Roompot Vakanties lanceert premium label

Largo Villas, bijzondere luxe wereldwijd

Er waait een frisse wind door de organisatie van Roompot Vakanties met de komst van de nieuwe CEO Jurgen van Cutsem. Per 1 januari 2014 werd hij aangesteld als opvolger van Henk van Koeveringe. Van Cutsem is geboren en getogen in België en jarenlang werkzaam geweest als manager bij Thomas Cook SAG. Zijn opgedane ervaring komt goed van pas om Roompot Vakanties te laten uitgroeien tot een kwalitatieve Europese speler van formaat waar gastbeleving centraal staat. Wij hadden onlangs een openhartig gesprek met de heer Van Cutsem, onder meer over zijn persoonlijke ambitie.

Hoe zat het ook al weer?
In 1975 werd Van Koeveringe algemeen directeur in het bedrijf van zijn schoonvader. In de afgelopen 38 jaar is Roompot Vakanties uitgegroeid van lokale camping tot één van de belangrijkste aanbieders van Nederlandse vakantieparken en daarbuiten. Door voorzitter te worden van de Raad van commissarissen blijft Van Koeveringe betrokken bij de organisatie. Van Cutsem was al sinds 2011 lid van de directie en wil de komende jaren de groei in Europa gaan doorzetten. Met name in Duitsland, België, Frankrijk en Spanje zijn volgens hem enorme groeikansen. In Spanje staan door de crisis grote resorts leeg en in België is groei te realiseren door overnames en de realisatie van nieuwe bungalowparken.

Heeft u wat nieuws te melden?
“Wij hebben onlangs een nieuw en exclusief label gelanceerd waarin wij luxe villa’s vermarkten over de hele wereld. Het idee is al zo’n twee jaar terug ontstaan toen ons de mogelijkheid  geboden werd een touroperator over te nemen. Nadat we alles doorgerekend hadden, kwamen we tot de conclusie dat we de verhuur beter zelf konden oppakken. Maar dan wel een level hoger dan de bestaande aanbieders.

Het motto van ons product is “meer krijgen dat je verwacht en totale ontzorging van de gast”. Het geheel is totaal lifestyle gericht en je kunt er “on demand” een butler, cooking, cleaning en ook breakfast boeken. Elke woning heeft de specifieke Largo Villa kenmerken. We hebben vier type villa uitvoeringen gekozen waaronder Nature, Zen, Club en Beach. Binnen deze nieuwe formule spreken we niet meer van een zwembad maar over een “infinity pool” en de bar heet hier de “Havana lounge”.

De ontwikkeling heeft verscheidene jaren geduurd alvorens alle vergunningen in orde waren maar we zijn trots op het resultaat. Vanaf mei zijn de eerste Beach Houses bij Roompot Kamperland in de verhuur gegaan en vanaf juli dit jaar zijn er meer dan duizend bijzondere locaties wereldwijd boekbaar. De villa’s zijn het hele jaar in de verhuur.”

Is er in Nederland een overaanbod?
“Wat mij betreft niet”, aldus Van Cutsem. “Er zijn nog genoeg ontwikkelkansen maar dan wel op toplocaties aan de kust of aan het water. Wij ontwikkelen op dit moment zo’n vijf nieuwe locaties die allemaal wat kleinschaliger van opzet zijn maar waar de bungalow of lodge voorzien is van alle denkbare luxe. Een geschakelde bungalow zien wij dus nooit in het luxe segment terug komen. De reden dat wij de exploitatie van het Hof van Saksen niet op ons hebben genomen, heeft met enkele van die keuzes te maken.

Natuurlijk hebben ook wij parken met wat minder voorzieningen en die wat minder luxe uitstralen. Maar gezien de hoge bezettingsgraad heeft de consument daar toch vertrouwen in. Onlangs is de verkoop gestart van het Duynpark Callantsoog en ons strandpark Duynhille in Ouddorp aan Zee is bijna uitverkocht. Onze prijs/kwaliteit klopt gewoon. We willen niet de duurste zijn maar ook niet de goedkoopste.”

Zijn er ook nog ambities?
“We willen doorgroeien tot een Europese speler van formaat. Nieuwe projecten bieden meer kans op een succesvolle bezetting wanneer je kunt terugvallen op Duitse, Belgische en Nederlandse gasten. De mix maakt het belangrijk voor ons. We zien een toenemende interesse van onze zuiderburen. Uiteraard moeten wij onze marketingactiviteiten gericht inzetten. Bijna alles gaat via internet maar de traditionele manier van reclame maken via folders en busreclame gooien wij nog niet overboord. Duitsers en Belgen zitten lang nog niet zoveel op internet als de Nederlanders en de vele vergelijkingssites maken het voor ons moeilijker de prijzen vast te houden. Een actief pricing en yield beleid is van extreem belang.”

Waar staat Roompot Vakanties voor?
“Samen genieten. Mensen die bij ons verblijven moeten een “thuisgevoel” ervaren en alles moet kloppen. Vorig jaar kwamen we een paar keer slecht in het nieuws over de schoonmaak van onze bungalows. Je moet ook de consequenties kunnen overzien en stappen durven te zetten. We hebben tegen de trend in onze schoonmaak weer zelf in handen genomen en om te voorkomen dat we weer de fout in gaan, hebben we extra controles geïntroduceerd. Ik train regelmatig zelf onze eigen medewerkers. We hebben er ruim duizend dus dat gebeurt wel in wat grotere groepen. Via onze Roompot Academy weet elke medewerker waarvoor Roompot staat. Elke medewerker dient een verlengstuk te zijn van de organisatie.

Wij kennen binnen onze organisatie meerdere labels waaronder Vakantie Kraker, Hogenboom Vakantieparken, Roompot Vakanties, Roompot Reizen en Largo Villas. We kennen binnen onze organisatie meerdere parkexploitaties. We hebben eigen parken met volledige verhuur en de exploitatie van de bungalows met voorzieningen. Voor parken met individuele eigenaren werken wij als exclusieve touroperator. We kennen ook partnerconstructies waarbij we een deel van het aanbod van andere labels als Droomparken en Hogenboom Vakanties voor de consument aanbieden via Roompot Vakanties.

We zijn actief in 23 landen met in totaal 223 parken in de verhuur en duizend exclusieve villa’s en er komt nog meer aan. We gaan ook meer aandacht besteden aan het verhogen van de attractiewaarde op onze parken. Zo komt er op meerdere locaties een GlowGolf. Wat voor ons belangrijk is, is dat de gast totaal ontzorgd wordt en van optimale faciliteiten kan genieten. Voor de Duitse en Belgische gasten is een goede horeca van groot belang. Door ons pasjessysteem kan men “anoniem” vakantie vieren bij ons. Je hoeft niet perse langs de receptie.”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Jurgen van Cutsem – CEO Roompot Vakanties.

www.roompot.nl
www.vakantiegevoel.nl
www.duynhille.nl
www.largovillas.nl
www.arcusresorts.nl
www.roompot.nl/beachhouse
www.vakantiepark.nl

PS: Wilt u Jurgen van Cutsem ontmoeten? Bezoek dan de Tour behind the Scenes op dinsdag 25 november bij Roompot Hof van Domburg!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.