Een (dramatisch) hoogtepunt in hospitality!

Dit is het jubileum jaar van o.a. van de Landelijke VVV, ToerNed, Attractiepark Duinrell en vele andere organisaties. VVV Zuid Limburg organiseerde i.s.m. de Landelijke VVV een concert met Andre Rieu, de lokale held van Maastricht, waar ook koningin Beatrix aanwezig was onder de genodigden. Dit 125 jubileumjaar van VVV Zuid Limburg was de aanleiding om een internationale persreis te organiseren voor TourPress, de vereniging voor o.a. reisjournalisten in Nederland en dit keer ook met collega’s uit België.

Landal Greenparks
Commercieel directeur van Landal Greenparks Bas Hoogland, was op de eerste avond onze gastheer tijdens ons verblijf op bungalowpark Hoog Vaals. Tijdens het avonddiner liet Bas weten dat de grote drukte rondom de vakantiereserveringen nog zijn hoogte punt moest bereiken. Week 26 is voor de meeste Nederlanders de meest favoriete week om een definitieve keuzen te maken. Ook noemenswaardig was dat de eerste en grootste groepsaccommodatie, voor 32 personen, die onlangs officieel geopend is op de Schatberg te Sevenum. De vraag naar deze grotere familie bungalows zal de komende jaren toenemen.

Vandaar dat in Hoog Vaals nieuwe meer persoonsbungalows binnenkort door bouwbedrijf Wijnen gerealiseerd worden. Ook zal het binnenbad vergroot worden en komt er een echte waterglijbaan. Door het hoge herhalingsbezoek van ca. 65% is het een hele uitdaging om alle parken up to date te houden. Het zijn geweldige financiële inspanningen om bijvoorbeeld op een park even alle badkamers te vernieuwen. Wat betreft de buitenlandse Landal activiteiten gaat het bijzonder goed met de projectontwikkeling in met name de Alpen landen. Op de mooiste plekjes op de piste is het in de winter goed toeven maar zijn het ook uitstekende zomer bestemmingen. De meeste expansie voor Landal zal met name bij onze Oosterburen plaatsvinden. Het bungalowconcept is een typisch Nederlands product dat zelfs nu nog niet bekend is bij alle Duitsers. Dat wordt echt onze groei markt.

VVV Nederland
Kees van Wijk directeur van VVV Nederland was als tweede spreker deze avond een prima ambassadeur voor alles wat er rondom het toerisme in Nederland gaande is. Zo langzamerhand ontstaat er weer een wij gevoel. De VVV is een van de meest sterke brands van ons land maar was uit de gratie geraakt bij menig provinciale en lokale overheid. Ook staken er de laatste jaren diverse “eigen” toeristische initiatieven de kop op mede uit onvrede over het te amateuristische VVV gedoe. Dat er sinds de komst van Kees en andere windt waait is niet onopgemerkt gebleven. Men neemt meer en meer de positie in als aanjager en stimulator van toeristische initiatieven die er zoal zijn.

VVV Nederland krijgt geen enkele overheidssubsidie en moet haar eigen broek op houden. Zonder de inkomsten van cadeaubon de Iris Cheque was dit niet mogelijk geweest. Deze faciliterende rol bestaat o.a. uit het ontwikkelen om het toeristisch product te versterken. Zo komen er door het land op drukke toeristische knooppunten VVV I-points en die door internet de meest actuele toeristische informatie verschaffen. Ook is men druk doende de nationale database voor recreatie en toerisme te realiseren. Dit moet de onuitputtelijke bron worden die alle toeristische informatie aan elkaar verbind. Zo te zien zal het met VVV Nederland wel weer de goede kant opgaan ondanks dat er enkele kritische vragen gesteld werden door enkele reisjournalisten van TourPress.

VVV Zuid Limburg
Edith Kurris, adjunct-directeur VVV Zuid Limburg nam als laatste het initiatief ons te vertellen dat Parkstad Limburg en Park Gravenrode de snelst groeiende Toeristische streek is van Nederland. Ook economischis er een stijging te zien van toeristische bestedingen in dit gebied van ca. honderd vijfenzestig naar ruim twee honderd vijf en zestig miljoen euro de komende tien jaar. Het was vorig jaar dat Park Gravenrode de eerste Europese winnaar was van de Eden Award. Zo noemen ze alle ontwikkelingen niet voor niets het Orlando aan de Maas.

Dat er nu al nieuwe plannen zijn horen we o.a. van Filip Mertens, directeur van SnowWorld Landgraaf dat het grootste outdoor klimpark gaat bouwen dat het meer op een wintersport pretpark gaat lijken. Hierdoor denkt men het hele jaar door een toeristische trekker van jewelste te zijn. Ondanks dat er sprake is van verzilvering (vergrijzing) van de streek met een vertrek overschot hoopt men toch dat de streek voldoende aantrekkingskracht kan bieden voor de toekomst. Men zou graag nog een heel groot attractiepark willen realiseren. Er zijn plannen en gesprekken gaande en de gemeente Landgraaf is o.a. de voortrekker in deze nieuwe ontwikkelingen.

TourPress
Na alle toeristische beschouwingen van de hoge heren van Landal en VVV Nederland op vrijdag avond stond de dag erna volledig in het teken om de journalisten zo uitvoerig te informeren over midden Limburg. Wat is er te beleven en welke bijzondere attractie waarde kent dit gebied? Hoe krijgen wij die honderden duizenden extra toeristen naar Midden Limburg? Dit gebied steekt wel Maastricht naar de kroon die op geen enkele wijze kan concurreren met deze streek. Wie heeft er ooit gehoord van Industrion? Ooit maximaal 80.000 bezoekers heeft onlangs een volledige make-over gemaakt. Onder de naam Continion hoopt men met dit science museum te groeien naar ruim 120.00 bezoekers.

