Meer beleving en inkomsten voor jachthavens

De gouden jaren, waarin jachthavens een wachtlijst hadden voor ligplaatsen, zijn voorbij. Steeds vaker blijven ligplaatsen onbezet. Dat is niet alleen een gemiste kans op inkomsten, maar zorgt ook voor minder sfeer en beleving in de jachthaven. De exploitanten van jachthavens worden in deze tijd geprikkeld om te werken aan een vernieuwd aanbod, waarin beleving en nieuwe verdienmodellen duidelijk meer aandacht krijgen dan in het verleden. Aquacabins speelt in op deze behoefte en ontwikkelde een verhuuraccommodatie waarmee de jachthaven aantrekkelijk wordt voor nieuwe doelgroepen.

Logisch concept
Het idee is eigenlijk best simpel. In een jachthaven zijn al vele voorzieningen aanwezig. Passanten kunnen makkelijk hun stroom en water binnenhalen; er zijn sanitaire voorzieningen aan de wal en is in de meeste gevallen ook sprake van diverse voorzieningen die een verblijf leuk maken; bijvoorbeeld een restaurant. De Aquacabins past qua formaat op een aanlegplaats; waar de voorzieningen al aanwezig zijn. Aan boord is een vuilwater tank aanwezig; maar er kan natuurlijk ook van de toiletvoorzieningen aan de wal gebruik worden gemaakt. Doordat de Aquacabins tussen de boten ligt, maakt de vakantieganger echt deel uit van het ‘leven op het water’ in de jachthaven. Dit in tegenstelling tot huisjes die vaak aan de buitenrand worden gesitueerd.

Aquacabins zijn met zorg ontwikkeld en hebben de nautische uitstraling die past in het havenbeeld. Patrijspoorten als ramen, zeilen, relingen en natuurlijk een terras op het water dat heerlijk een beetje meedeint op de golfslag. Binnen ontbreekt het aan niets, een goed ingerichte keuken, eigen sanitair en voor een goede nachtrust wordt geslapen in een heuse boxspring zodat de dag altijd uitgerust kan beginnen.
Jachthavens moeten doorontwikkelen

Het bezit van een boot neemt in Nederland al jaren af. En daarin wordt geen kentering verwacht aangezien de nieuwe generatie minder hecht aan bezit en meer aan flexibiliteit. Toch zijn er de afgelopen jaren veel nieuwe ligplaatsen bijgekomen. Zelfs de goed uitgeruste jachthavens krijgen steeds meer te maken met leegstand en teruglopende wachtlijsten. Nog een zorgelijke ontwikkeling is toenemende vergrijzing van de doelgroep. De jongere bezoeker is steeds minder vaak te vinden in de jachthaven.

Jachthavens moeten vernieuwen, nieuwe inkomstenbronnen aanboren, zoeken naar nieuwe doelgroepen en andere concepten. Met Aquacabins wordt ingespeeld op de behoefte aan flexibiliteit en deze accommodatievorm is ook geschikt om laagdrempelig kennis te maken met het leven in de jachthaven.

Trend en doelgroep
In de verblijfsrecreatie zien we dat er steeds vaker wordt gevraagd accommodaties met meer luxe en comfort. In de kampeersector wordt dit omschreven als ‘glamping’. Jachthavens spelen vaak al in op een doelgroep die luxe en comfort op prijs stelt. Een aanvulling met een luxe verhuuracommodatie sluit daarom prima aan bij de voorzieningen in een jachthaven.

Toch vindt de doelgroep hier niet dezelfde als op een camping. De gasten van een jachthaven zijn vooral watersportliefhebbers en worden aangetrokken door het nautische leven op en rond het water. Met Aquacabins wordt een compleet nieuwe ervaring geboden in een omgeving waar andere activiteiten kunnen worden ondernomen. De Aquacabins is weliswaar niet bedoeld om te varen; maar de huur van een bootje is in de jachthaven natuurlijk makkelijk te realiseren.

Exploitatie en verhuur
Hans van Vilsteren van Aquacabins ziet volop kansen voor jachthavens of locaties met een aanlegplek aan het water: “Om de drempel voor ondernemers laag te houden hebben we een franchiseconcept ontwikkeld waarbij de aanschafprijs van een Aquacabins relatief laag blijft, en de centrale organisatie mede-verantwoordelijk wordt voor de exploitatie en verhuur van de Aquacabins. Door de krachten van diverse locaties te bundelen kunnen nationale en internationale kanalen voor de verhuur worden ingezet. Zo wordt alles gedaan om de verhuurinkomsten te maximaliseren. De jachthaven kan daardoor haar volle aandacht richten op de lokale en regionale promotie en verhuur.“

Een belangrijk onderdeel van het franchise concept is ook de bewaking van de kwaliteit. Zo wil Aquacabins zorgen voor uniformiteit en een goede selectie van jachthavens en beheerders. Zij zijn tenslotte de gastheren van onze klanten en zorgen voor de juiste vakantiebeleving.

Om de juiste invulling te kunnen geven aan de beleving, zoekt Aquacabins jachthavens en recreatieondernemers die zich aangesproken voelen door dit concept.

Meer informatie:
www.aquacabins.info
www.aquacabins.nl

Aquacabins
W.M.Dudokweg 14
1703 DB Heerhugowaard
072 – 792 00 33

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.