Scoren met lekker, puur en eerlijk voedsel op de Syntens trendtour

Zet je de consument een gewoon broodje kaas voor de neus met een standaard bakje koffie, dan mag het niet al te veel kosten. Presenteer je datzelfde broodje kaas en kopje koffie in een totaal andere entourage; met authentieke ingrediënten en een heel eigen sfeer, dan is de prijs ineens niet meer zo relevant.

Wie het goed aanpakt brengt zijn gasten in een totale vervoering, waarbij het nuttigen van een consumptie zowaar een aangename belevenis wordt. Dat mag dan wel wat meer kosten voor de consument. Als je in staat bent om duidelijk te maken dat het broodje kaas en de koffie met zorg zijn uitgekozen, gemaakt door kleinschalige producenten en op verantwoorde wijze is geproduceerd, dan is de prijs vaak van ondergeschikt belang. Wij hebben steeds vaker te maken met smaakbewuste, kritische consumenten, waar nog veel te weinig op wordt ingespeeld.

‘Eigenwijze trotse producenten’ zijn de verbinding tussen stad en platteland.
Ontdekken wat er allemaal mogelijk is, en nieuwe concepten ervaren; dat is niet in een horecacursus te vatten. Daarvoor moet je er echt op uit trekken. Dat hebben we onlangs gedaan met de Mini-trendtour van innovatienetwerk Syntens. Een rondreis lang veertien ondernemers in de foodbranche die allemaal op hun ‘eigen wijze’ hun producten aan de man brengen. Wie in deze branche om zich heen kijkt kan bijna niet meer om de keurmerken heen.

Termen als biologisch en duurzaam zijn steeds vaker terug te vinden op onze menu kaarten. Transparantie in de horeca zorgt ervoor dat de consument kritisch kijkt naar ‘hoe wordt ik bediend’ en ‘wat krijg ik op mijn bord voorgeschoteld’. Daar liggen kansen om je onderscheidend te presenteren. Helemaal biologisch is in de meeste gevallen een utopie, maar ‘verantwoord en duurzaam’ is een realistisch streven. Voor een consument is een uitstapje pas geslaagd als ook het etentje helemaal in orde is. Dat lukt het best als je de gasten aangenaam kunt verrassen. Als ondernemer slaag je daarin het best, door buiten de gebaande paden te treden.

‘Blurring’; het combineren van verschillende werelden.
‘Blurring’ betekent vervaging van grenzen ofwel verbreding van de kernactiviteiten. Zo krijgt een ondernemer te maken met steeds meer verschillende bedrijfsactiviteiten. Zo zie je bijvoorbeeld ondernemers in de agrarische sector de richting opgaan van de retail, recreatie en toerisme, en recreatie ondernemers uitbreiden richting de retail en de ecogastronomie.

‘De Groene Schuur’ in het kleine Gelderse plaatsje Groessen heeft een kwekerij van tropische groenten en pompoenen, een winkel voor verkoop van groente en fruit, een sfeerwinkel voor landelijke decoratiematerialen en openhaardhout. Daarnaast organiseren zij ook kinderfeestjes en verzorgen kookworkshops, excursies en themabijeenkomsten. Het gehele bedrijf is aangepast voor rolstoelers en mensen met een beperking. Men heeft de beschikking over meerdere kookeilanden en gemiddeld komen er per week een paar honderd gasten over de vloer. Even verderop kan men terecht bij ‘Zuivelboerderij IJsseloord’. Hun authentieke zuivelproducten zijn zeer gewild bij de horeca in de regio van Arnhem en wijde omgeving.

Nieuwe trend in foodconcept en dining:
Han Go, directeur van de bekende firma Go Tan, en leverancier van Indonesische producten, presenteerde onlangs een nieuw horecaconcept voor gezellig tafelen. Pannetje met verschillende soorten vlees, groenten en rijst, en heerlijk sausen, aan tafel bereid. Presenteer daarbij echte, zelf gekweekte champignons aan tafel. Gasten kunnen deze, verpakt in een doos, ook als kadootje meenemen. Laat vooral zien dat producten biologisch geteeld zijn en waar ze vandaan komen. Vertel daarbij het verhaal van de regio en de achtergronden.

Je biedt een meerwaarde als de menukaart uitsluitend eerlijke producten uit de regio bevat. Wij zijn allemaal op zoek naar het authentieke verhaal. Zet een wijntje op de kaart van bijvoorbeeld de eerste echte biologische wijngaard Colonjes uit Groesbeek. Een Hollands flesje wijn dat voor € 10.—over de toonbank gaat, is wat prijs betreft geen enkel probleem is voor deze kwaliteitsbewuste doelgroep. En het smaakt ook nog eens heel lekker. Een bijkomend verschil is dat het juist deze ‘kleine’ ondernemers zijn die hun producten met veel passie, energie, gedrevenheid en enthousiasme aan de man brengen. Wist u dat de Sint Maartenskliniek in Nijmegen beschikt over een kok in de keuken met een sterren status! Bijzonder lekker gegeten; Ontkoppeld, maar met smaak en alleen producten uit de streek.

Inspirerende voorbeelden binnen en buiten hun eigen sector
Koffiebranderij Peeze (www.peeze.nl) ‘blurring’-concepten Let’s Coffee (www.letscoffee.nl), designwinkel Arnhem Coming Soon (www.arnhemcomingsoon.nl), Urban Chef (www.urbanchef.nl) Simon Levelt (www.simonlevelt.nl). Op het land van Zuivelboerderij IJsseloord (www.zuivelboerderij-ijsseloord.nl) gastheer Bart Lubbers, Edwin Flores van Casa Foresta (www.casaforesta.nl) en Jos van Grunsven (www.vantuintottafelen.nl). De Groene Schuur (www.degroeneschuur.nl) Han Go van Go-Tan met zijn nieuwe concept Cook &Go (www.cookandgo.nl), gebruik makend van de exotische groenten van De Groene Schuur . Ontdekkingsreis taugé-kweker Evers Special Products (www.eversspecials.nl) Wijnhoeve de Colonjes (www.wijnhoevedecolonjes.nl) en chef’s table in de St. Maartenskliniek zorginstelling en samenwerkende lokale boeren, verenigd onder het merk Oregional, elkaar hebben gevonden. www.maartenskliniek.nl en www.oregional.nl

Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld

Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: