Trends, innovaties en noviteiten op de Praktijkdag Family Entertainment Centers 2020

“Na een crisis, ook deze Coronacrisis, ben je 20% van je omzet kwijt” zegt Hans van Leeuwen die als trendwatcher als zijn 4e crisis meemaakte. “Innoveren blijft desondanks belangrijk want het consumentengedrag verandert.” Met dit statement opende hij de eerste praktijkdag Family Entertainment Centers op dinsdag 8 september. Locatie is hiervoor het gloednieuwe The City Food & Fun in ’s-Gravenzande. Zo’n 65 geïnteresseerden zijn naar de Westlandse kustplaats afgereisd om zich te verdiepen in de noviteiten van deze tak van leisure. De praktijkdag was een opvolger van de ‘Het nieuwe dagje uit vakdag’ die in 2018 voor het laatst werd georganiseerd. Het dagprogramma omvatte naast een opening en trendwatchbetoog van Hans van Leeuwen, drie presentaties van gastsprekers. Ook was er volop tijd voor netwerken (op 1,5 meter afstand) en uiteraard The City bewonderen.

Trends
“Pleisureworld’s definitie van een Family Entertainment Center is dat er tenminste vier activiteiten onder één dak zijn. Activiteiten met een attractiewaarde én in combinatie met een horecaconcept,’’ gaat Van Leeuwen verder. “De top vijf van de geclusterde activiteiten zijn karten, bowlen, glowgolf, virtual reality en nieuwkomer is Gaming & e-sport.” Daarmee zijn Escaperooms uit het top 5 rijtje verdwenen. “Escaperooms zijn qua verdienmodellen ingehaald.”  De drie top trends bij de ontwikkeling van de FEC-sector zijn wat Van Leeuwen betreft Immersive storytelling, Socialtainment, Integratie van entertainment met Retail.

“Voor immersive storytelling ben je bij The City aan het adres voor het juiste voorbeeld. Er is hier zover nagedacht over decorbouw en de setting waardoor je echt ontsnapt uit de echte wereld. Hoewel de loods op en industrieterrein staat, heb je hierbinnen geen idee meer. Doordat alle activiteiten aan centraal plein bij elkaar liggen, heb je bovendien veel upsell omdat zien doet verkopen.” Als Socialtainment noemt Van Leeuwen Mooie Boules een voorbeeld. “De activiteit is eigenlijk ondergeschikt aan het samenzijn. Jeu de Boules is daarom een perfecte activiteit die toch voor verbinding zorgt, maar uiteindelijk de horecakas spekt.” Tot slot de integratie van entertainment met retail. “Het is een feit dat winkelgebieden en binnensteden leger worden. Zeker na deze Coronacrisis gaan er weer bedrijven verdwijnen en dus komen er dus vierkante meters vrij voor entertainment. Als voorbeeld noemt Hans de ontwikkeling van GlowGolf bij de Kuip. Waar dit najaar een enorme verbouwing volgt.

Verhalen
Als tweede spreker benadrukt Reinoud van Assendelft de Coningh, vermaard als markteer van de Efteling, nogmaals het belang van storytelling. Zijn presentatie met de titel “Story first, business second, product third” geeft de aanwezigen nog wat extra handvaten om meer met verhalen in hun attracties bezig te zijn. “Waarom zijn verhalen nou zo belangrijk? Verhalen leiden altijd tot herinneringen,’’ zegt

hij. Op de trends van Van Leeuwen vult Van Assendelft de Coningh aan: “Er komt steeds meer en integratie van wetenschap en kennis bij attracties. Kidzania, gestart Mexico, komt in korte tijd naar Nederland. De dichtstbijzijnde locatie in Londen. Kinderen runnen hier als het ware een eigen stad en werken in volwassen banen en verdienen geld. Het is in korte tijd, oprichting in 1999 een echt edutainment merk geworden. Ik acht dit erg kansrijk voor Nederland!” Ook 360 graden film is wat Van Assendelft de Coningh een next thing. Hij heeft zelf niet zo’n vertrouwen in Virtual Reality, “er komen steeds meer betaalbare oplossingen voor mensen thuis. Dat maakt virtual reality dus straks niet meer bijzonder. 360 graden film is dat wel.” Er staat al een 360 graden bioscoop in Parijs. Tot slot noemt hij de integratie van cultuur en historie in attracties ook essentieel voor verhalen. “Bij de Efteling keken we dit af bij het Puy du Fou uit de Franse Vendée. Het voorbeeld en absoluut een inspiratiebezoek waard.”

Thematisering van nieuw Playdome
De doorgewinterde Leisure ondernemer Nicky Broos (Skidome Rucphen en Indoor Skydive Roosendaal) is met een nieuw Family Entertainment Center bezig dat in april 2021 de deuren moet openen. Op steenworp afstand van Indoor Skydive komt Playdome. Onder één dak komt elektrisch karten, een lasergamebattle, bowlingbaan, funcurling en hakbijlgooien. Broos heeft op jonge leeftijd zijn hart verloren aan de Alpen en koos daarbij voor de ontwikkeling dus zowel zomerse al winterse bergsettings. Ook het horecaconcept met Schnitzel, Keizersmarrn en Käsespätzle wordt daarop afgestemd. Vergezeld door een eigen Weizen bier. Qua strategie is het belangrijk dat mensen vooraf boeken. “Want wie meer dan vier weken vooraf boekt en betaald is bij aankomst al vergeten wat het heeft gekost. De spending is dus hoger dan,’’ stelt Broos. “We bieden daarbij altijd karting en lasergamesessies in sets van twee. Niet alleen omdat het planning matig handig is… Voor het bowlen en de hakbijlsessies is de bowling een vol uur te gebruiken. In onze systemen is een uur 70 minuten. Zo voorkom je ook vervelende wachtsettings aan de baan en is de beleving van iedere gast beter.”

Award uitreiking
Na een uitgebreide lunch en volop gelegenheid tot netwerken werd geheel onverwacht de Award ‘Beste Family Entertainment Center 2020’ uitgereikt. Eigenaar Richard Bultink, die tevens gastheer van de Praktijkdag was, werd verrast met deze prijs en een enorm positieve opsteker voor het bedrijf dat na een valse start sinds juni 2020 open is. De jury ziet in The City een trendsettende locatie met een totaalbeleving, verbluffende decorstukken en immersive nieuwe generatie activiteiten zoals Virtual Reality en de eerste interactieve bowlingbaan van Nederland. De gastronomische en authentieke Italiaanse pizza foodstore maken dat The City daarbij een brede doelgroep van bezoekers aantrekt met gemiddeld hogere besteding. Het nieuwe entertainment center in ‘s-Gravenzande is volgens de jury een praktijkvoorbeeld pur sang voor de hele leisure sector.

Bekijk de compilatievideo van deze dag:

De volgende praktijkdag die Pleisureworld organiseert bijwonen? Houd onze nieuwsbrief in de gaten! Aanmelden voor de nieuwsbrief.

verslag Sanne Bakker

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.