Cirkel is rond voor ‘s werelds beste Europa-Park

Mijn bezoek aan Rulantica, het nieuwste Indoor Water-ThemaPark, staat bol van superlatieven. Dit is het broertje of zusje van Europa-Park, oftewel een Second Gate. Voor mij al jarenlang onbetwist het beste ThemaPark van de wereld waarbij ik Puy Du Fou er een vind van de buitencategorie en niet te vergelijken is qua opzet en belevenissen. Ik heb er nogal wat gezien in de wereld en zelfs de Universal Studios in Orlando, met de studio’s van Harry Potter of het Water-PretPark Vulcano Beach, hebben niet dat beetje extra finesse in detaillering en thematisering zoals je dat kunt ervaren tijdens een bezoek aan het bedevaartsoord van de pretpark industrie van Europa-Park & Rulantica. Natuurlijk zijn er attracties die nagenoeg niet te evenaren zijn zoals Tree of Life en The World of Avatar in Disney’s Animal Kingdom, echter hebben zij er met het bedevaartsoord Europa-Park & Rulantica er een geduchte concurrent bij als het gaat om een Short Stay of bezoek aan ‘s werelds meest indrukwekkende Themaparken.

Tikibad Duinrell de early adapter van de Indoor Water-ThemaParken

Het is al meer dan vijfentwintig jaar terug dat Tikibad Duinrell de prestigieuze IAAPA Award voor meest innovatie Indoor Zwempaleis introduceerde. Het is een luxe tropisch zwembad, proportioneel van opzet, met meer dan 21 unieke soorten waterglijbanen. Zij zijn het, samen met de tropische Zwembaden van Sporthuis Centrum (CenterParcs), die de voorlopers zijn geweest in deze trend. Een andere opvallende verschijning is de unieke waterglijbaan attractie bij het Hof van Saksen. Daarmee heeft ook dit resort zich op de kaart weten te zetten. Door de investering in dergelijke attracties vergroot men de catchment area en verbreedt men de doelgroep. Jongeren-teenager zijn vooral de doelgroep die voor dergelijke waterattracties vallen. Een andere niet onbelangrijke doelgroep zijn de ouders met kleine kinderen en de verzorgers zoals opa en oma die zich bij de vroegere knuffelmuur van het Sporthuis Centrum verzamelden en zich nu in de buurt van gethematiseerde watersprayparken met een laagje warm water ophouden. Een andere ontwikkeling zien wij nu bij de (gemeentelijke) zwembaden of die van exploitatie organisaties zoals Sportfondsen en Optie Sport die juist verbreden, met Kangaroe trampoline parken en Avontura indoorspeeltuinen in het aanbod! Het zal wel goedkoper zijn dan investeren in attractiviteit van de waterpret. Enkele andere voorbeelden zijn De Scheg in Deventer en Subtropisch Boschbad Putten: hét zwembad van de Veluwe! De gemeente Oss onderzoekt momenteel de plannen voor een nieuw tropisch Zwembad voor de hele regio. Ook zien wij dat de vakantieparken w.o. campings en bungalowparken ook steeds meer investeren in waterpret. Bekend is onder andere Bosbad Hoeven met het grootste buitenzwempark van ons land. In 2013 zorgde Avonturenpark Hellendoorn als eerste in ons land al voor een verassing met outdoor glijbanenpark Slidepark Aquaventura. In 2015 opende Attractiepark Slagharen ook een eigen zwemparadijs Aqua Mexicana.

