doelgroep

De Kampeer & Caravan Jaarbeurs zou voor kamperend Nederland het ultieme vertrekpunt moeten zijn voor de kampeervakantie. Maar wie over deze consumentenbeurs loopt, waant zich meer en meer op de AutoRAI of de Beverwijkse Bazaar. Er valt weinig van het “echte” kampeergevoel te beleven. De Jaarbeurs is nou niet per definitie het decor voor de ultieme kampeerbeleving. De toekomst van het kamperen staat al jaren op de agenda van de Recron maar het wil maar niet lukken om deze bedrijfstak van de juiste impulsen te voorzien.

Een nieuwe generatie tentkampeerders?
Richten wij ons wel op de juiste doelgroep? Willen we meer tent kampeerders dan zullen wij ook de doelgroep moeten verleiden die nog helemaal geen ervaringen heeft met kamperen of die een totaal verkeerd beeld heeft van de camping. Er is helemaal niets maar dan ook niets terug te vinden van wat de jongere doelgroep ook maar zou kunnen aanspreken.

Zoek de jeugd op
Glamping alleen is niet genoeg want het kampeerproduct wordt niet echt aan de man gebracht. Men kiest voor veiligheid, blijft zitten waar men zit en richt zich op de families die nog wel de moeite nemen om te kamperen. Is de huidige camping nog wel hip, trendy en uitdagend genoeg voor een jongere doelgroep en is de Jaarbeurs nog wel de juiste locatie? Waarom zoeken we de jeugd niet gewoon op bij de grotere festivals om het kampeerproduct direct aan de man te brengen?

Grotere staplaats, meer stroom en WIFI…
Als we zo nodig het nieuwe kamperen willen introduceren dan zie ik dat in ieder geval niet terug. Wel klagen dat het kamperen achteruit gaat en de vlag uithangen dat de markt zich gelukkig stabiliseert. Maar draait de sector zelf niet het kamperen de nek om? De groei in bungalows en chalets gaat maar door en het nieuwe kamperen wordt vertaald naar een grotere staplaats, meer stroom en WIFI. Daar houdt het dan ook mee op. Is dat wel voldoende voor een nieuwe generatie kampeerders? Of zal de sector uitdraaien op een Hollandse folklore die alleen hier en daar nog in ere wordt gehouden?

Luxe accommodaties
Willen we echt een verandering op gang brengen dan moeten we dat per definitie niet van een beursorganisatie alleen verwachten maar van de totale sector zelf. Zodra kinderen op jeugdkamp gaan slapen ze in hostels, bungalows en groepsaccommodaties en allang niet meer in tenten. Bij de scouting kiest men ook al vaak voor luxe accommodatie, gewoon puur omdat dit makkelijker is. Ik geloof dat ik een van de laatste generaties ben geweest die zelfs nog op de middelbare school in een tent sliep in Beekbergen ergens in het bos.

Loont het wel de moeite?
Wie goed de bezoekersstromen in kaart weet te brengen, ziet dat de generatie grijze duiven de klok slaat. Zelf ben ik ook al toegetreden tot deze categorie vakantievierders die met minder luxe geen genoegen neemt en steeds minder affiniteit heeft met het echte kamperen. Het sanitair wordt toch wel een steeds groter struikelblok en de horecavoorzieningen blijven vaak achter. Nog afgelopen zomer heb ik gekampeerd in zo’n kant en klare tent die – afgezien van het feit dat ‘ie waterdicht was – alles ontbeerde van comfort en gemak. Moeten we nog wel al die energie in jongeren steken om ze aan het kamperen te krijgen of is het al een uitgemaakte zaak dat we deze generatie kwijt zijn?

De beleving sluit niet aan!
Wanneer je ze op de man afvraagt hoe ze denken over kamperen, dan laten ze je weten dat het allemaal zo bekrompen is. Het rare is dan wel weer dat bivakkeren in de blubber geen enkel probleem is tijdens de grote festivals als Lowlands, Zwarte cross of Pinkpop. De beleving van de gewone camping sluit dus niet aan op deze nieuwe generatie potentiele kampeerders! Waar is de dj die de meute weet te bereiken? Is de camping wel sexy genoeg om een tentje op te zetten? Wat zoeken jongeren op een camping?

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: