Van tennishal tot full service entertainment – FEC
De tennishal van Richard Bultink in ‘s Gravezande bracht al jarenlang niet meer het gewenste rendement op, en Richard was op zoek naar een andere invulling. Het was voor de exploitant wel duidelijk dat hij zijn bakens moest verzetten. Hij nam contect op met hans van Leeuwen van pleisureworld en er volgden er enkele gesprekken ter oriëntatie.

Richard was niet op zoek naar een dik rapport wilde ook niet de zoveelste Indoorspeeltuin of trampolinepark openen. Daarvan zijn er al te veel en de tarieven staan daar onder druk. Ook de consument heeft het steeds meer gehad met deze stand alone activiteiten zonder enige beleving en/of storytelling. Richard zocht een origineel alternatief en leek die gevonden te hebben in een vernieuwende opzet van een aantal gecombineerde activiteiten in combinatie met een passende trendy horecaformule.

De oriëntatie fase – wat is de juiste combinatie
Richard wist wat hij wilde en had nog zonder plan de tenniscontracten al opgezegd voor 2019. Alleen de 4 Squashbanen werden nog voldoende gebruikt. Richard had nog weinig ervaring met zijn nieuwe bedrijfsconcepten,  maar op het belangrijkste onderdeel; ‘ondernemen’ had hij meer dan voldoende ervaring. Van Leeuwen adviseerde hem een interim-opdracht te verstrekken om een volwaardige toekomstgerichte FEC te ontwikkelen.

Van Leeuwen: “Als eerste regelde ik een ‘rondje langs de velden’, zoals ik dat placht te benoemen. Gewoon inspiratie o doen bij collega ondernemers w.o. Plopsa, De Voltage, The Maxx, FEC De Schatberg en vele anderen. Hierbij gebruik ik altijd de van de BEST FIVE. Daarmee benader je alle details van de Customer Journey maar ook het RENDEMENT van de onderneming. Door de data overzichtelijk in een excell sheet te plaatsen weet je welke indoor attractie het meeste wordt geboekt, de hoogste opbrengst heeft, favoriet is bij doelgroepen, de kostprijs, maar ook het onderhoud en ga zo maar door. Aan de hand van al deze bezoeken en ervaringen komen vanzelf de juiste keuzes boven tafel. Deze uitkomsten koppelen wij aan het demografisch regio onderzoek, match met profielen, persona’s en concurrentie analyses. Nu hebben wij het programma van eisen klaar en kan worden onderhandeld met de toeleveranciers.”

Horeca, Thematisering en StoryTelling
Uit het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ (Pleisureworld, 2015) kwam een volgorde naar voren van populaire attracties;

  1. Karting
  2. Bowling
  3. Lasergames
  4. GlowGolf
  5. Escaperoo

Deze volgorde geeft de procentuele omzet binnen een FEC weer, m.a.w. een kartbaan is nog altijd de cash cow. Nu jaren later is er wel wat veranderd. Dat te maken heeft door de veranderende wensen van de consument. Het aandeel horeca stijgt met stip en als wij kijken naar het besteedbaar bedrag per persoon dan ligt dat gemiddeld 25% hoger indien men een horecaaanbod heeft in de juiste entourage. Dat laatste betekent meer aandacht voor conceptontwikkelingen en storytelling. De consument zoekt maar waar (beleving) voor zijn geld.

Voor de locatie in s-Gravezande heeft men uiteindelijk gekozen voor de volgende onderdelen;

  • Piazza – Italiaans Pizza Restaurant,
  • 6 Bowlingbanen met projectietechnieken
  • The Tube- Metro, Gas Station -Laser Arena 16 sets,
  • Happy Highway Golf 18 holes met realtime score op grote TV schermen,
  • Joy de Boules inspelend op de laatste trends,
  • Indoor Play
  • VR Game, met 4 spellen 2 schiet, 1 archery en escape game voor 4 spelers per 10 minuten.
  • De City Wall squash,
  • Twee pouletafels
  • en er zijn plannen voor een game station.

