EuroParcs slaat vleugels uit bij Amsterdam

Soms word je aangenaam verrast! Pleisureworld is onlangs op bezoek geweest bij De Poort van Amsterdam. Een nieuw vakantieresort waarvan de bouw nog volop in uitvoering is. Ontwikkeld door een echt familiebedrijf waarvan opa ooit is begonnen als caravanhandelaar op de Veluwe. De Poort van Amsterdam is een gedurfd project van EuroParcs in Uitdam, onder de rook van Amsterdam. De eerste tot en met derde fase van grote meerpersoonsvilla’s op de ruime kavels is opgeleverd. De volgende fase van nieuwbouw op palen in het Markermeer (koopprijs: vanaf €290.000,-) is onlangs van start gegaan met de nodige aandacht op TV en in de landelijke pers.

Modern interieur centrumgebouw EuroParcs Poort van Amsterdam
Modern interieur centrumgebouw Poort van Amsterdam

Roompot Vakanties haalt EuroParcs binnen

Wanneer een label à la Roompot Vakanties serieuze plannen met jou heeft, kun je wel stellen dat daar een blijk van waardering uit spreekt. Roompot Vakanties gaat voor een kwalitatief aanbod in verblijfsrecreatie op unieke locaties en dat kan van De Poort van Amsterdam wel gezegd worden. Dankzij de realisatie van dit gedurfde project treedt EuroParcs uit de schaduw van collega’s als Droomparken, TopParken en Succesparken. Ooit noemde ik hen de cowboys binnen de verblijfsrecreatiebranche. Daar moet ik nu toch wel een diepe buiging tegenover stellen. EuroParcs is een volwaardige speler die de traditionele campingbranche op achterstand zet en die snel vooruitgang weet te boeken in gastvrijheid.

Ooit noemde ik EuroParcs de “cowboys binnen de branche”. Daar stel ik nu een diepe buiging tegenover.

Wie is EuroParcs?

Wim en Wouter Vos van EuroParcs samen met Jurgen van Cutsem van Roompot Vakanties
Wim en Wouter Vos van EuroParcs samen met Jurgen van Cutsem van Roompot Vakanties

Wim Vos vertelt ons het verhaal van EuroParcs: “Mijn opa had al een caravanbedrijf in de jaren zestig. We zitten als echt familiebedrijf midden in toerisme, recreatie en vooral het kamperen. Al vanaf het begin af aan leveren wij caravans en chalets rechtstreeks aan consumenten op de vele campings gelegen op de Veluwe. Vaak waren wij dan ook op de hoogte van de mooiste plekjes en op een gegeven moment verkochten wij die plaatsen er ook bij. EuroParcs is gestart in 2001 door de aankoop van Resort Brunssummerheide en Resort Hommelheide. Wij bouwen niet alleen chalets vanaf circa €80.000,- maar inmiddels ook recreatiewoningen van €250.000,-. Deze prijzen liggen erg ver uit elkaar en
hierdoor bedienen we meerdere doelgroepen.

EuroParcs ontwikkeling bord Poort van Zeeland ResortOp dit moment beschikken wij over 9 parken in Nederland en een op Bonaire. Onze laatste uitbreiding is De Poort van Zeeland, voormalige camping De Quack te Hellevoetsluis. Over deze locatie is in de media het een en ander te doen geweest. Maar ik kan u verzekeren dat wij nooit iemand zomaar van de camping afjagen. Voor alle vaste campinggasten zoeken we een oplossing, echter pakken wij het wel anders aan. We creëren een vakantieresort op basis van een belevings- en kwaliteitsplan anno 2020 en daar nemen wij de vaste gasten in mee. De sector herbergt nog teveel oudere campingbedrijven; wij lossen een stukje van dat probleem op.”

Wij kunnen als tweekoppige directie snel schakelen.

