Een achtbaan vol emoties & beleving

Ik heb in één week ruim drieduizend kilometer afgelegd en veel nieuwe ervaringen kunnen beleven. Zo was ik ter gelegenheid van het eenjarig bestaan een weekend lang te gast in Center Parcs Bostalsee. We verbleven in een vip-cottage met een aparte kidsroom inclusief super grote TV voor de Sony Playstation 3, home cinemaset met DVD-speler in woonkamer, flatscreen TV in woon- en slaapkamer, badkamer met infraroodsauna, bad met whirlpoolfunctie en regendouche. Het park heeft nog slechts honderd bungalows beschikbaar voor de particuliere verkoop. Het interieur van de bungalows zelf is niet echt smaakvol in tegenstelling tot de slaapkamers waar ook uitstekende bedden stonden opgesteld.

Het meest markante aan dit nieuwe bungalowpark is toch wel het design van de MarketDome en de nieuwere versie van het zo succesvolle AquaMundo (tropisch zwemparadijs). Wel moet ik constateren dat spectaculaire attracties en risicovolle investeringen worden vermeden en dat men eerder kiest voor de veilige weg. Veel nieuwe shows zijn er dan ook niet te bewonderen. Voor culinaire hoogstandjes en echte beleving zullen we toch elders onze vakantie moeten boeken maar toch scoort dit concept een ruime voldoende.

Een andere grootheid in de verblijfsrecreatie is attractiepark Europa-Park, onlangs nog uitgeroepen tot het beste attractiepark ter wereld. Het beschikt over het grootste hotelcomplex van Duitsland met duizenden bedden in vijf prachtig gethematiseerde hotels: Castillo Alcazar, El Andaluz, Santa Isabel, Bell Rock en het schitterende Colosseo. Daarnaast heeft het ook een camp resort (camping) met ingerichte tipi-tenten, huifkarren en blokhutten en is er plaats voor de eigen camper, caravan of tent.

Europa-Park ontvangt jaarlijks meer dan vijf miljoen bezoekers en men doet beslist niet aan kortingen. Een dagkaartje kost € 41,- p.p. en een hotelovernachting boek je vanaf € 95,- p.p. Alle hotelkamers zijn zeer effectief uitgevoerd met de hoogste kwaliteit aan materialen. Hier geldt geen stopwatch voor het klokken van de schoonmaak. De hotelkamers bieden ruimte aan vier volwassen met tal van slimme trucjes voor optimale privacy. Een vaste kamerprijs kent men niet maar wel een prijs per persoon. Een kamer met vier personen brengt dus al bijna € 500,- per nacht op.

Center Parcs en Europa-Park; het zijn twee grootheden in de vrijetijd die beide trendsettend zijn met als doel het vermaak van gasten in een bijzondere entourage. De ene houdt vast aan zijn succes uit het verleden en zoekt het in expansiedrift (nieuw bungalowpark Frankrijk) terwijl de ander zich voortdurend opnieuw blijft uitvinden (eerste volwassen musical in een attractiepark- Spook Me) door verbreding. Het succes van Europa-Park komt mede voort uit het feit dat het als familiebedrijf wordt bestuurd. De verpersoonlijking geeft het geheel een extra dimensie. De komst van een waterattractiepark is slechts een kwestie van tijd.

Op de laatste dag van de week bracht ik een uitgebreid bezoek aan een typisch Hollandse camping in Zeeuws Vlaanderen, Camping Zonneweelde. Ik heb het park leren kennen als een echte familie camping waar de echte sfeer zoals je die graag ziet, ook daadwerkelijk rondwaart. Toch zijn service en gastvrijheid niet meer voldoende en een garantie voor succes.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: ik kan iedere recreatieondernemer aanbevelen om alle drie locaties te bezoeken. Het is persoonlijke beleving die je kunt meenemen naar je “eigen” bedrijf om daarmee zelf aan de slag te gaan voor eigen successen!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.