“Wij kiezen voor totale samenhang en de mogelijkheid om langdurig te bestaan”

Wij zijn in gesprek met Hendrik Jan Mensink, geboren en getogen eigenaar De Twee Bruggen, die ons op het hart druk niet te gaan voor winstmaximalisatie al zou de indruk kunnen ontstaan wanneer je voor het eerst in contact komt met dit voorbeeld bedrijf in de recreatiemarkt. De Twee Bruggen is op de kaart gezet door zijn ouders vanaf 1968 vanachter de bar in een café begonnen en uitgegroeid als een van de vele campings met voornamelijk jaarplaatsen. Lekker makkelijk geld verdienen voor die tijd. De oppervlakte was zo’n 35 hectare en telde bij een volle bezetting ruim 600 plaatsen. Twee Bruggen zou nu misschien een van die vele kansarme zogenaamde vitale vakantieparken zijn als men voor jaren terug niet een andere weg in zouden zijn geslagen. Het was alweer ruim vijf jaar terug dat ik te gast was bij de opening van de nieuwe supermarkt, een van de eerste onderdelen waarvoor men het pachtcontract niet meer verlengde en weer in eigen beheer omarmde. “Wat mij betreft is de tijd er alweer rijp voor de supermarkt wederom te vernieuwen. Het systeemplafond moet eruit en zelfscan kassa’s zijn onmisbaar voor een trendy supermarkt”. Dit was het keerpunt bij De Twee Bruggen dat men de richting bepaalde voor een meer divers recreatiebedrijf met alles in eigen beheer. De volgende vragen legde wij aan Hendrik Jan voor.

De Twee Bruggen meer camping dan vakantiepark?
Campinggasten zijn geen tweede rang gasten. Kamperen is een belangrijk onderdeel van de vakantie beleving, zeker gezien de investeringen die wij doen in een hoger kwalitatief aanbod. Het staat bij ons centraal en het creëert een niet te beschrijven kampeergevoel over het hele bedrijf. Ook de gasten uit de vaste accommodaties proeven dat bijzondere sfeertje. Momenteel renoveren wij de oude stenen sanitair gebouwen tot meer duurzame sanitair geïnspireerd door Oostenrijkse sferen en luxe uitgevoerd. We hebben nu 350 kampeerplaatsen en we gaan terug in aantallen. Niet voor winstmaximalisatie door meer plekken maar juist beleving in het ruimtelijke en minder plaatsen.

Natuurlijk zijn wij een vakantiepark waar je ook kunt kamperen. De kenmerken zijn dat je meer accommodatievormen huisvest en tevens een aantal luxere voorzieningen in het basispakket hebt wat betreft de parkfaciliteiten. Wij kiezen er juist de laatste jaren voor te investeren in meer kwaliteit van het kampeerproduct. Wij zullen beslist niet het aantal plaatsen afbouwen voor stenen bungalows of luxe chalets vanwege de meeropbrengst per plek door een jaarrond exploitatie. Wat wij wel gedaan hebben is meer variatie aangebracht en daarmee ook andere doelgroepen. We hebben Luxe Glamping Lodges maar ook kant en klare verhuur tenten van verhuurorganisaties zoals Vacansoleil, Eurocamp en ROAN met tenten chalets in de verhuur.

Wat is jouw top 5 recreatieve voorziening
Het zal jou misschien verbazen dat mijn persoonlijke top vijf allemaal ons feitelijk geen investeringen kosten maar oh zo belangrijk zijn voor een optimaal verblijf. Wat mij betreft zijn het de volgende elementen, de omgeving, sfeer en uitstraling, de ruimte, culinair genieten en de rust. Vandaar dat alles ruim is opgezet met brede paden en ruime plaatsen in het groen. Wij kiezen er ook voor om ons te profileren wat betreft uitstraling en kleur gebruik. Wij zijn daar ons nog bewuster van hoe dit bijdraagt aan een comfortabel bedrijf. Heel bewust gaan wij voor een luxe uitstraling. Dat wij zoveel waarde hechten aan de ligging en de locatie blijkt wel uit onze keuze de naast gelegen Slingeplas van de gemeente Aalten over te nemen in een eeuwigdurende pacht constructie. Het is een mooie plas van 40 hectare die wij gaan inrichten met bijzondere recreatieve invulling in samenwerking met de bewoners uit Aalten en direct betrokkenen. Hierdoor creëren wij daagvlak en rijgen een bijzonder stukje natuurbeleving aan ons park.

Data analyseren en verzamelen wordt steeds belangrijker
Data analyseren en verzamelen wordt steeds belangrijker. Het aantal bronnen waaruit wij onze informatie halen wordt steeds meer. Om daar wat meer zicht op te krijgen heb ik met bestaande applicaties een dashboard ingericht dat mij dagelijks informatie geeft hoe wij er voor staan. Met de NPS Amplix score houden wij ons dagelijks bezig. Je ziet meteen als er wat loos is en geeft ons handvatten er onze aanpak op aan te passen. Daarnaast zijn er allemaal andere bronnen w.o. Zoover en Google die ook een waardering geven. Het laatste wat wij toepassen is de nieuwe optie van Stratech waar wij ons dagelijks met de tarieven bezighouden. Moot dat wij via de Benchmark gegeven van Stratech meer inzicht krijgen of wij onze tarieven kunnen aanpassen. Een vaste prijs hoort bij ons tot het verleden net zoals gebruikelijk in de Hotel sector”. Hendrik Jan geeft mij een demonstratie van deze nieuwe tool en constateert dat de tarieven voor september wat naar boven bijgesteld mogen worden. Hier zit nog wat ruimte. Ook de NPS cijfers geven een beeld waar je als recreatiebedrijf kunt inspelen op trendmatige schommelingen in beoordelingen door de gasten”. Wat moeilijk blijft is de vertaalslag van al deze informatie naar de juiste acties voor de organisatie. Omdat ik al eerder aangaf alles weer in eigenbeheer te hebben kunnen wij meteen de TD-diensten erop aanspreken maatregelen te nemen maar ook onze vaste marketeer de tarieven structuur aan te passen naar de uitkomsten van het Yield en Revenu management. Het ondernemen op gevoel blijft maar het nemen van beslissingen wordt steeds meer gevoed door “data” uit verschillende bronnen.

Waar staat de Twee Bruggen over 10 jaar?
Wij hebben dan in ieder geval ons hotel met 40 kamers gebouwd met een totaal nieuw indoor zwembad met luxe wellness en fitness met uitgebreide gastronomie. Deze uitbreiding stelt ons in staat nog meer diversiteit aan te brengen in het bedrijf en ook de zakelijke gast aan ons te binden. Extreem duurzaamheidsinvesteringen zie ik niet zo zitten tenzij dit integraal meegenomen kan worden in nieuwbouw en/of renovatie en vervanging. Zo zien wij kansen in de nieuwe aanwinst van de Slingeplas. Ook zijn wij met ons plekje bij de Holland Top Campings in onze nopjes. Contact met onze collega’s houdt ons scherp en door de goede verhoudingen zijn wij bereid alle belangrijke informaties te delen met elkaar en daarvan te leren. Dit komt uiteindelijk de gast ten goede”. Op de vraag waarom de Holland Top Campings nog geen boekingsportal is moet Hendrik Jan even lachen. “We zijn zeker wel een boekingsportal. We zitten bij De Twee Bruggen in een continu proces van veranderingen en de gerealiseerde ebitda wordt gebruikt om af te lossen en te herinvesteren om vitaal en verassend te blijven. Zo hebben wij voor honderd vijftig vaste plaatsen drie seizoenen uitgetrokken om gefaseerd leeg te laten lopen. Hiervoor komen nieuwe accommodatie vormen. Wij hebben zowat alle soorten accommodatie in het verhuur programma en toch weten wij momenteel niet wat het in de toekomst zou moeten worden. Houtskeletbouw is momenteel duur en beton lijkt toch weer een optie. Het wordt steeds moeilijker omdat de levenscycli steeds korter wordt waarmee je de gasten kunt verrassen. De keuze weer alles in eigen beheer te nemen met de keuze voor kwalitatief hoogstaand vakantiepark heeft gezorgd voor een positievere kasstroom en ruimte om te blijven vernieuwen.

Voor meer informatie: https://www.detweebruggen.nl/

Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Over Dynamic Pricing

Dynamic pricing in de recreatiebranche

Dynamic pricing: een fenomeen dat al jaren succesvol ingezet wordt in (onder andere) de travel branche, maar voor veel recreatieondernemers nog onbekend terrein is. Zonde eigenlijk, want juist nu zou je zóveel meer omzet uit je aanbod kunnen halen door je prijsbeleid af te stemmen op vraag en aanbod.

Snel inspelen op veranderen gedrag

De recreatieondernemer weet als geen ander dat invloeden van buitenaf een behoorlijk effect kunnen hebben op het boekingsgedrag van de gast. Niet door enkel vrije- en feestdagen, het weer of lokale evenementen, maar ook door een onvoorspelbare pandemie als Corona is het doen van prijsaanpassingen noodzakelijk voor het behalen van een zo hoog mogelijke omzet uit het aanbod.

Stratech Pricing geeft de recreatieondernemer inzicht in het resultaat tot op heden, de vraag en conversie op basis waarvan de prijzen vervolgens eenvoudig kunnen worden aangepast. Zo is de ondernemer in staat om snel te acteren op veranderende marktontwikkelingen en vervolgens meer omzet uit het aanbod te halen! Hoe?

Stratech Pricing geeft inzicht in de periodes met een veranderende vraag en zorgt ervoor dat de recreatieondernemer op basis van data uit het reserveringssysteem Stratech-RCS Enterprise (resultaat tot nu toe), Google Analytics (inzichten in vraag en conversie) en intuïtie snel en eenvoudig prijsaanpassingen door kan voeren. Resultaat? Meer omzet! De speciaal ontwikkelde Pricing dashboards geven vervolgens inzicht in het effect van deze mutaties.

Nóg succesvoller ondernemen

 Meer omzet genereren door continu te sturen op basis van resultaat, vraag en conversie

 Snel inspelen op veranderende marktontwikkelingen (zoals Corona) en daarmee gepaard veranderd boekingsgedrag

 Eenvoudig prijzen aanpassen aan de hand van een algoritme dat op basis van prioriteit aangeeft welke periodes en accommodatietypen aandacht behoeven

 Analyses en correcties op basis van data uit Stratech-RCS Enterprise (resultaat), Google Analytics (vraag en conversie) en intuïtie

 Inzicht in mutaties en het effect hiervan

Kijk voor meer informatie op www.stratechpricing.nl

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld