Walt Disney Studios serveert Ratatouille

Innovatief Pixar-avontuur geeft Parijse themapark nieuw elan

In de Walt Disney Studios neemt kookwonder Rémy de bezoekers mee op een enerverend ritje door restaurant Gusteau’s. De nieuwe darkride Ratatouille: The Adventure moet de wereld gaan veroveren, met als startpunt Parijs.

In 2007 was de animatiefilm Ratatouille – over het ratje Rémy dat er van droomt een beroemde kok te worden – een wereldwijd succes in de bioscopen. Twee jaar later ontstond het idee een attractie te maken rond hoofdpersonage Rémy. En waar kon de nieuwe attractie beter worden gebouwd dan in Parijs zelf? In die stad immers speelde de film zich af. Daar stond het restaurant van Auguste Gusteau waar Rémy de sterren van de hemel kookte door een geheim verbond aan te gaan met de jonge, onervaren kok Linguini. Het duurde echter nog tot dit jaar voordat er daadwerkelijk een avontuur rond Rémy en de film Ratatouille kon worden geopend. Aan de rand van Parijs, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. In de Walt Disney Studios in Disneyland Paris kunnen gasten Ratatouille: The Adventure beleven.

 Meervoudig zintuiglijke ervaring
Het duurde liefst vijf jaar om Ratatouille: The Adventure te realiseren; Disney ging bepaald niet over één nacht ijs. Het bedrijf liet de Pixar-studio – de makers van Ratatouille en sinds 2006 onderdeel van het Disney-concern – twintig minuten nieuw beeldmateriaal maken voor de gigantische 3D-projecties in de darkride. Het vervoerssysteem zou een belangrijke rol spelen in het vertellen van het verhaal. Gasten zouden in ratmobielen vrij door het gebouw gaan rijden, zonder zichtbare rails. De voertuigen vertrekken in groepjes van drie, om onderweg uit elkaar te gaan, een eigen weg te volgen en verderop weer op magische wijze bij elkaar te komen. Om het systeem te perfectioneren huurde Disney een enorme hal in de Amerikaanse autostad Detroit waar maandenlang tests met de wagentjes in de vorm van een ratje werden gedaan.

In de vijf jaar die lagen tussen het ontstaan van het idee en de opening van de attractie werkten vierduizend mensen aan Ratatouille. Ook Nederlanders: bij het Brabantse P&P Projects maakten ze metershoge hammen, worsten, kazen, vissen, broden, taarten en sinaasappels. Die werden op grote diepladers van het dorpje Asten naar Lichtstad Parijs vervoerd. De gigantische levensmiddelen staan opgesteld in de koelcel van restaurant Gusteau’s en bezoekers rijden er met hun ratmobiel rakelings langs. Disney maakte er een meervoudig zintuiglijke ervaring van: je ziet de verse producten uit Asten niet alleen, je ruikt ze ook en de temperatuur in de koelcel ligt tegen het vriespunt.

Van menselijke grootte naar ratformaat
Bezoekers even helemaal onderdompelen in de wereld van kookwonder Rémy, dat was duidelijk de missie van de imagineers van Disney. Daarvoor werd niet alleen een koelcel vol kolossale lekkernijen gebouwd, maar ook een bedrijvige keuken waar de ratmobiel met inzittenden en al onder een snikhete oven wordt geschoven.

Voor het nieuwe culinaire avontuur worden de gasten van Walt Disney Studios verkleind tot het formaat van een rat. Buiten – op La Place de Rémy – heb je nog je normale grootte. Eenmaal binnen begint de transformatie en in het station van de rit sta je verschrompeld tussen metershoge schoorstenen op de zo karakteristieke daken van Parijse huizen. Dan start je reis, op het glazen dak van Gusteau’s restaurant. Net als in de film kijk je met Rémy naar de levendige keuken onder je. Plots kieper je door het dakraam naar beneden, beland je op de vloer en zie je enorme voeten onrustig om je heen rennen. Rémy wil je snel uit het zicht loodsen, voordat de boosaardige chef-kok Skinner je opmerkt. De voertuigen moeten in sneltreinvaart door de keukendeuren. Het was voor de imagineers van Disney een hele opgave om dat te realiseren. De deuren zijn vijf bij vijf meter groot, wegen ieder 1200 kilo en moeten binnen 2,3 seconden open gaan en in diezelfde tijd ook weer dicht.

Champagne in je gezicht
Na de koele scène in de gigantische ijskast en de verhitte momenten onder de oven leidt de wonderbaarlijke tocht door het restaurant zelf, waar de stuurse recensent Anton Ego de ratmobiel opmerkt. Dan rest nog maar één uitweg: door een gat in de muur. Het voertuig raast over waterleidingen en afvoerbuizen, die allemaal proberen je te pakken. De spectaculaire tocht eindigt in de keuken, waar alle ratten aan het koken en feesten zijn. Eén rat ontkurkt een fles champagne; natuurlijk precies in jouw richting, waardoor je karretje gaat tollen en schudden en je de spetters in je gezicht voelt.

Ook in het naastgelegen restaurant Bistrot Chez Rémy voel je je nog even zo klein als een rat. De bekende jampotten van Bonne Maman zijn de eettafels. Champagnekurken en omgekeerde kopjes dienen als stoelen. Levensgrote borden en enorme kookboeken vormen de afscheidingen tussen de tafels. Op het menu van Bistrot Chez Rémy staan streekgerechten als entrecote met friet, salades, Franse kazen en natuurlijk de creatie waar de kleine chef zo beroemd mee werd: ratatouille.

Ratatouille wordt exportproduct
Het Walt Disney Studios-park ten oosten van Parijs kreeg de primeur van Ratatouille: The Adventure, maar verwacht mag worden dat de innovatieve darkride in de toekomst ook aan andere Disney-parken wordt toegevoegd. Op die manier worden de gigantische ontwikkelingskosten van de nieuwe aanwinst – Disneyland Paris noemt een bedrag van tweehonderd miljoen euro, waarbij ook de bouw en de licenties inbegrepen zijn – over meerdere parken verdeeld. Dan komen er ook in Florida en Californië en misschien zelfs in Hongkong en Sjanghai stukjes Parijs te liggen. Amerikanen en Aziaten wandelen dan over La Place de Rémy naar de wereld van Ratatouille. Meer typiquement français wordt het niet: de architectuur is gebaseerd op Place Dauphine en Boulevard Haussmann. Op het pleintje staan de zo kenmerkende banken en lantaarnpalen van de Franse hoofdstad. De fontein midden op La Place de Rémy is geïnspireerd op de fonteinen van Place des Vosges. Met – zoals van Disney verwacht mag worden – een eigen insteek: op de fontein spuiten niet leeuwenkopjes water in het bekken, maar laten ratjes de champagne rijkelijk vloeien.

Door: Adri van Esch (redacteur) – www.parkplanet.nl en www.adrivanesch.nl.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.