Wipeout

Als je via Google “evenementenlocaties” intypt, staat een attractiepark op de eerste betaalde adwords pole positie, namelijk de Efteling. Voor jaren terug waren het nog locaties als NH Conference Centre Koningshof (Veldhoven), Nationaal Sportcentrum Papendal, of beurslocaties als Jaarbeurs Utrecht of het MECC te Maastricht die de boventoon voerden. Wie kent nog het Autotron?

De wereld van de evenementenlocaties is de laatste decennia volledig op zijn kop gezet. Wie had kunnen denken dat je nu ook een evenement kunt boeken in de Bush bij Burgers’ Zoo tussen de nijlpaarden en de krokodillen? Binnenkort start men ook met een gerichte campagne op de zakelijke markt bij het educatieve pretpark Corpus in Oegstgeest. De tijd van gespecialiseerde evenementenlocaties waarbij het “zalen spectrum” de boventoon voerde, is ten dode opgeschreven. Het zijn de nieuwkomers op de markt die mogelijkheden zien om een rol van betekenis te spelen en die zich tot een geduchte concurrent van traditionele spelers ontwikkelen. De markt zal zich de komende jaren nog meer moeten verbijzonderen. Wie eist het grootste stuk van de koek op?

Dit jaar weer meer evenementen (bijna 50)
Het zijn festivals en evenementen die deze zomer de klok slaan. Het weer speelt een voorname rol en de meeste activiteiten vinden plaats vanaf het voorjaar met een uitloop naar oktober. In 2014 werden 801 grote evenementen in Nederland georganiseerd die gezamenlijk 22,7 miljoen bezoekers trokken (stijging van 5,6% t.o.v. vorig jaar). De bestedingen van deze bezoekers liggen op 445 miljoen euro. De bijdragen vanuit het rijk, provincies en gemeenten komt uit op 44,3 miljoen euro, een stijging van 11% ten opzichte van vorig jaar.

De meest populaire betaalde evenementen in Nederland zijn Amsterdam Dance Event (350.000 bezoekers), Internationaal Film Festival Rotterdam (287.000 bezoekers) en International Documentary Film Festival Amsterdam (240.000 bezoekers). Bij de gratis toegankelijke evenementen staat op nummer één de Vierdaagsefeesten in Nijmegen (1.442.000 bezoekers), op nummer twee Robin Rotterdam unlimited (900.000) en op plaats nummer drie Amsterdam Light Festival (730.000 bezoekers). Ook het vermaarde Living Statues te Arnhem, gesubsidieerd door gemeenten als onderdeel van haar citymarketing, met ruim tweehonderdduizend bezoekers staat hoog op de landelijke ladder. Wie meer wil weten over deze ontwikkelingen kan het trendrapport bestellen bij Respons.

De toename van evenementen heeft uiteraard ook zijn invloed op andere vrijetijdsbezigheden. Immers de consument kan zijn geld maar één keer uitgeven. Steeds meer evenementen kennen ook een zakelijk randje. Bij Concert at Sea kan men bijvoorbeeld ook kaarten bestellen voor de VIP- en of Business Lounge.

Er dreigt een overkill aan evenementlocaties
Wat is nou geen evenementenlocatie? Zelfs het Gevangenismuseum in Veenhuizen heeft mogelijkheden voor evenementen. Kijken we nog wat verder om ons heen dan komen we bijvoorbeeld terecht bij voetbalstadion Gelredome. Wat denkt u van een kasteel Doorwerth of Fort Vechten bij Utrecht? Ook de vele recreatieschappen ontwikkelen zich de laatste jaren als buitengewone evenementenlocaties. Denk aan buitensportbedrijf Omnivents of de Holland Evenementengroep langs de A15 met het exclusieve Wipe Out spektakel, bekend van televisie. Wil je verzekerd zijn van mooi weer dan is de Voltage in Tilburg met 10.000m2 een unieke indoor locatie waar altijd de zon altijd schijnt.

