Family Entertainment Centers op z’n Hollands

In de VS zijn Family Entertainment Centers (FEC) al vele jaren in ontwikkeling en inmiddels een bekend begrip geworden. De succesfactoren van een FEC zijn van veel verschillende factoren afhankelijk. Voor de Nederlandse markt is een exacte kopie van een Amerikaanse FEC dan ook geen optimale formule. Maar hoe pak je het dan wel aan? Tijdens het congres ‘What’s new in Business’ op 18 november in Gorinchem, gaven diverse succesvolle ondernemers in de dagrecreatie hun visie…

tim coronelTim Coronel; gas geven met social media
Het karting centrum van de gebroeders Coronel is in de loop der tijd uitgegroeid tot een veelzijdig recreatiebedrijf met onder meer lasergamen, klimmen, beauty en nog veel meer. Tim Coronel had voor de ondernemers in de zaal vooral een boodschap op het gebied van online kansen; “In de beginjaren waren wij er als een van de eersten bij om met Google adwords aan de slag te gaan. Dat was destijds nog heel goedkoop en daarmee kreeg je dus efficiënt mensen naar je bedrijf. Inmiddels hebben veel ondernemers dit kanaal ontdekt en zijn de advertentieprijzen flink gestegen. Daarom moet je op dit moment kijken naar de nieuwe social media in opkomst. Daar kun je nog relatief goedkoop klanten scoren. Maar wacht er niet te lang mee want dan ben je te laat. Gas geven, dus.”

De aanpak van Tim Coronel is ondernemend en vooral gericht op ‘gas geven’. Hij geeft tijdens zijn presentatie nog diverse tips voor meer rendement uit je promotiecampagne:

  • Als je niet top-of-mind bent, dan zal je nooit wat verkopen. Zorg linksom of rechtsom dat je die top-of-mind positie bereikt.
  • Adverteren in kranten heeft steeds minder effect; televisie blijft nog altijd een krachtig medium.
  • Er liggen op dit moment echt belachelijke kansen op het gebied van social media. Als je je daar in verdiept, dan kun je echt scoren. Met Facebook, twitter en linked-in heb je al een groot deel van de markt te pakken. (zie: https://pleisureworld.nl//boostermediasolutions.com)
  • Zet ook tekst in je foto’s (max 25% van de oppervlakte). Dat versterkt de boodschap en google kan dat inmiddels ook lezen en analyseren.
  • Adverteer nu om likes te verkrijgen. Nu kost het nog weinig. Daar komt in de toekomst verandering in.
  • Ga de interactie aan op social media. Stel vooral makkelijke vragen; die zorgen voor het meeste respons.
  • Doe gerust af en toe een prijsactie. Van de inhakers is slechts 20% een ‘echte prijszoeker’; met de rest kun je in de toekomst meer geld verdienen.

Meer informatie: www.coronel.nl

ted toussaintTed Toussaint; analyse van de customer journey
De aanpak die Ted Toussaint kiest, samen met de Fontys Sporthogeschool, is vooral gericht op ‘meten=weten’. De sporthogeschool heeft een grootschalig onderzoek opgezet om er achter te komen hoe gasten een dagje uit bij een buitensportcentrum beleven. Alhoewel het onderzoek nog niet is afgerond, zijn de bevindingen zeer interessant voor de hele recreatiesector.

Er is gekozen voor onderzoek door middel van observatie van de recreanten. Aan de hand van gezichtsuitdrukking en lichaamstaal kan worden afgelezen welke emotie iemand vertoond. Zo wordt het hele proces vanaf de boeking, via de instructie en de buitensport, t/m de afsluitende borrel in kaart gebracht. Op die manier worden de hoogtepunten op het gebied van beleving, maar ook de saaie momenten, gedetailleerd in kaart gebracht. Dat zijn data waar je gericht op kunt inspelen, want het is bekend op welk moment het enthousiasme hoog is, of wanneer er iets mis gaat.

