Verwachtingsmanagement zorgt voor extra omzet?!

woensdag 18 februari 2015  – Afgelopen vrijdag was het zover, een heerlijk avondje uit naar het Mekka van de Muziek, de ZiggoDome naast het Ajax Stadion in Amsterdam. Het waren de Ladies of Soul, de gelegenheidsformatie van de vijf zangeressen Trijntje Oosterhuis, Berget Lewis, Edsilia Rombley, Glennis Grace en Candy Dulfer die ons trakteerde op een ouderwets avondje soulmuziek. De keuze van het vervoer valt nog steeds in het voordeel van de auto in plaats van de trein. Zelfs als we het parkeergeld erbij op tellen.

Waarom geen evenementen-spits tarief?
Als we toch het autorijden willen ontmoedigen, zal men de tarieven voor het treinreizen moeten aanpassen! Waarom biedt de NS geen evenementen-tarief net zoals in de spits maar dan veel voordeliger? Een ding weet ik zeker en dat is dat er dan wel volle treinen lopen. Wist u dat de meeste kilometers worden gereden in de vrijetijd? Een gratis tip voor Staatssecretaris Wilma Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die laatst met een onzinnige oplossing het dieselen wilde aanpakken. Is hier dan geen milieuwinst te behalen?

Een avondje uit gaat gepaard met eerst gezellig een sfeervol diner om in de stemming te komen. Zodra je je hoofd boven de parkeerkelder uitsteekt, loopt je direct tegen de Pathé Bioscoop aan en zwermt het van dezelfde soort popconcert supporters. Ze noemen dit een doelgroep. Ruim drie uur voor aanvang was het ons nog net gelukt een tafeltje te bemachtigen zonder te reserveren bij VanZ, het restaurant aan het grote waterterras.

Wel eens gehoord van verwachtingsmanagement?
Zie daar de eerste uitdaging om binnen enkele minuten een lekker drankje te kunnen bestellen. Helaas het duurde wat langer! Onvoorstelbaar dat men dit anno 2015 nog steeds niet onder controle heeft. En toen kwam de allergrootste teleurstelling! Er was een “evenementen dinerkaart”. Met andere woorden: een beperkte keuze en de volgende kenmerken; gemakkelijk, weinig smaakvol, veel patat, voorgekookte kipsaté en een dooie hamburger met weinig smaakvol pita broodje. En dat voor prijzen die gelijk staan aan een Angus Steak. Hoe kan het toch dat er bij veel grotere evenementen men niet in staat is, los van de wachttijden, een fatsoenlijk gerecht te presenteren? Te lang wachten, weinig smaakvolle gerechten en geen proactieve houding naar de gast en een prijs kwaliteit verhouding welke volledig uit de bocht gevlogen is, maakt dat je je nooit meer laat zien!

Consumptiemunt – hét ideale betaalmiddel voor extra omzet
Een cryptische handelswijze betreft de consumptiemunt, hét ideale betaalmiddel voor horeca en evenementen. Gemiddeld gebruikt de consument bij een avondje feesten tussen de 7 à 10 munten per persoon en bij een concertbezoek ligt dat een fractie lager. De populariteit van het gebruik van consumptiemuntjes stijgt nog steeds en is vooral populair in de horeca. De afgelopen week heb ik met dergelijke munten betaald bij Voetbalclub Vitesse in het GelreDome, OnGanse Carnavals vereniging te Arnhem, de 11 kroegentocht van de Leutekum te Doetinchem en ZiggoDome.

Als ik na het optrekken van de alcoholdampen kijk in mijn portemonnee, zie ik alle kleuren van de regenboog. Even bij elkaar opgeteld is dat zo maar even een paar tientjes, dat je zo goed als zeker als verloren kunt beschouwen. Carnaval is alweer voorbij, de Ladies of Soul komen volgend jaar pas terug en de 11 kroegentocht is alweer passé. Het geluk lacht mij toe met de zwart gele muntjes van Vitesse. Nu maar hopen dat onze voetbalclub niet wordt verkocht aan een of andere Chinees. Al met al schat ik dat de horeca tien procent meer rendement behaalt door gebruik van de consumptiemunt.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Kroegentocht:   www.leutekum.nl
Restaurant:   www.vanzz.nl
Poptempel:   www.ziggodome.nl

Meer over verwachtingsmanagement?
Hoe gaat u om met verwachtingsmanagement? Sluit uw ogen niet voor uw eigen performance en weet wat u uw gasten voorschotelt! Ik ervaar in de praktijk dat veel bedrijven niet de dynamiek van verwachtingsmanagement kennen en wat de gevolgen zijn voor hun gasten.

Neem gerust contact op met Hans van Leeuwen voor een “gratis” inspiratiesessie!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.