Maar ook de meest bekendste hotelketen van ons land – Van der Valk – laat zich niet onberoerd. Het is kenners uit de branche niet ontgaan dat deze horecagigant de laatste jaren veel van haar hotels toekomstbestendig heeft gemaakt met veel nieuwe 4 en 5 sterren hotels op diverse verkeersknooppunten. Denk aan Zwolle, Veenendaal, Hoorn en ook over de grens bij onze zuiderburen in Mons (België). Zeven Nederlandse Van der Valk locaties zijn via de speciale website Valkevents.com te boeken. Vooral de nieuwste generatie hotels worden ook echt als eventlocatie gepositioneerd met mogelijkheden voor congressen en de zakelijke markt.

Wipeout

Holland Evenementen Groep met unieke Wipeout-concept

Van der Valk Tiel

Van der Valk start met speciale evenementenwebsite

Vergaderlocatie Burgers Zoo

Vergaderen in de dierentuin is mogelijk bij Burgers Zoo

Klimeiland Vlietland

Ook klimparken behoren steeds vaker tot evenementlocaties

Een groeiend aanbod
Een reguliere aandeelhoudersvergadering, vakbeurs of congres biedt vaak al jarenlang eenzelfde beeld. Als er al wat veranderd schijnt te zijn dan ligt dit op het vlak van de catering. Bij pretparken, dierentuinen, bungalowparken en zelfs musea zien wij steeds vaker bezoekers in maatpakken en mantelpakjes lopen. Zijn het niet de medewerkers van bedrijven die hun managementvergaderingen afwisselen met een speciale activiteit? En zijn het niet de bedrijven die hiermee de loyaliteit en de betrokkenheid van hun medewerkers en familie willen versterken?

De traditionele evenementen- en congresmarkt zal de komende jaren beslist veel last krijgen van ontwikkelingen die juist door nieuwkomers worden geïnitieerd. In toenemende mate willen we meer sfeer en entourage waarbij activiteiten worden gecombineerd met een bijzondere culinaire hap. Het oestervrouwtje of een een all-inclusive meeting is allang geen bijzonderheid meer.

Nieuw is dat pretparken zelf evenementen organiseren waarvoor je je zowel particulier als bedrijf kunt aanmelden. Het evenement wordt voor meerdere doelgroepen door en naast elkaar commercieel vermarkt.

“Op 2 oktober ‘geht’s los’ bij het OktoVerFeest in Attractiepark Toverland. U waant zich in onze Biergarten bij de Duitse Oktoberfeesten met live entertainment, de bekende lange houten tafels en Erdinger van de tap. Hef het glas met collega’s op dit gezellige avondje uit. U bent toch ook dabei?”

Een andere speler in de pretparkindustrie die van zich laat horen is Plopsa De Panne.

“Samson & Gert zijn er al bij van in het prille begin en kunnen ook deze zomer natuurlijk niet ontbreken in Plopsaland De Panne. Ze vieren elke weekdag vanaf 20 juli tot en met 21 augustus hun 25-jarig bestaan met een spetterende Zomershow. Ook de Burgemeester zal er bij zijn! Gedurende deze 5 weken kunnen bezoekers op weekdagen ook Kabouter Klus ontmoeten tijdens een meet & greet. Op zondag geeft hij zijn Klus Show in het Plopsa Theater.”

En wat te denken van de vele klimparken die ons land telt? Een bedrijfsuitje op de kartbaan is verdrongen door een avontuur tussen de bomen met eerst een producttraining voor accountmanagers en aansluitend een barbecue vanuit uit een foodtruck. In minder dan 2,5 jaar vonden bijvoorbeeld al meer dan 25.000 klimmers hun weg over het klimparcours bij De Vlietlanden.