Destinatie of Second Gate

Door de komst van een tweede Rulantica (Water)PretPark ontstaat er samen met het bestaande Europa-Park de mogelijkheid voor een korte vakantie – Short Stay. Wanneer je in staat bent meer dan acht uur vertier te bieden dan komt een overnachting in het vizier. Je kunt ook allerlei arrangementen samenstellen en op deze manier kunnen zij meerdere doelgroepen bedienen. Het zorgt voor Europa-Park dat men nu een jaarrond exploitatie kan bieden. Zelfs in de wintermaanden is een bezoek aan Rulantica voor twee dagen beslist de moete waard. Door de hoge attractiewaarde en kwalitatief aanbod is er de bereidheid om verder te reizen en uiteindelijk meer te besteden. Korting kennen ze niet bij de Familie Mack die achter dit succes schuilgaat. Het aantal bezoekers groeit gestaag en de grens van 7 miljoen zal niet lang meer op zich laten wachten. Een kaartje kost net zoveel als het gewone park en bedraagt gemiddeld zo’n € 38.-. De capaciteit is na de eerste maanden van opening naar beneden bijgesteld. Vijfduizend bezoekers was te veel op een dag en zoals bij de echte pretparken, staan ook hier digitale informatie borden wat de wachttijden zijn bij de verschillende glijbanen.

Up-Sell past men ook al toe door het aanbieden van Cabana’s; luxe exclusieve ligplaatsen voor ieder gezelschap. De Hydda’s voor vier personen kosten maar € 290.- extra bovenop de normale entreeprijs per dag. Je krijgt dan wel een koelkastje, welkomstdrankje, privé bediening, lekkere ligbedden met handdoeken op een bijzonder sfeervolle plaats binnen het zwemparadijs. Wie het wat minder breed heeft huurt een “eigen” Komfort Sofa voor slechts € 40.- p.p. Je hoeft dan niet te steggelen om een ligbed te veroveren.

De gastronomie van het thema restaurant bestaat voornamelijk uit een kopie van een van de grootste hamburgertenten van de wereld. Zelfs het online bestellen is exact gelijk, evenals de smaak! Dus gewoon ‘Fast Food’, in tegenstelling tot het EuropaPark. Voor een echte vorstelijke maaltijd moet je zijn in het bekroonde Kronosar Hotel, uitgeroepen tot Duitsland beste Top Hotel en dat zelfs in het openingsseizoen. Het opvallende van dit Hotel zijn de succesvolle familie suites-hotelkamers die voor vierpersonen geschikt zijn. De samenstelling van uw reservering op basis van het aantal personen bepaalt het tarief van uw hotelkamer.

De gemiddelde verblijfsduur bij Rulantica is vijf tot wel tien uur. Mede door het langere verblijf van de gasten heeft men de capaciteit verlaagd naar 3500 per dag. Dat betekent nog voordat het eerste jaar erop zit er nu al plannen liggen voor de verdere uitbouw van een bijzondere outdoor waterpretpark attractie.

Meer over Familie Mack: Thomas, Michael en Ann-Kathrin vormen de achtste generatie van de ondernemersfamilie Mack. Bouwde de eerste generatie in 1780 nog postkoetsen, de huidige heeft de verantwoording over meer dan 4.100 medewerkers die werkzaam zijn in het attractiepark, het waterpark en de verblijfsaccommodatie. Gasten kunnen intussen verblijven in zes themahotels en op een uitgebreid Camp Resort. Met 5.800 bedden beschikt Europa-Park nu over Duitslands grootste hotel resort met ook nog eens het grootste restaurantbedrijf op één locatie.
In mei 2019 opende de familie Mack het zesde themahotel: ‘Krønasår’. Dit hotel is gethematiseerd als een natuurhistorisch museum en hiervoor is een fantasierijk verhaal ontwikkeld. In de lobby, restaurants en gangen staan meerdere artefacten en de kamers zijn ingericht als studeerkamers. Het hotel is met een brug verbonden met de Waterwereld ‘Rulantica’. Op 28 november 2019 opende dit mega-waterpark, met een oppervlakte van 40.000 m2, met 25 waterattracties, waaronder 17 glijbanen. De beide projecten samen vergden een investering van ongeveer 200 miljoen euro en moeten de positie van Europa-Park als kortverblijf-bestemming versterken. Met dit tweede park wordt het aanbod ook interessanter voor gasten van verder weg.

Branding van Rulantica als nieuwe trendsetter in Water-ThemaParken

Het verschil met al die andere aanbieders in Tropische zwembaden, Slideparks en Sprayparken is dat men bij Rulantica een stapje verder is gegaan door de kruising van dat alles. Het heeft meer karakter van een Themapark dan je in eerste instantie doet vermoeden. Het begint al bij het thema hotel Kronosar, dat geheel in Noorse sferen is uitgevoerd tot aan een groot skelet in de lobby toe. De hotelkamer heeft dezelfde beleving en je vindt de naam kronosar overal terug tot op het wc-papier aan toe. Wie in het hotel verblijft kan al een uur eerder het zwemparadijs betreden. De normale openingstijden zijn van 10.00 tot 22.00 uur. Via een loopbrug kom je als hotelgast bij een speciale entree, gescheiden van de dagjes mensen. Je krijgt er een Rula-Band voor het openen van de lockers en het betalen van de consumpties. Alles is via cashless payment systemen en je betaalt pas bij vertrek. Uiteraard kunnen er overal selfies en fotoshoots gehouden worden, men maakt er geen problemen van wanneer een smartphone mee het park in genomen wordt. Opvallend zijn ook de diverse optreden en live shows die het verhaal vertellen van het character Snorri’s dat gekoppeld is aan dit Water-ThemaPark. Niet alleen binnen zijn er diverse glijbanen en thema werelden, maar ook is er een buiten wildwaterbaan en buitenligweide. Wie al vaker op bezoek is geweest bij EuropaPark weet dat men er enorm veel evenementen op na houdt als extra inkomsten en verdien model. Dat zal bij Rulantica niet anders zijn, want wij zagen al een eerste tent gebouwd worden over een gedeelte van het buiten zwemgebied; een feesttent voor genodigden die op de kant een feestje konden bouwen en in zwemkleding aan een heuse zwemmersbar konden plaatsnemen.

Het verborgen eiland met 25 attracties

In de retail shop is het boek te koop over de geschiedenis van het verborgen Eiland Rulantica. Ook hier heeft men niets aan het toeval overgelaten en zijn de shops overladen met bijzondere gift artikelen die de totale beleving van het park versterken. Ook wij in Nederland zijn er klaar voor en het zou niet misstaan wanneer er bij de Efteling ook een dergelijk Water-ThemaPark zou ontstaan. Zelfs in de regio Roermond met de Outlet als Top Attractie zou het een enorme impuls betekenen en kan er op meer bezoekers worden gerekend. Plus er komt er een vollere bezetting van hotels en bungalowparken.

Op www.explore-rulantica.de duurt het even voordat de website geladen is maar dan krijg je te zien waarom dit wederom een unieke totaal belevenis is die je niet mag missen. De komende jaren zullen meer Water-ThemaParken de poorten openen. Ook het aantal PretPark destinaties zal toenemen en Disney Parijs, Port Aventura – Barcelona zullen niet achter kunnen blijven. Ook in een wat kleiner verband zullen traditionele zwembaden niet achter kunnen blijven en ook thematisering haar intrede doen. Terwijl onder druk van deze ontwikkeling de tegentrend, een luxe doelgroepen bad, ook speciaal kan zijn met licht- en geur therapie.

Rulantica biedt een jaarrond pret voor alle weersomstandigheden en is een geduchte concurrent doordat deze waterbelevenis een hoger herhalingsbezoek kent ten opzichte van de traditionele dagrecreatie. Ook als short-stay, korte vakantie, is deze locatie een topper van de eerste orde. Met name voor nieuwe generaties op zoek naar meer beleving. Kijk voor meer informatie op www.rulantica.de

Auteur:
Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

PS: Gaat u mee?
Op bezoek bij Water-ThemaPark Rulantica en ’Werelds beste EuropaPark! Binnenkort meer hierover. Klik hier om u alvast aan te melden.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.