Daarnaast zijn we trots op onze privilege club met meer dan 800.000 fans van ons Outlet, met wie we een betekenisvolle waardevolle relatie hebben. De intercontinentale toeristen bereiken we middels onze eigen tourism-offices in het verre oosten, en onze goede contacten met allerlei tour operators in binnen- en buitenland.”

“Het meest waardevolle en schaarse bezit van onze gasten is hun tijd. Het gemiddelde verblijf in het Outlet is iets meer dan 3 uur (zonder de reistijd en een eventueel bezoek aan de binnenstad). Wij zien het als onze verplichting om die tijd van onze gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Dat geldt voor mij en mijn team, maar ook voor onze beveiligingsteams, schoonmaakteams en verkeersregelaars. Maar dus ook voor de winkeliers, hoteliers en restaurateurs in de binnenstad. Met z’n allen zijn we verantwoordelijk om de bestemming Roermond zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Iedere gast moet weggaan met de gedachte: “dat was geweldig, ik kom snel weer een keer terug.”

Wat maakt funshoppen zo populair?

Volgens Van Gompel zorgt de opzet van een charmant dorpje met een fraaie architectuur (in een stijl die is geïnspireerd door de architectuur van het Maasland) ervoor dat de bezoeker er echt even tussenuit is en zichzelf kan verwennen met de mooiste merken en goede horeca. Zogenaamd in centre entertainment draagt hier tevens aan bij. In Roermond zorgt ook de nabijheid van de historische binnenstad voor een aantrekkelijk dagje uit.

[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]

De funshoppers

In 2017 verwelkomde Designer Outlet Roermond netto bijna 7,5 miljoen bezoekers. Dit is na aftrek van 1,8 miljoen bezoekers die ook nog het centrum van Roermond bezochten en daarna op diezelfde dag terugkwamen.

70% van de bezoekers komt uit een straal van 90 minuten reistijd, waarvan het overgrote deel in de reistijd van 60-90 minuten. 30% van de bezoekers komt van verder weg. Uit het laatste onderzoek kwamen gasten uit meer dan 120 verschillende landen naar voren. De meeste intercontinentale gasten komen uit China, Indonesië, Rusland, Midden-Oosten en Japan.

Het Designer Outlet trekt zowel mannelijke als vrouwelijke shoppers die de diversiteit in het merkenportfolio waarderen. Die variëteit zorgt voor verschillende bezoekers, van welgestelde toeristen tot millennials. 26% van de bezoekers is 18-29 jaar. Dit geeft aan dat deze online generatie nog steeds graag winkelt in fysieke winkels, mits de beleving geweldig is.

[/column]

Welke kansen zijn er voor meer samenwerking in Midden Limburg?

Van Gompel vertelt over het belang van de binnenstad van Roermond en de regio. Met een ambitie om te groeien naar 10 miljoen netto bezoekers per jaar is samenwerking met zowel lokale ondernemers als de overheid een must. En elkaar minder beperkingen opleggen. Ook de samenwerking in Midden-Limburg is kansrijk om meer toeristen te bereiken uit de Randstad, België en Duitsland. “Het merendeel van de Duitse gasten beseft zich nu pas dat Roermond een prachtig watergebied heeft wanneer ze vanuit een van de restaurants naar de Maasplassen kijken! Daarnaast liggen er grote mogelijkheden op toerisme uit de andere Europese landen en intercontinentaal. Dat lijkt moeilijker, maar vergeet niet dat deze gasten veel langer blijven, en per hoofd heel veel meer te besteden hebben.

De toekomst: bereikbaarheid voor 10 miljoen bezoekers

De groei naar 10 miljoen bezoekers op jaarbasis brengt ook logistieke vraagstukken met zich mee. De herinrichting van de N280 is een belangrijk project dat de bereikbaarheid van de stad Roermond en het Designer Outlet Roermond moet waarborgen. Dit vereist dat Provincie, gemeente, en lokale stakeholders achter de besluiten blijven staan en de spoedige totstandkoming realiseren.

Wij noemden in de intro al even de trend van meer leisure activiteiten in de retail. Hoe ziet Designer Outlet Roermond dit? “We gaan flink investeren in twee soorten entertainment: met de ene variant kom je onverwacht in aanraking. Het verrast je, omdat we het niet aangekondigd hadden. De tweede variant is het soort entertainment dat we aankondigen in de media of via het membership. Entertainment dat een trigger is om te besluiten ons te bezoeken.”

Wij danken Rudolf van Gompel voor het delen van zijn kennis en visie. Voor meer informatie over Designer Outlet Roermond: www.designeroutletroermond.nl

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & International Leisure Consultant

PS Open Uitnodiging aan Limburgse ondernemers!

Op 7 mei aanstaande is er een informatieve bijeenkomst over de ontwikkeling van de regio Midden-Limburg. Deelname is gratis, u dient zich wel aan te melden. Programma en aanmelden kan hier.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.