Gastvrij onthaal in Groningen geen ‘gewone zaak’

Gastvrij onthaal in Groningen geen ‘gewone zaak’

Op onze studiereis door Nederland laten wij natuurlijk de grootste stad uit het noorden niet links liggen. Met haar bekende slogan heeft Groningen letterlijk een plaats op de toeristische landkaart veroverd. “Er gaat niets boven Groningen” trekt al tien jaar de aandacht en zet de stad naast iconen als Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Utrecht.

Meer plaatsen vechten om de aandacht van het grote publiek met campagnes als BrabantNacht en Haarlem, ‘wereldplek voor levensgenieters’. Maar Hans Poll, directeur van Marketing Groningen, verzekerde ons dat juist de vasthoudendheid in de gekozen richting van de strakke imagocampagne Groningen jaarlijks meer bezoeken oplevert.

De trend is dat de consument meer wil ervaren dan enkel de stad. Er is meer interesse voor de regio, maar als je links, rechts, boven en onder de stad Groningen kijkt dan lijkt daar niet bar veel te beleven. De provincie is niet de meest toeristische destinatie bij uitstek en staat met Flevoland in de onderste regionen. Hans Poll nam Pleisureworld mee in het verhaal van de stad en de regio.

Marketing Groningen is gestart als een gemeentelijke uitvoeringsorganisatie voor gastheerschap en citymarketing, maar doet al een aantal jaren met veel succes de marketing voor de hele provincie Groningen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is volgens Hans Poll niet evident: “We hebben twee heel verschillende producten. Aan de ene kant de stad die relatief veel bezoek van buiten trekt, en aan de andere kant de provincie waar meer aandacht nodig is voor de toeristische promotie.”

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hans Poll, directeur Marketing Groningen
Hans Poll, directeur Marketing Groningen

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Uitzicht vanaf de VVV op de Martinitoren
Uitzicht vanaf de VVV op de Martinitoren

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Dit zegt voldoende en er is ook nog vraag naar!
Dit zegt voldoende en er is ook nog vraag naar!

[/column]

Groningen biedt meer dan shopping alleen

Wie herinnert het zich nog, twee jaar terug, toen heel Nederland aan de buis gekluisterd zat voor openluchtvoorstelling The Passion van 2014. Het succes van de Bowie-expositie ijlt nog na in het Groninger Museum, dat in Nederland gezien wordt als hét voorbeeld binnen de museumscene. Momenteel is hier nog tot medio oktober de expositie Nieuwe Wilden – Duits Neo-Expressionisme. Dit zijn slechts enkele van de vele evenementen waarmee Groningen de aandacht weet te trekken van het grote publiek.

De stad heeft het imago van shoppen, rijke historie en vele bezienswaardigheden. Niet voor niets is hier het Leukste Winkelstraatje van Nederland. In het centrum wordt volop gebouwd aan een nieuw cultuurpaleis. Een project dat helaas een aantal jaren vertraging heeft opgelopen door het aardbevingbestendig maken, wat als een donkere wolk boven de regio hangt.

Desondanks zit het aantal overnachtingen in de lift en is er ruimte voor nieuwe hotels. De provincie Groningen is voor haar marketing eveneens aangehaakt bij Marketing Groningen waardoor het promoten van de stad wordt verbreed naar de gehele provincie. Inmiddels weet Groningen mooie groeicijfers te presenteren. Zo groeide het aantal overnachtingen in de stad Groningen van 277.000 in 2005 naar 471.000 duizend in 2015 en het aantal websitebezoekers van Marketing Groningen steeg in diezelfde periode van 173.000 naar ruim 1,1 miljoen!

Nationaal gezien is Groningen geen grote speler met een aandeel van 1,5 miljoen overnachtingen (slechts 1,5%) van de totaal 103 miljoen in Nederlandse logiesaccommodaties op jaarbasis. De stijging van het aantal overnachtingen was in 2015 echter hoger ten opzichte van de meeste provincies. Op onze strooptocht door de binnenstad werden wij verrast door de vele leuke, bijzondere aparte winkeltjes en restaurantjes, typerend voor een studentenstad. Ik adviseer iedereen die op zoek is naar inspiratie om hier een rondje te maken langs de vele winkelpuien die de raarste blurring concepten presenteren.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hier begint het funshoppen
Hier begint het funshoppen

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Opkomst van one food conceptstores
Opkomst van one food conceptstores

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Deze gemeente doet niet moeilijk over blurring
Deze gemeente doet niet moeilijk over blurring

[/column]

Toeristische samenwerking in de regio

De toerist laat zich niet meer leiden door gemeente- of provinciegrenzen. Voor Hans Poll, VVV Groningen en Marketing Groningen de opdracht om aansluiting te vinden bij de consument. Marketing Groningen richt zich niet op de doorsnee vakantievierder: “We richten ons op mensen die moeite willen doen de provincie te bezoeken, die op onderzoek uitgaan en de leuke plekjes willen ontdekken”, aldus Hans. In de stad zijn architectuur en cultuur belangrijke trekkers.

“We zijn als het ware de culturele hoofdstad van het noorden.”

In de provincie zijn het eeuwenoude landschap met het Wad, de kerken en de borgen een heel interessant recreatiegebied als je geïnteresseerd bent in natuur, historie of cultureel erfgoed. “Onze doelgroep noemen we geïnteresseerd Nederland”, stelt Hans duidelijk. “Ze moeten weten waarom ze hier zijn.” Een voorbeeld zijn de Veenkoloniën, weliswaar bekend, maar als toeristische trekker minder interessant voor het grote publiek.

Een ander voorbeeld is de aanwezigheid van het Werelderfgoed Waddenzee. “Veel mensen realiseren zich niet dat Groningen aan de Waddenzee ligt. We hebben dus geen strand, maar een dijk”. Een verhaal dat kansen biedt, maar dan wel bijvoorbeeld door middel van content marketing actief verspreid moet worden. Nog een mooi voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van De Blauwe Stad, waar buiten Groningen niemand weet wat dit betekent voor de provincie en de stad Groningen in het bijzonder.

Van twijfel aan de relevantie van de VVV, zoals je die elders in het land nogal eens tegenkomt, is bij Marketing Groningen geen sprake: “De VVV is het baken, dat is voor ons de kern. Je zult het pas merken als je het niet hebt”, zegt Hans bijna filosofisch, maar vervolgt dan uitermate praktisch: “Wij voeren het VVV merk omdat het relevant voor ons is. Daar kunnen mensen terecht voor inspirerende en betaalbare informatie. De VVV is vooral herkenbaarheid en een betrouwbaarheidskeurmerk. Als je puur voor winst in de informatieverstrekking gaat, dan voelt de consument dat ook. Dan zie je dat het een foldertje is van een advertentiefabriekje.”

Bovendien vindt Hans dat je de VVV niet los kunt zien van de marketing. “De VVV is duidelijk een onderdeel van de customer journey. We zorgen in dat hele traject voor de goede invulling van een weekendje weg. Als je eenmaal in Groningen bent, kom je de winkel binnen en kun je daar de goede informatie vinden. Dat kan met een traditioneel foldertje, een stadswandeling of met een narrowcasting systeem.”

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Via narrowcasting de streek beleven
Via narrowcasting de streek beleven

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Statige Herenhuizen uit de tijd van de Veenkoloniën
Statige Herenhuizen uit de tijd van de Veenkoloniën

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Blik in de moderne VVV Marketing Groningen shop
Blik in de moderne VVV Marketing Groningen shop

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ook de kaasboer helpt mee met de branding

[/column]

VVV-winkel als landmark op de Grote Markt

Afgelopen jaar ben ik zelf op fietsvakantie gegaan door de provincie Groningen en als echte toerist ondergedompeld in wat de regio te bieden heeft. Ik deed een rondje Blauwe Stad op de fiets en was onder de indruk van de historische Veenkoloniën met de bijzonder statige woonboerderijen. Wij sliepen bij Lytshuis Zilver, gekozen tot de beste Bed & Breakfast van ons land, waar we het verhaal van Age de Jong uit Paesens te horen kregen (lees hier mijn blog over dat bezoek). Deze zomer was Pleisureworld te gast bij de nieuwste toeristische aanwinst in de provincie: Tenaxx, het eerste bomenpretpark ter wereld, compleet met heuse dino-invasie (meer hierover in de blog: Brullende dino’s in ’s werelds eerste bomenpretpark).

In de stad Groningen hebben we ons twee dagen opperbest vermaakt. Wanneer je door een van de vele leuke winkelstraatjes flaneert, kom je vanzelf terecht op de Grote Markt. Het hart van deze studentenstad waar het altijd bruist van de activiteiten. Als een traditionele Hollandse vakantieganger werd ik als door een magneet getrokken naar een van de meest bezochte VVV’s van het land.

Er staan hier zelfs wachtrijen voor de kassa’s. Deze VVV-winkel verdient het predicaat van een toeristische experience! Het beeldmerk van de VVV is voor de toerist nog steeds een garantie voor betrouwbare informatie. Daarbij is het van belang dat men er een volledig overzicht krijgt van wat de stad en de regio allemaal te bieden heeft en daar weet VVV Groningen prima op in te spelen. De bekende foldertjes en stadsgidsen gaan nog steeds gretig over de toonbank, maar er werden ook opvallend veel vragen gesteld aan de medewerkers.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Informatie is er ook voor de locals
Informatie is er ook voor de locals

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Zo hoort het te zijn: VVV prominent centraal gelegen, daar waar de toeristen zich ophouden
Zo hoort het te zijn: VVV prominent centraal gelegen, daar waar de toeristen zich ophouden

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ook voor vragen en informatie
Ook voor vragen en informatie

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Er is niets mis met een giftshop
Er is niets mis met een giftshop

[/column]

De maquette van de gebiedsontwikkeling rondom het nieuwe cultuurpaleis trekt voortdurend nieuwsgierige kijkers. Fanshop artikelen zoals de t-shirts met de tekst “Er gaat niets boven Groningen” zijn zeer gewild. Even later op het terras zie ik daar ook de bediening fier in rondlopen. Wat mij betreft mag de VVV-experience zoals hier in Groningen als voorbeeld dienen voor de rest van het land. Wat is er mooier dan de bezoeker die op zoek is naar relevante en betrouwbare informatie via een gastvrij onthaal te bedienen. Een verantwoordelijkheid van de totale vrijetijdsbranche.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur

Voor meer informatie:

Marketing Groningen

Bed & Breakfast Lytshuis Zilver

Landgoed Tenaxx

VVV Nederland

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.