Van gemeentelijk zwembad naar multifunctionele dagattractie met verblijf!

Ambitieuze plannen tot bovenregionale aanbieder van vermaak

Sportpunt Zeeland in Goes startte ooit in 1992 als gemeentelijk zwembad met sporthal. In 2013 werd besloten tot een grootschalige renovatie, met een vernieuwing van de sportvoorzieningen, een uitbreiding van het zwembad  en een uitbreiding van de parkeermogelijkheden. Daarnaast werd de indoor dagattractie van de Tropische plantenwereld geopend.  Het geheel werd in april 2014 onder  de nieuwe naam Omnium  aan het publiek gepresenteerd. Doelstelling: 800.000 bezoekers op jaarbasis.

Wat is Omnium?
Arianne Jansen (manager marketing & communicatie): “Omnium staat voor oneindig veelzijdig. Bezoekers kunnen hier voor allerlei activiteiten terecht, zowel op recreatief als sportief gebied. Naast de Tropische plantenwereld en het zwemparadijs, hebben we vier sporthallen, een turnhal, camping, groot horecaplein, kinderdagverblijf, beautysalon, sportschool en een fysiocentrum. Daarnaast maken allerlei verenigingen gebruik van onze sportvoorzieningen.

Bovendien zijn wij de thuisbasis van het CIOS (red. opleidingsinstituut voor Sport en Bewegen). Onze nieuwe topsporthal voldoet aan de zwaarste eisen en we zijn daarmee ook een regionaal trainingscentrum voor basketbal en korfbal. Ook zijn wij een locatie van de KNVB voor zaalvoetbal. In december werd hier het eerste interland Nederland – België gespeeld en hadden wij 800 bezoekers op één avond!”

Indoor attractie over de verborgen wereld van bomen en planten
“Vaak weten we niet waar onze voeding vandaan komt en in de Tropische plantenwereld willen bezoekers kennis laten maken met de bomen en planten die achter veel dagelijkse voedingsmiddelen schuilen. In het bos staan 400 verschillende bomen en planten, zoals de bananenboom, cacaoboom, de koffieplant of de suikerrietplant maar ook gebruiksplanten als de rubberboom, kapokboom en oliepalm. Op jaarbasis streven we naar 80.000 bezoekers met als belangrijkste doelgroep families bestaande uit grootouders met (klein)kinderen. Een kaartje kost  € 6,75 p.p. inclusief rondleiding en speurtocht voor de kinderen.

Het plan voor de Tropische plantenwereld komt van de internationaal vermaarde landschapsarchitect Robin Lock. Hij benaderde de gemeente Goes, omdat hij wist dat daar bestemming technisch mogelijkheden lagen. In combinatie met de uitbreidingsplannen die Sportpunt Zeeland destijds had, werd één en één drie. De kas is dusdanig gebouwd dat het werkt als een energiecollector en ons zwembad en de sporthallen voorziet van warmte.

Binnen de Tropische plantenwereld hebben we de horecavoorziening aangepast op de sfeer en beleving. Zo  werken we met het fair trade merk Puro en kan je onder andere bananenbier drinken. In de toekomst zullen we ook met Verstegen gaan samenwerking voor de kruiden en specerijen en zullen hier ook interactieve workshops worden gehouden.”

“Dankzij het CIOS hebben wij nog schoolzwemmen!”
“Het zwembad staat aan de basis van onze locatie en komt nog uit 1992. Tijdens de verbouwing hebben we hier een nieuwe attractie aan toegevoegd: de lazy river. We hebben een soort mangrove idee nagebootst met doorkijkjes naar het Tropisch bos boven. Verder vind je in het zwembad een recreatiebad, twee glijbanen, een peuter- en kleuterbad, whirlpool, wedstrijdbad en twee baden met variabele diepte.

Goes is een van de weinige gemeenten waar nog schoolzwemmen is en dat heeft alles te maken met de aanwezigheid van het CIOS. Zij geven namelijk de natte gymles. Naast schoolzwemmen zijn er bij ons nog zo’n 500 kinderen die bij ons op les zitten, onder andere tijdens de bso tijden. Daarnaast hebben we hier ook allerlei aqua-activiteiten voor recreanten zoals aquafysio en trimzwemmen.”

Stadscamping vlakbij het centrum
“Veel mensen weten niet dat we hier sinds 1992 ook nog een camping bij hebben met plaats voor 65 caravans of tenten. Daarnaast hebben we een aantal seizoensplaatsen en enkele camperplaatsen. Toch staan wij hier zomers gewoon vol en dat terwijl we geen reclame maken! Het zijn met name duikers uit België die hier komen overnachten. Het nabijgelegen Nationaal Park Oosterschelde is een waar duikparadijs waar jaarlijks 1,3 miljoen duikers komen. Ook de locatie vlakbij het centrum van Goes is voor een extra reden om hier te overnachten.” 

Evenementen worden steeds belangrijker
“Het afgelopen jaar hebben wij veel gediend als start- of eindpunt van lokale evenementen. Denk bijvoorbeeld aan de enorm populaire Zeeuwse fietsvierdaagse. Maar we faciliteren ook steeds meer evenementen bij ons op locatie. Het zaalvoetbal interland van de KNVB is een voorbeeld, maar ook de Ladies Run hoort daar zeker bij. Het thema is ‘sporten, swingen, shoppen’ en sluit aan bij de Vriendinnendag in Goes zelf met de koopzondag. Afgelopen editie deden daar 550 dames aan mee en inmiddels behoort de loop al tot de 4e leukste ladies run van heel Nederland.

Ook hebben we met de verengingen afgelopen najaar de sport en speldag Fun4Kids georganiseerd. Daar kwamen 180 kinderen en evenzoveel ouders op af. Inmiddels hebben we een vergunning om toekomstgericht evenementen te organiseren tot 2.000 bezoekers.”

Vlamingen zijn een belangrijke doelgroep
“Opvallend is dat wij ontzettend veel Belgen aantrekken, in het bijzonder voor de plantenwereld en het zwemmen en voor de combitickets tussen beide. In 2014 hebben we 6.000 Belgische groepen ontvangen. Om hier op de toekomst te sturen zijn we nu aan het kijken wat de Belgische bezoeker hier nog meer wil doen.

Naast grootouders met kleinkinderen zijn families en kinderfeestjes voor ons belangrijk. De zakelijke markt is in opkomst en ook op schoolreisjes willen we gaan sturen. Daarnaast willen we een loyaliteitspas opzetten. We hebben wel zwembadpassen en een jaarkaart voor het tropisch bos maar verder zijn we nog niet.

In 2015 gaan we ons vooral bezig houden met het verhaal naar de consument. Eén van de dingen die daarbij horen is de introductie van Lucas Pol als mascotte van onze organisatie. Hij gaat bij ons op ontdekkingsreis en neemt de kinderen daarbij mee!”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Arianne Jansen – Marketing & Communicatie – www.omnium.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.