Maar dan wel bijzonder
Het succes van een evenement hangt af van de locatie maar ook van de beleving. Wanneer een evenement op zich al uniek is, kan het op veel bezoekers rekenen. Vandaar dat de Tilburgse Kermis met haar roze maandag de noodklok luidt. De bezoekersaantallen lopen drastisch terug. Zelfs oud directeur van de Efteling Bart de Boer zal er niet in slagen het tij te keren. De kermis is op haar retour omdat het geen kwaliteit biedt, te duur is en totaal niet klantvriendelijk. En… sprookjes bestaan niet.

Iets van geheel andere orde wat wel succesvol is, heeft zich de laatste jaren buiten het oog van de kenners in leisure ontwikkeld tot een uniek evenement.

“De 11e editie van het driedaagse festival Castlefest, hét Middeleeuwen & Fantasy festival van het jaar, gaat 31 juli van start. Tienduizenden bezoekers (32.500 bezoekers in 2014) komen bijeen op het landgoed van de Keukenhof te Lisse, waar zij zich drie dagen lang in een geweldige wereld boordevol Goblins, Elfjes, Orcs, helden en schurken wanen. De verwachting is dat alle toegangskaarten nog voor de start van dit evenement verkocht zullen zijn. www.castlefest.nl.”

Samson en Gert

Samson en Gert vieren de Zomershow in Plopsa de Panne

Toverland midzomeravond

Ook Toverland kent diverse evenementen

Prinsessia

Meet & Greet met Prinsessia in Plopsa

Castlefest

Bijzondere evenementen voor niches

Oneerlijke concurrentie door (lokale) overheid
In hoeverre kunnen we ook de overheid inschalen als een geduchte concurrent? Enerzijds is ze de economische katalysator van een stad, regio of provincie maar anderzijds trekt ze bezoekers en bedrijven weg bij andere bedrijven- en evenementenlocaties. Wie namelijk als individu of met collega’s de 4-daagse loopt, kan niet op hetzelfde moment een bezoek brengen aan een dierentuin of museum.

“Streekmarkt in Nationaal Park Hoge Veluwe: ontdek wat de regio allemaal te bieden heeft, zoals kaas, wijn, eierdrank en producten van alpacawol. Maak kennis met producten uit de omgeving en hun makers. En leuk dagje uit voor het hele gezin. Zaterdag 25 juli, 22 augustus en 26 september. Entree gratis www.gemaaktingelderland.nl.

Een tip aan veel ondernemers is om vooral in te spelen op ontwikkelingen die op termijn spelen. Zo heeft de regio rondom de stad Utrecht een enorme economische impuls beleefd door de komst van de Tour de France. De campingbedrijven in de regio zaten allemaal vol en de gemiddelde tarieven voor overnachting waren meer dan verdubbeld. De spin-off zit ‘m niet alleen in de incidentele inkomsten maar ook in het feit dat de regionale samenwerking tussen de ondernemers is bevorderd. Voor veel mkb-ondernemers zijn de ogen geopend: wie extra omzet wil genereren, stapt af van de reguliere bedrijfsvoering en kiest de kant van evenementorganisatie. Verbreding betekent een bron van extra inkomsten.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Meevaren met Sail Amsterdam?
Een ondernemer die actief weet in te spelen op kansen in de evenementen branche is Sander Eskens. Samen met zijn vrienden organiseert hij een bijzonder en betaalbaar uitje.

Van woensdag 19 – zondag 23 augustus is de Sail er weer! Eén keer in de 5 jaar wordt dit unieke nautische evenement gehouden op en rond de IJhaven (Oranje haven). De Draeck van Oranje biedt u de mogelijkheid dit unieke evenement vanaf het water te beleven. Speciaal voor u en uw (zakelijke) relaties hebben wij een aantal arrangementen opgezet, zodat u kunt genieten van dit unieke schouwspel. Uiteraard geheel verzorgd!

Al vanaf € 125,- vaar je enkele uren mee met de “Draeck van Oranje” (pdf).

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: