Prijskaartje pretpark moet omhoog

Wat deskundigen zeggen: Extra geld voor nieuwe attracties

Door Hans van Leeuwen

Het pretpark staat synoniem voor de totale dagrecreatie. Van Efteling tot aan het Drouwenerzand Attractiepark. Van groot naar klein en ook scharen wij in dit geval de dierentuinen onder deze noemer. Wij zien weinig echte experts in de markt die vanuit een gezond ondernemersperspectief deze sector kunnen beoordelen. Ja, je hebt er een paar die de klokken hebben horen luiden en zich werkelijk profileren alsof zij het hebben uitgevonden. Er zijn paralellen te trekken met de ‘corona experts’ die avond in en avond uit in praatprogramma’s verhalen vertellen over de problematiek, maar er zelfs niets aan bijdragen. Reinoud van Assendelft de Coningh vraagt zich af wanneer die luchtballonen van school professoren worden doorgeprikt?

Dat gezegd hebbende is het wel een serieuze zaak dat bij de ‘pretparken’ zelf het besef moet doordringen dat men zich op een hellend vlak begeeft gezien de prijsontwikkelingen in de markt. Waarom wordt het dagje uit in ons land steeds goedkoper, terwijl dat juist over de grens aanmerkelijk hoger ligt. Is dat het kortingsvirus dat net zoals corona hardnekkig te verslaan blijkt te zijn? We geven een signaal af dat wellicht stof tot denken geeft waar het naar toe moet gaan wanneer het ‘nieuwe normaal’ van toepassing is en corona ons land uit. Het dagje uit komt langzaam weer op gang deze zomer. Voorzitter Kees Klesman, directeur van de Club van Elf, laat weten dat de pretparken met elkaar zo’n tweehonderd miljoen zijn misgelopen in de afgelopen twee jaar. Geld dat er niet is voor investeringen. Op mijn vraag wat hij vindt van de tarieven en kortingen is zijn antwoord; “Daar heb ik geen mening over en binnen de Club van Elf praten wij niet over prijzen. Wat betreft de kortingen is het natuurlijk niet juist dat er gratis kaartjes in omloop komen via het retail bedrijf”. Daarop reageert Jeroen Buter, directeur Kinderpretpark Julianatoren Apeldoorn, zeer kordaat dat men dit jaar alle kortingsacties in de ban heeft gedaan. “Geen Vakantie Veilingen, Social Deal of JUMBO acties. Wij starten dit jaar met een vast tarief en geen geklungel meer met kortingen. Een slag om de arm is er voor een ‘Actie van de dag’, omdat wij nog niet weten hoe wij uit de startblokken komen na de corona periode ten aanzien van het bezoek. Wellicht moeten wij dat dan toch nog een boost geven”.

Kortingen. Je moet je wel laten zien!

Consument heeft vet op de botten
De consument staat te springen erop uit te gaan of een vakantie te boeken naar het buitenland nu er licht is aan het eind van de corona tunnel. De Nederlandse consument heeft het verlies van buitenlandse toeristen tenietgedaan en de vakantie in eigen land is nog nooit zo populair geweest. Dat zal uiteraard nog meer gelden wanneer de pretparken weer volop aan het werk kunnen. De portemonnee is goed gevuld en de consument heeft het de laatste jaren economisch alleen maar beter gekregen, aldus het CBS. De consument zit op een grote zak geld en heeft kunnen potverteren tijdens de crisis. Dus maak nu gebruik van deze situatie! Waarom geen corona toeslag in plaats van korting. Niet te geloven dat er acties zijn via het grote retailkanaal met ‘gratis’ entreekaarten. Bij schaarste schieten toch de prijzen omhoog, of sla ik daar de plank mis?

Prijskaartje kan 25% hoger
Al jarenlang staan de tarieven bij pretparken onderdruk. De oproep staat mij nog vers in het geheugen van afgelopen jaar dat een of andere docent meende de tarieven met maximaal € 0,50 te kunnen verhogen. Waar was die aanname op gebaseerd. Komt het door de zware concurrentie vanwege het grote aanbod in ons land? Of door de nivellering van de markt met al die buitenlandse eigenaren die meer kijken naar het concern rendement door schaalvergroting. In plaats van winst uit onderneming weer investeren in het bedrijf, zoals dat veelal gebeurt bij familiebedrijven. Niemand kan duurder zijn dan De Efteling, vergelijkbaar met de Hamburger Index van McDonalds. Het prijskaartje van De Efteling in 2010 was slechts vier euro lager namelijk € 32.- p.p. Dat betekent met de inflatie en CBS-correcties een daling van de entreeprijs.  Er zijn toch in de afgelopen tien jaar ook een aantal bijzondere attracties bijgekomen zoals Ravelijn, Hartenhof en de roller Coaster Max & Moritz en nog veel meer. Europees gezien heeft Nederland het beste aanbod voor heel weinig geld. Desondanks is het aanbod te veel in het middensegment en daar zit nu de meeste concurrentie.