Uniek bedrijfsbezoek The City:

Donderdag 9 juli

Speciaal voor Pleisureworld Top Partners

Donderdag 10 september, Openhuis The City

Aanmelden kan via www.pleisureworld.nl/events

En de naam = The City
Hans van Leeuwen is bijzonder onder de indruk van het project: “Er is in heel Nederland nog geen tweede locatie dat zo een totaalbelevenis biedt. Zo is er een speciaal score systeem ontwikkeld voor de High Way Golf waarbij iedere deelnemer op de Ipad bij elke hole de score bijhoudt.De stand wordt op grote TV-schermen gepresenteerd op een bijzondere wijze, met muziek, rook en lichteffecten. De bowling is interactief en heeft 9 beamers boven de banen hangen voor diverse effecten (meer dan 50 keuze opties). Alle effecten kan Richard bedienen via zijn mobiel op afstand. Zo kan hij direct invloed uitoefenen op de beleving en de interactie van de gasten. Dat geldt zelfs voor de rookeffecten die een extra impuls geven aan de totale thematisering.

Pizza bakker brengt meer omzet
Voor de komst van een echt Pizzarestaurant met de Italiaanse kok Franco is Richard niet over een nacht ijs gegaan: “Onze doelgroep is veel breder dan van reguliere FEC’S. Wij gaan echt van 8 tot 80 en je kunt bij ons ook gewoon a la carte eten met onze 250 couverts. Dankzij deze sterke horecaformule gaan we er vanuit dat de omzet fifty fifty wordt behaald door de horeca en de activiteiten. Door onze thematiche invulling en gezellige sfeer wordt de verblijfsduur verlengd en zal het uitgavepatroon van de bezoekers bezoekers sterk stijgen. Om die reden heb ik intensief aandacht besteed aan de thematisering van ons concept. Het is belangrijk om je in deze markt echt te onderscheiden. Wij hebben geen broodje knakworst of bakje patat of kannetje ranja voor een kinderfeestje. Neen, ik heb gekozen voor een heuse professionele horecaformule om daarmee in te spelen op de behoefte naar een totaalbeleving waarin ook de gastronomie een belangrijke rol vervult. Wij bieden echte Italiaanse van de pizzabakker uit Napels, genaamd Franco. De duurste pizza kost € 14,50 en een gemiddeld frisdrankje en biertje kost € 2,50 en een speciaal biertje iets boven de vier euro. Een glaasje wijn kost is ongeveer vier euro Je kunt ook een hele fles bestellen bij je diner. Met de keuze voor een dergelijke opzet van ons restaurant richten ons op een totaal avondje uit. Door deze opzet is de gemiddeld bestedingsbedrag het dubbele als in de traditionele FEC’s. Die gaan voor veel activiteiten maar hebben vaak een mager gastronomisch aanbod. Veelal met een mindere kaart en kwaliteit. Wij hebben enorm veel geleerd van de leverancier van het horecaconcept Woodfever dat veel ervaring heeft opgedaan in de conceptontwikkeling van lifestyle horecaconcepten. Mede door deze uitstap en de toegevoegde waarde voor dit FEC concept zal het waarschijnlijk niet bij deze mooie locatie blijven.”

Komt u ook een kijkje nemen?
“Mijn dank gaat uit naar Pleisureworld – Hans van Leeuwen, die voor de conceptontwikkeling en het businessplan heeft gezorgd. Ook zijn directe inbreng kan ik waarderen van de Pleisureworld Top Partners en relaties uit het netwerk. Wist u dat Hans zelfs in Amerika op de beursvloer attracties bestelde die ik zelf nog niet had gezien! Wellicht dat wij in de komende tijd nog enkele vernieuwingen zullen doorvoeren maar u bent van harte welkom een kijkje te nemen tijdens een van de twee bijeenkomsten die wij samen met Hans van Leeuwen organiseren” Richard Bultink – www.thecity.nl


Auteur:
Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
web       :
www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl

U komt toch ook en bewonder The City?

Donderdag 9 juli, Speciaal voor Pleisureworld Top Partners

Donderdag 10 september, Openhuis

Aanmelden kan via www.pleisureworld.nl/events

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld