Er is meer nodig dan Google om de gast te bereiken!

Het lijkt soms wel alsof Google (al dan niet via Adwords) nog zo’n beetje de enige manier is om de consument te bereiken. Zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar voren komen is volgens Google het spelletje dat je als ondernemer moet beheersen. Een smak geld inzetten op een Google Adwordscampagne is voor veel ondernemers echter schieten met hagel. Het is niet anders dan de Gouden Gids van vroeger: als je maar genoeg betaalt, ben je voldoende zichtbaar. Wanneer je destijds een prominente positie wilde hebben, moest je in ieder geval zorgen voor opvallende advertentieformaten, geplaatst in meerdere rubrieken en natuurlijk ook met plaatsingen in allerlei lokale edities. Adverteren in landelijke dagbladen idem dito: voor een hoge prijs de aandacht trekken. Google is een handige tool, maar we gaan er tegenwoordig te makkelijk aan voorbij dat het ware succes van de onderneming op andere vlakken moet worden gecreëerd. Er zal toch eerst wat te beleven moeten zijn voordat er überhaupt wordt gedacht aan Google of welke andere vorm van promotie en reclame dan ook.

Warm welkom bij de receptie

Wat is uw verhaal?

Heeft uw aanbod de juiste prijs-/kwaliteitverhouding? Consumenten zijn gevoelig voor koopjes, maar zijn ook bereid om de te betalen voor echte kwaliteit en een bijzondere belevenis. Wanneer het aanbod niet voldoet aan het verwachtingspatroon of men heeft een negatieve ervaring opgedaan staat er binnen de kortste keren een slechte review op sociale media en ben je de pineut. Een score van een acht of minder? De consument klikt weg en zoekt iets anders. Mijn advies: begin bij de basis en kijk eens kritisch waar u met uw product of diensten staat. Vergelijk uzelf eens met de beste vijf binnen de branche en kijk ook eens naar andere bedrijfstakken. Dat biedt nieuwe perspectieven om uw verhaal zelf anders -en beter!- in te vullen.

Mond-tot-mond reclame 2.0

Zodra de boel op orde is en je echt contact en verbindingen weet te leggen met de gast, creëer je ambassadeurs die aan de hele omgeving willen vertellen over hun bijzondere beleving. Naast de  ouderwetse manier van mond-tot-mond reclame op het schoolplein, de sportclub en op verjaardagen gebeurt dit tegenwoordig ook online via sociale media. De online awareness die gecreëerd wordt rondom uw bedrijf is van grote invloed op uw naamsbekendheid en imago. Deze wijze van promotie is tegenwoordig misschien wel het belangrijkste van allemaal. Nu iedereen minimaal honderdvijftig vrienden heeft op Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter spreken we over een enorm bereik met veel mogelijkheden voor marketingtoepassingen.

Youtube Vloggers

Drie jaar geleden had bijna niemand van big data gehoord!

Weet u dat er nog steeds bedrijven zijn die helemaal niets doen met de gastendatabase van de afgelopen jaren? Men vindt de bekende kerstkaart al zo duur en ziet de indirecte waarde er niet van in. Al jaren verzamelt u op zijn minst contactgegevens van de klant en het is jammer dat veel ondernemers daar geen gerichte aanpak op loslaten. Nee, korting is een verboden woord! Uw verhaal vertellen aan gasten die al bekend zijn met uw bedrijf: gemakkelijker kan het niet.

Door de database te optimaliseren kun je deze belangrijke groep potentiële gasten benaderen. Denk niet dat u daar te klein voor bent en denk verder dan alleen het eigen bedrijf: kleinere bedrijven binnen de regio kunnen een enorm bereik creëren door de data van alle bedrijven uit de regio te koppelen. Stel bijvoorbeeld een leuk arrangement samen met die juiste prijs-/kwaliteitverhouding en vertel zo het unieke verhaal van de regio.

Huurfietsen

Welke in- en externe data kunt u gebruiken en welke verbindingen kunt u maken? Laat geen kansen liggen omdat u geen verstand heeft van de mogelijkheden van deze ‘big data’. Neem gerust een expert in handen die u helpt om goed inzicht te verkrijgen in wat uw gasten willen en hoe u daarop kunt anticiperen door hem een gepersonaliseerd aanbod voor te spiegelen. Big data geeft u feitelijk een stukje toekomstvoorspelling van gedrag, bezetting en additionele omzet.

Van alle markten thuis

Ruim 92% van de consumenten zoekt en bepaalt online zijn vakantie of dagje uit. Maar hoe komt uw potentiële gast tot zijn keuze? Gebruikt hij Groupon, Vakantieveilingen of wordt hij getriggerd door een update op een sociaal profiel van een vriend of kennis?

Vakantievloggers

Boekt hij rechtstreeks bij u of via een boekingsportal? Hoe kunt u de website en e-campagnes daar het beste op inrichten? Heeft het zin om het promotiebudget in te zetten op Twitter of Facebook? Dit vraagt veel kennis en tijd van ondernemers. Pleisureworld neemt u de komende maanden aan de hand om uw marketinginspanningen dusdanig te intensiveren dat u niet langer afhankelijk hoeft te zijn van slechts een of twee distributiekanalen. E-mail marketing, sociale media, big data, content marketing, bloggers & vloggers en de afstemming met offline promotie staan op het menu, maar ook het meten van het resultaat.

Denkfabrik

Stop met betalen aan die middelen die geen omzet brengen! Voor de verder gevorderde ondernemers gaan we ook in op trends zoals het inzetten van beacons voor upselling en het gebruik van apps met pushberichten. We starten in onze cursussen met een 10-punten verbeterplan; een praktische checklist die u weer grip geeft op uw (e)-marketing.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur

PS: Boek een introductieworkshop bij Pleisureworld of meld je aan voor de MasterClass Innovatie in Marketing. Ruim 600 collega’s gingen u voor bij het behalen van het certificaat Best Marketeer. Klik hier voor meer informatie over de MasterClass Innovatie in Marketing.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.