Enkele voorzichtige eerste conclusies over de customer journey bij buitensportbedrijven:

  • Er wordt nauwelijks positief afgesloten. Zorg dat het afscheid ook een memorabel moment wordt.
  • Er zitten te weinig verassingselementen in de programma’s.
  • Bijna iedereen krijgt bovendien hetzelfde programma voorgeschoteld en er wordt zelden ingespeeld op specifieke doelgroepen.
  • Het personeel maakt weinig contact met de gasten. Slechts bij de instructie is er een moment van interactie. Doordat er weinig interactie is, is het ook lastig om in te spelen op persoonlijke wensen.

Deze conclusies hebben vooral te maken met de houding van het personeel. Die is essentieel bij het bieden van memorabele momenten. Enkele aanbevelingen:

  • Selecteer je personeel op persoonlijke vaardigheden; mensen die oprecht in anderen geïnteresseerd zijn. Technische vaardigheden, zoals het geven van instructies, zijn makkelijker aan te leren.
  • Organiseer trainingen en workshops om ook de sociale vaardigheden van je personeel te verbeteren. Bewustwording van je houding is een belangrijke eerste stap.

Meer informatie: https://pleisureworld.nl//fontys.nl/Over-Fontys/Fontys-Sporthogeschool.htm


Hof van Eckberge: FEC met een sociale component
Hof van Eckberge is een jong bedrijf in Eibergen met zowel indoor als outdoor een bijzonder programma. Dit is een schoolvoorbeeld van een FEC die past bij de Nederlandse situatie. Maarten Reimes heeft het centrum samen met zijn vrouw bedacht en opgezet. Daar is een hele testtournee aan vooraf gegaan bij diverse Nederlandse (indoor)attracties. Telkens werd na afloop de (belangrijke) vraag gesteld: “Wat zouden we hier gaan doen als we de volgende keer terugkomen.”

Hof van Eckberge is bijzonder doordat er goed rekening is gehouden met toegankelijkheid. Niet voor niets wonnen zij onlangs ook de speeltuinbende Award voor de beste samenspeelplek van Nederland. Naast enkele standaard attracties, zoals een klim- en klauterinstallatie, lasergamen en de bowlingbanen, biedt hof van Eckberge ook bijzondere activiteiten zoals een snoezelruimte en een keuken waar kinderen zelf koekjes kunnen bakken. Buiten is er een dierenweide met o.a. elanden en struisvogels, zijn er diverse speeltoestellen en kan er een puzzeltocht worden gemaakt.

Kenmerkend voor een goed functionerend Family Entertainment Centrum is dat deze toegankelijk is voor diverse doelgroepen. Daar zijn ze goed in geslaagd. Mensen van alle leeftijden weten zich te vermaken en naast de families is de locatie inmiddels ook ontdekt dor het bedrijfsleven voor zakelijke bijeenkomsten in een ontspannen omgeving. Alhoewel in de zakelijke markt, hogere marges gemaakt kunnen worden, is er bewust voor gekozen om de entree laag te houden en daarmee voor een brede groep toegankelijk. Reimes: “Er is gewoon een wisselwerking. Soms komt een gezin op bezoek en boekt de vader later met een zakelijk gezelschap een ruimte.”

Reimes heeft zijn eigen visie ontwikkeld over de koppeling tussen zakelijke gasten en gezinnen in zijn bedrijf: “Zakelijk, dat levert gewoon meer op. Dan moet je denken aan bruiloften, beurzen, events en vergaderen. Toch is de factor gezinnen voor All In essentieel. Dat is een hele grote doelgroep die wij graag in huis hebben. We rekenen € 5,- entree, zodat een bezoek voor een hele brede groep mogelijk is.”

De grootste uitdaging bij een multifunctioneel bedrijf zit volgens Reimes in het logistiek afstemmen van de processen. “Juist doordat er zo veel te doen is, en de gasten allemaal een eigen pakket willen samenstellen, moeten wij onze werkzaamheden goed inplannen. Ook op het gebied van eten en drinken is er veel mogelijk. Zo hebben wij bijvoorbeeld een all-in buffet, maar ook een a la carte service; in hetzelfde restaurant. Toch moet alles goed verlopen. We leggen de lat hoog; op een 10.”