Top 10 entree kaartjes volwassenen*:

Disneyland (Frankrijk)  € 89.-
Alton Tovers (Engeland) € 61,55
Europapark (Duitsland) € 55.-
Phantasialand (Duitsland) € 54,50
Port Avontura (Spanje) € 48.-
Puy du Fou (Frankrijk) € 43.-
Plopsa de Panne € 41,50
Paira Daiza (Belgie) € 38.-
Efteling (Nederland) € 38.-
Toverland (Nederland) € 33.-
* Willekeurige lijst, zonder parkeerkaart, geen combiticket, geen Online korting, 1 dag, 1 volwassene

Nederlandse vakantieparken wel veel duurder
Op TV horen wij van verschillende kanten dat een bungalowvakantie tientallen procenten duurder uitvalt deze zomer. Hier begrijpen de grote jongens als Landal, Roompot, Dormio en vele anderen wat de invloed van yield- en revenu management betekenen kan. Op basis van interesse gaan tarieven omhoog. Wat al normaal is bij het vliegtuigkaartje is nog onontgonnen gebied voor de dagrecreatie. Wat de pretparken kunnen leren van de vakantieparken in ons land is dat zij gebruik maken van de schaarste en bij schaarste gaan de prijzen omhoog. Je zou dus kunnen zeggen dat het een domme actie is van De Efteling haar toegangsprijzen oplopend van € 3.- tot € 5.- p.p. te verlagen. De reactie hierop is dat men niet alle attracties mag openen. Bij BurgersZoo eenzelfde beeld, maar daar is er zelfs sprake van meer dan 50% voordeel. Hier zijn Indoor thema gebieden nog niet toegankelijk, vergelijkbaar met de Indoor Speeltuinen. Bij Wildlands geen korting maar een tegoedbon te besteden in de outlets op het park zelf. Toverland en Duinrell werken met dynamic pricing en het is te hopen dat zij hun tarieven juist opschroeven. Voor een ander pretpark, Attractiepark Slagharen, goed voor 1.5 miljoen bezoekers in die dagen, was de entreeprijs gemiddeld € 19,50. In datzelfde jaar startte men voor het eerst met ‘Flexprijzen’ (dynamic pricing). Het lijkt erop dat men daardoor minder korting hoeft weg te geven. Komend seizoen blijven er nog vier verschillende prijzen over. Een ticket voor Slagharen kost dan standaard 23,90, 25,90, 27,90 of 29,90 euro!

Op bezoek bij Wildlands.

Wat zeggen de echte experts
De Nederlander bezoekt jaarlijks de meeste daguitjes van heel Europa. Daar tegenover staat dat Nederland het goedkoopste land is voor een dagje uit. Met een prijsverhoging van 25% behoort men nog steeds tot de meest voordelige pretparken in heel Europa. Alle extra inkomsten uit bezoekers door verbreding met overnachtingen, evenementen, jaarrond open, Second Gate en additionele inkomsten uit parkeren zijn nooit genoeg. Het is een teken aan de wand als je ziet wat er speelt bij Dolfinarium Harderwijk of het vertrek van de leeuwen uit Artis. Zijn het slechts voortekenen dat het overal minder gaat of is het slechts schijn? U kent Jos Burgers toch wel? Hij laat weten in zijn boek dat als hij die korting geeft dat iets zegt over zijn kwaliteit. Waarom dan toch korting geven is mijn vraag? Bart Dohmen, Leisure expert van het bureau TDAC vindt nog steeds dat het Nederlandse aanbod er nog goed vanaf komt. “De harde concurrentie komt door het grote aanbod in ons land waarbij de koek letterlijk door meer aanbieders verdeeld moet worden. Het is voor mij ook nog steeds een raadsel waarom wij niet zoiets kennen als een Package Deal. Daarmee kan je ook een hoger besteedbaar bedrag binnen loodsen als pretpark.”

Mijn observatie is dat nagenoeg alle sectoren die uit de crisis komen hun tarieven juist omhoog doen, desnoods met een corona toeslag. Juist…en wat doen de pretparken en dierentuinen? Hebben zij nou niets geleerd van wat er buiten hen om gebeurt? Ieder willekeurige andere sector verhoogt juist wel de tarieven. Willen de pretparken en dierentuinen een kwalitatief aantrekkelijk leuk product blijven bieden dan zal er geïnvesteerd moeten worden, ook in de komende jaren. De pretparken branche is een kapitaalintensieve branche, want je moet opboksen tegen het kortingsvirus in ons land. Jammer dat geen enkel pretpark of dierentuin in ons land de ballen heeft net zoals EuropaPark nooit, maar dan ook nooit, een kaartje te verkopen met korting! Wie durft?

Wie vragen heeft, kan mij bereiken op hans@pleisureworld.nl.  Of via LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/

Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.