Gezien het enthousiasme van gastheer Peter Derks zal het wel lukken waarbij er voor Discovery Center Kerkrade de kansen liggen in special events voor de zakelijke markt. Ook het bezoek aan Wereldtuinen van Mondo Verde was een verademing. Sinds kort in het bezit van de familie van der Honing die ook de exploitant zijn van het succesvolle Kinderstad Heerlen. Het terrein is ca. 250 hectare groot en zal een volledige verandering ondergaan. Van een parkachtige sfeer van tuinen naar een combinatie van Wereldtuinen, kleine dieren en attracties. De eerste uitbreidingen die hebben plaats gevonden zijn o.a. een kleine achtbaan, klimvulkaan en botsauto’s. Het zal dus meer en meer de kant opgaan van een attractiepark voor een grotere doelgroep van jong tot oud met bredere interesses. Er zal hier met name de laatste jaren veel geïnvesteerd worden.

Het bezoek aan het Nederland Mijnmuseum met de slogan Mijn-Leven geeft weer eens aan hoe belangrijk de menselijke factor is binnen onze toeristische industrie. Drie oude mannen die ruzie maken wie als laatste nog actief was in de Wilhelmina mijn presenteerde ons een “echt” verhaal. Wij zaten allemaal op het puntje van de stoel tijdens een film over de Hollandse mijnbouw die zo uit de oude doos is getoverd van het Polygoon journaal. Het Gaiapark dat al drie jaar is uitverkozen als de beste dierentuin van de Benelux is werkelijk de moeite waard om te ervaren op welke unieke locatie deze dierentuin gelegen is.

De natuur is overweldigend. Het dierenpark bestaat nu vijf jaar en men verwacht dit jaar de grens van de vijfhonderdduizend bezoekers te passeren. Afknapper in deze reis was het bezoek aan de Thermen in Heerlen dat ooit nog in de zeventiger jaren door koningin Juliana geopend is. Een Romeinse ruïne onder sfeerloos dak en waar vrijwilligers ons hartelijk welkom hete. ‘Goedemiddag allemaal….we gaan zo sluiten dus graag even opschieten’. Ook het bezoek aan Thermen 2000 van de Appollogroup was min of meer een teleurstelling. Vergane glorie mag je niet zeggen. Je ziet dat het gebouw dat ruim twintig jaar oud is aan een vernieuwingslag bezig is. Overal in de receptie hangen visuals wat men in de komende jaren denkt te gaan veranderen.

Er werken ca. 140 medewerkers en wat mij betreft moet men ook niet vergeten hen te trainen voor het vak hospitality. Het aantal bezoekers dat men verwacht ligt zo rond de grens van 120.000 door het hele jaar heen. Het bezoek aan de Thermen is allang geen winter activiteit meer. Ook de zomer kan rekenen op toenemende belangstelling. Jammer dat op veel fronten Thermen2000 niet aan mijn verwachtingen kan voldoen. Onpersoonlijk, veel ongemakken, weinig intimiteit en op veel service punten onvoldoende. Persoonlijkheden in ontvangst, bediening en hospitality zijn mij niet opgevallen en de prijs kwaliteit verhouding is wat mij betreft een discussie waard.

Een persoonlijk (dramatisch) verhaal
Via de ingang van het DinoDome van de dierentuin Gaiapark starten wij met een korte wandeling door het park. Onderleiding van een parkwachter kregen wij bij de meeste dieren verblijven een zeer betrokken uitleg. Jammer dat wij de route van de Olifanten, Giraffen en Neushoorn hebben misgelopen. Zo gaande de route door het park merken wij dat de parkwachter zeer begaan is met zijn dieren en ons van het kleinste vogeltje de meest bijzondere gebeurtenissen kan vertellen. Iedereen is muisstil in onze groep.

Op eens staan we voor zijn favoriet. Een gans die niet meer kan vliegen omdat er een puntje van zijn vleugels is geknipt. “Dit is mijn favoriet. Telkens als het vogeltrekseizoen weer van start gaat ben ik zeer verdrietig en kijk naar de hemel. Daar zie ik al zijn vriendjes heerlijk afzakken naar warmere zuidelijke oorden. Mijn gans moet hier blijven in dat koude landje en dat doet pijn”

Het is muisstil in onze groep en deze route met al die kleine beestje is ineens net zo groot als de route langs de Olifant, Giraf en de Neushoorn.

Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Dir. SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld

Deze blog moet jou als recreatieondernemer in de groeiende markt van vrije tijd en toerisme aanspreken. Met mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen ben je in staat eens anders naar je “werkomgeving” te kijken. Ik nodig je uit om te reageren. Misschien dat er een openhartige discussie op gang komt waaruit wij, als collega’s, ons voordeel mee kunnen doen. Of maak een afspraak zodat ik jullie organisatie op weg kan helpen!

www.pleisureworld.nl
www.slimm.nl
www.attractiewegwijzer.nl

Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd  (www.twitter.com/pleisureworld)!

Meer weten van een van onze locaties van deze persreis:
www.tourpress.nl
www.vvvzuidlimburg.nl
www.landal.nl/
www.365mondoverde.nl/
www.kasteelhoensbroek.nl/
www.thermae.nl/
www.nederlandsmijnmuseum.eu/
www.snowworld.com/
www.continium.nl/
www.kinderstad.nl/
www.glaspaleis.nl/
www.thermenmuseum.nl/
www.gaiapark.nl/

Pleisureworld TOP-Partner
Meer weten van een van onze TOP-Partners van Pleisureworld: Bel voor meer informatie over informatie outdoor klimparken Francois Verhoeven https://pleisureworld.nl//www.actionequipment.nl/

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.