Georganiseerde activiteiten zijn op dit moment bijzonder gewild. Al langere tijd wordt er op zondagochtend een brunch georganiseerd. Met een kerstshow wordt ingespeeld op de kerstbeleving; er zijn populaire kookworkshops en sinds kort worden er ook muziekworkshops georganiseerd. Reimes: “dat is echt een grote hit met relatief weinig kosten. We hebben gewoon voor € 150  aan instrumenten gekocht en daar een mooi programma omheen gemaakt.”

Waar veel bedrijven in deze tijd mopperen op de gemeente en moeite hebben met financiering, is dat bij Hof van Eckberge, bijzonder makkelijk verlopen. De gemeente wilde graag meewerken en zag vooral de meerwaarde voor de regio. In 13 maanden waren alle plannen door de raad. Ook de bank deed niet moeilijk over de financiering. Reimes: “We hebben wel een goed plan neergelegd en niet gekozen voor een standaard businessplan via internet. Als je met een goed en authentiek verhaal komt, dan is er veel mogelijk.” Overigens heeft Reimes zijn sporen ook al verdiend als assistent manager op Papendal en zijn vrouw had al volop ervaring in de zorgsector. Dus dat draagt ongetwijfeld bij aan het vertrouwen.

Meer informatie: www.hofvaneckberge.nl


All In Echt; gasten kiezen voor het meest complete
Igor Stel is ooit begonnen in de entertainmentsector met een bijbaan als ballonnenclown tijdens zijn studie creatieve therapie. Inmiddels heeft hij in Limburg een indrukwekkend entertainmentcentrum gerealiseerd: All-in Echt, met o.a. bowling, karten, paintball en diverse indoor en outdoor spellen.

In Echt nam hij het kartcentrum van Jos Verstappen over dat moeite had om voldoende rendement te maken. Die locatie werd omgebouwd tot een centrum met een veel breder assortiment aan mogelijkheden. Daarvoor werd er o.a. een verdieping aangebracht in de hal, waardoor er nu een oppervlakte van 5500m2 is ontstaan. Het kartinggedeelte werd wat verkleind.

Igor Stel kwam er na verloop van tijd wel achter dat je ook met een indoorcentrum afhankelijk bent van het weer. Want juist op mooie dagen willen mensen niet graag binnen zitten. Dat was de reden om ook een outdoorcentrum te openen; Avonturenpark Valdeludo. Er is bewust gekozen om dit park los van het indoorcentrum te profileren. Wel wordt er door beide parken naar elkaar doorverwezen en kunnen er in de arrangementen makkelijk combinaties worden gemaakt.

Als er aan Stel wordt gevraagd wat de belangrijkste succesfactor is voor de Family Entertainment Centers van de toekomst, dan antwoord hij stellig: “De consument gaat kiezen voor de meest formules waar voor iedereen wat leuks te beleven valt. De locaties met het meest complete aanbod zijn daarbij het aantrekkelijkst.” Stel kijkt bij de ontwikkeling in de attractiewereld bijvoorbeeld ook naar de supermarkten. Stel: “Daar zie je de langzaam maar zeker enkele formules uitkristalliseren die toekomstbestendig zijn. Wij willen door-evolueren naar een XL-formule, waarbij we ons onderscheiden met een breed assortiment, maar ook meer bezoekers nodig hebben dan de lokale attracties.”

Ook in de FEC formule van All-in Echt speelt de prijsstrategie een belangrijke rol. Er wordt bewust gekozen voor een laagdrempelig starttarief. Bij Valdeludo kunnen kinderen al voor € 7,50 naar binnen; en dan zijn de drankjes gratis. Voor volwassenen ligt het tarief op € 5,00.

Meer informatie:

www.allinecht.nl

www.valdeludo.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.