Vakantiebeleving met een andere opzet

Vakantievilla's EuroParcs Poort van Amsterdam
Karakteristieke bouw vakantievilla’s op korte afstand van Amsterdam

EuroParcs weet zich snel aan te passen aan de veranderende omstandigheden die het runnen van een keten van resorts vraagt van een organisatie. “We kunnen als tweekoppige directie snel schakelen”, aldus Wouter Vos. “Snelheid in handelen is geboden en daarna de juiste maatregelen treffen is nog belangrijker. De consument van tegenwoordig is heel mondig en heeft veel noten op zijn zang. Wij begrijpen dat maar al te goed, want hij investeert zijn privévermogen in ons bedrijf. Wij kiezen in de opzet van onze resorts bewust voor een mix bestaande uit een gedeelte voor eigen gebruik, verkoop, verhuur en een variant met verhuur én eigen gebruik. Zo gaat het op onze resorts nooit één bepaalde kant op door een te eenzijdige samenstelling in beheer.

Door de horeca te richten op de regio, is er het hele jaar door gezelligheid.

Natuurlijk bieden we ook een basispakket voorzieningen, waaronder standaard een centrumvoorziening, receptie, zwembad, horeca en indoorspeeltuin. Dit jaar hebben we gekozen voor professionalisering van het animatieprogramma. Dit hebben we uitbesteed aan Cosmos Entertainment. Een logisch gevolg na het in eigen beheer nemen van de horeca, twee jaar terug. We hebben ondervonden dat het heel belangrijk is om ook hier aan de knoppen te kunnen draaien. Wij richten onze horeca op de regio. Hierdoor is het jaarrond gezellig aan de bar en in het restaurant. Bij onze parken aan de Limburgse Heide is het in het weekend bij mooi weer super druk en gezellig met zowel gasten als dagrecreanten.”

Centrumvoorziening van de oude camping De Quack, nu Poort van Zeeland EuroParcs
Centrumvoorziening van de oude camping De Quack, nu Poort van Zeeland

Wil EuroParcs nog verder groeien?

“De Poort van Zeeland zal niet ons laatste resort zijn. Als er zich een mooie kans voordoet, zullen wij die zeker overwegen. We blijven handelaren in recreatief onroerend goed en vinden het toeristisch product leuk om dagelijks mee actief te zijn. De groei is echter geen doel op zich. Wij groeien vanuit onze eigen middelen en doen geen ondoordachte aankopen. Wel zijn wij van menig dat we anno 2017 een topproduct moeten bieden. Daarom is ons kantoor een zeer professionele ontvangstruimte voor onze trouwe en potentiële kopers van recreatief vastgoed. Het is een eigen makelaarskantoor en backoffice ineen.

Branding supermarkt en snackbar op EuroParcs
Branding supermarkt en snackbar

De organisatie kwalitatief blijven verbeteren betekent ook goed kijken naar de andere aanbieders in de sector en daar onze eigen draai aan geven. In onze horeca onder eigen beheer hebben we het concept Friends and Bites geïntroduceerd. Voor de voormalige cafetaria’s is dit Taste & More. Je kunt nu naast een frietje en een frikandel ook plate service bestellen. Vaak is de horeca gecombineerd met indoor- en buitenspeeltuin. We geven de gast bij zijn bestelling een zoemer zodat hij deze kan ophalen wanneer het klaar is. Zo hoeven we niet op te schalen met het bedienend personeel.

Ook de supermarkt heeft een transformatie ondergaan met een hele nieuwe look and feel. Dat het ons serieus is om echt vermaak te bieden en te verbinden met de regio, bewijzen onze vierentwintig themaweekends met het bekende theaterprogramma van Thomas de Trein. Meer dan 120 gezinnen; volle bak. Daarnaast blijven we zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Zo bieden we binnenkort de eerste “all-in” weekendverhuur. We zijn erg benieuwd hoe dit ontvangen wordt.”

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Adviseur

P.S. Meer zien? Kijk op www.europarcs.nl!

P.P.S Meer over de ontwikkelingen in de sector vakantieparken? Meld u dan aan voor de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst op 8 juni a.s.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.