Staat de wereld op zijn kop?

De laatste jaren is, er in de wereld van de vrije tijd, al sprake van een toenemende druk op de al maar schaarser wordende vrije tijd van de consument. Je zou mogen verwachten dat onder de huidige economische malaise het met de concurrentie wel minder zou worden. Niets is minder waar en de consument is momenteel spekkoper.

Ook is het gedrag van de consument nog grilliger onder de huidige omstandigheden. De boekingen bij de kampeerbedrijven lopen wat achter bij die van het afgelopen jaar. Ook bij de internationale vliegvakanties is sprake van een malaise. Meer vakantiegangers pakken de auto en blijven wat dichter bij huis. Zo is ook het inkomend toerisme minder dan voorheen.

Om de gunst van de consument is het knokken geblazen bij de attractieparken. De kortingen vliegen je letterlijk om de oren. Natuurlijk zijn er die de dans ontspringen en zij weten vooral het verschil te maken. Is het niet op basis van een uitstekend aanbod dan wel omdat het om iets bijzonders gaat. Onderscheidend vermogen is nog altijd één van de stokpaardjes voor een ondernemer om marktaandeel te verwerven.

Het gevecht om de consument!
Onlangs was te lezen dat er een enorme toename is van Jobvakanties (werken op een vakantie adres). In beide gevallen is voordeel te behalen. Goedkoop personeel en/of een gratis vakantieadres. Misschien een idee voor uw eigen onderneming?

Huizenruil wordt tevens populairder als vakantie. Steeds meer Nederlanders blijken hun vakantie door te brengen in de woning van een ander. In de eigen woning zitten dan ook andere mensen om hun vakantie te vieren. De huizenruil heeft een impuls gekregen door de economische crisis. Daarnaast wordt binnenkort de 3000 ste Bed & breakfast in het register van de vereniging bijgeschreven. Naast de toename van het aantal kampeerboeren van o.a. de VeKaBo ontstaan er problemen bij de kleinere campingbedrijven. Er zijn dit jaar zelf 14 natuurkampeerterreinen bij gekomen.

Ook de hotels gaan zich wat agressiever gedragen in de markt van de verblijfsrecreatie al of niet in combinatie met allerlei arrangementen. Zo stap je bij Centro Oberhausen het grootste winkelwarenhuis van West Europa binnen en via de achterdeur loop je naar het attractiepark Movie Park Germany en s’avonds rust je uit in een hotelkamer  Van der Valk.

Er zijn maar liefst 8 verschillende manieren om dit vakantie uitstapje te boeken!!!! (Hotel Specials – Van der Valk – Movie Park Germany – Euroticket.nl – Weekendje Weg.nl – Telegraaf – Peter Langhout Reizen – Combi ticket Alpincenter Bottrop) De tegenwoordige vakantieganger wil geen twee weken meer op eenzelfde plaats staan. Naar meer afwisseling, sensatie en spanning is hij/zij naar op zoek. Wie echt iets bijzonders heeft is verzekerd van voldoende belangstelling en kan het bordje bezet ophangen. Slapen in een vliegtuig omgebouwd als luxe hotelsuite of slapen in een echte vuurtoren? Het kan allemaal.

Veel nieuws onder de zon!
Schaalvergroting en investeren in nieuwe attracties kan het antwoord zijn om straks direct te profiteren van een aantrekkende markt. Belangrijk is dat het wel vernieuwend moet zijn en niet te veel van hetzelfde. Klimbossen zijn in opkomst en wie het mag geloven heeft gehoord dat de Efteling er weer een paar sprookjes bij gaat bouwen.

Joris en de Draak is zo’n sprookje maar moet dan ook meteen toepasbaar zijn voor de zakelijke markt, events en als musical. Je kunt zien dat er weer een nieuwe directeur aan het roer staat (Bart de Boer) want de historie leert dat er dan weer een aantal vernieuwingen doorgevoerd gaan worden. Had ondernemer Ton Derks al jaren terug geroepen dat er in de omgeving van Eindhoven een nieuw dagattractiepark gebouwd zou gaan worden? Heette dat niet toevallig Drakenrijk? Ook zit Studio 100 niet stil en wordt er driftig gewerkt aan het nieuwe Indoor Plopsa Coevorden.

Onofficiële cijfers geven aan dat men hier een half miljoen bezoekers verwacht. Eind van dit jaar zullen naar verwacht de poorten open gaan. In de directe nabijheid ligt het attractiepark Drouwenerzand. Een dagrecreatieve voorziening bestaande uit veel soorten kermisachtige attracties in de natuur waarbij men de all-in formule hanteert. Directeur de heer van de Linden heeft onlangs een hotel aangekocht en sluit hierbij aan bij de ontwikkeling dat meer en meer de dagrecreatie opschuift naar de verblijfsrecreatie.

Wat centraler gelegen in ons land ligt het wat minder bekende park DippieDoe. Hier wordt momenteel hard achter de schermen gewerkt aan de komst van wel drie verschillende attracties voor het seizoen 2010. Nieuwsgierig geworden? En als ook nog Google om de hoek komt kijken met de nieuwe toepassing de “Street View” om hiermee toeristische attracties in beeld te brengen. Weet dat de vrije tijd industrie opschuift en hiermee ook met stip zal stijgen op de politieke ladder. Helaas zal Google als super commerciële instelling puur alleen door eigen belang kiezen voor belangrijke toeristische destinations. Wij hebben voor u ook een oplossing in huis die te verkrijgen is bij Cyclomedia.

De laatste mitsen en maren!
Bij ToerNed de grootste vereniging van dagattractiebedrijven is men zeer in haar nopjes door de toetreding van Plopsa. Steeds grotere dagattractieparken zien de voordelen van samenwerking binnen verenigingsverband van ToerNed. Met de komende Mexicaanse griep in aantocht verdient het aanbeveling om al een scenario voor uw ballenbak te bedenken. Ballenbak gesloten i.v.m. de Mexicaanse Griep zo staat er misschien straks te lezen! Een impopulaire maatregel kan door de consument omarmt worden als een bijzondere geste van uw kant en als zeer klantvriendelijk ervaren worden.

Hoe komt het toch dat de RECRON en haar samenwerkende partners w.o. Koninklijk Horeca Nederland en HISWA het maar niet voor elkaar krijgen om de toeristenbelasting afgeschaft te krijgen? Een gebrek aan ambitie en innovatief vermogen om met een goed gedegen plan op de proppen te komen. Misschien moet je de toeristenbelasting niet afschaffen maar juist verhogen en daartegenover iets ander zetten. De politiek zal nooit iets terugnemen van iets dat zij eerder op oneigenlijke wijze in het leven geroepen hebben. Denk alleen maar eens aan het kwartje van Kok. Het devies moet niet zijn de afschaffing van deze toeristenbelasting maar wat heb je de politiek te bieden! Hetzelfde geldt voor het pretentieus project dat Gastvrij Nederland heet.

Hier worden recreatie ondernemers lid van de RECRON door verschillende kantoor klerken voorzien van advies hun bedrijf te helpen door de moeilijke periode waarin de branche van de kampeerbedrijven zich bevinden. Wie wil er nu nog kamperen heden ten dage? Met dit project van de RECRON moeten de ondernemers geholpen worden maatregelen te nemen om hun toekomst zeker te stellen. Wat opvallend is dat het vaktijdschrift Recreatie geen nieuws plaats beschikbaar stelt van enkele andere organisaties of bijeenkomsten waar hun “eigen” achterban in grote getalen aanwezig zijn. Wat zou daar de achterliggende gedachten van kunnen zijn? In ieder geval heeft de RECRON bakzijl moeten halen want hun jaarlijkse bijeenkomst is verplaatst van Rotterdam naar het nietige plaatsje Hardenberg waar voor het zevende jaar de bekende Recreatie Vakbeurs georganiseerd wordt. Wie zou die andere organisatie toch zijn en welke evenementen zouden er toch bedoeld worden?

www.dromenaanzee.nl
www.hampshire-hotels.com
(Hampshire Hotel Dormylle – Mill/Nijmegen)
www.ecoklimbossen.nl
www.klimbos.nl
www.eas.com
www.cyclomedia.nl
www.cijfernieuws.nl
www.recreatievakbeurshardenberg.nl
www.recron.nl
www.billybird.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.