Waterpretpark geeft boost voor Camping Lente van Drenthe

Primeur met Nederlands grootste water(pret) park – DX Adventure

Hans van Leeuwen;
Trendwatcher – Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme PLEISUREWORLD NRIT

Camping verzet noodgedwongen bakens

Roger Langenbach en Marjolein Vos runnen samen met hun kinderen in de bossen van de Hondsrug vlak bij het plaatsje Gasselte de middelgrote camping, Lente van Drenthe. Dit seizoen zijn ze zich met Nederlands grootste water(pret)park ook op de dagrecreatie gaan richten. Al in het eerste jaar een groot succes dat ook afstraalt op de bezetting van de camping.

Lente van Drenthe DX Adventure blog foto
Roger Langenbach, trots op de nieuwe ontwikkeling bij de Lente van Drenthe .

De nieuwe ontwikkeling bij de Lente van Drenthe is een logische ontwikkeling voor campings en bungalowparken die zich meer moeten richten op de omgeving met dagrecreatie en betere horecavoorzieningen.

Bedrijfsovername is in deze sector een delicate zaak vanwege de lastige financierbaarheid maar ook omdat in veel gevallen de fut uit het bedrijf is en nieuwe impulsen noodzakelijk zijn. In (te) veel gevallen heeft men er luie kampeerbedrijven van gemaakt met vaak alleen nog jaarplaatsen en is men niet met de tijd meegegaan. Zo ook in het geval van Roger en Marjolein die het stokje van hun ouders 12 jaar geleden hebben overgenomen en direct aan de slag zijn gegaan met het verbeteren van het imago en de aantrekkelijkheid van het kampeerbedrijf. Er kwam een nieuwe naam, Lente van Drenthe, en ze zijn zich meer gaan richten op toeristisch kamperen. Uiteraard zijn ze ook in de glampingwereld gestapt met safaritenten. Naast de camping hebben ze in de schouderseizoenen en de winterperiode een outdoor adventure bedrijf dat voor neveninkomsten zorgt. Een camping met zo’n 300 plaatsen is immers geen vetpot in Drenthe. Vandaar de zoektocht naar nieuwe impulsen.

De camping was er eentje zoals zo veel en dat viel niet mee om te veranderen. Roger Langenbach: “Ook wij zagen dat de jaar- en seizoenplaatsen niet meer vanzelf liepen en de camping jaar op jaar minder bezetting genereerde. Nu maken wij het beste jaar ooit mee en zitten we zelfs een aantal weken helemaal vol. Gasten komen voor een dagattractie, boeken vervolgens de camping en blijven een paar nachten staan. Ook de vaste gasten zijn trots op wat wij doen!”

Camping Lente van Drenthe richt zich als zovelen op jonge gezinnen met kinderen op de basisschool. “Uiteraard proberen wij ons wel te onderscheiden met onze naam en uitstraling en profileren we ons nu als strandvakantie in Drenthe”, vertelt Roger Langenbach. Gasten die een week of meer boeken, krijgen gratis toegang tot het waterpark, boek je korter dan krijg je 20% korting. “We zien nu nieuwe eigentijdse vlotte gezinnen en andere personages bij de receptie en het leuke is dat dit weer zorgt voor een veel betere sfeer op de camping. Als we achter de receptie staan en zien die ‘nieuwe’ gast aankomen zeggen we gekscherend tegen elkaar, dat is wat wij bedoelen”.

DX Adventure Waterpark in anderhalf jaar van idee tot realisatie

Door verder te kijken dan het traditionele recreatie-aanbod zag Roger in Oostenrijk en Frankrijk de eerste ideeën voor het DX Adventure Waterpark ontstaan. De interesse voor een dergelijke attractie komt vanuit zijn persoonlijke sportieve achtergrond als enthousiast zeiler, kitesurfer en watersportliefhebber. Diverse buitenlandse tripjes volgden om meer informatie te verzamelen en op 7 juli 2018 was het zover en ging het DX Adventure WaterPark aan de waterplas ’t Nije Hemelriek open.

Langenbach heeft veel te danken aan de positieve grondhouding van de provincie Drenthe en de gemeente Aa en Hunze. Ook de integrale samenwerking met Staatsbosbeheer verdient een pluim. Binnen anderhalf jaar van idee tot realisatie, inclusief een geslaagde financiering door de bank en crowdfunding. Ook hier hadden wij de hand in het proces gehad waarin de provincie Drenthe en de gemeente Aa en Hunze Pleisureworld NRIT inschakelde voor adviezen rond de conceptontwikkeling en een sluitend businessplan. En het resultaat mag er zijn: “We hadden een superstart, bijna on-Nederlands, want vanaf dag 1 weet men in de omgeving dat wij er zijn. Het tropische weer van de afgelopen zomer speelde ons in de kaart en direct na de opening moesten wij de handrem erop zetten. Die tijd hadden we echt nodig om de medewerkers bij te spijkeren want het was voor iedereen nieuw. De tweede week hebben wij vol kunnen gaan en zat iedereen goed in zijn rol “, aldus Roger.

Lente van Drenthe Waterpark blog foto
Waterpark bij Camping Lente van Drenthe

Niet het zoveelste kabouterpark

Waar je in Drenthe enorm veel kabouterparken ziet, is een legitieme vraag aan Roger waarom hij voor een Waterpretpark heeft gekozen?Ik wilde af van de standaard groepsactiviteiten en ons meer richting dag attractie ontwikkelen. Daarin zit meer continuïteit, structuur in management, beheer en f&b. We hebben pal naast de camping de mooiste waterplas van Nederland en dus was de keuze voor waterpret snel gemaakt. We zien nu al dat we bezoekers uit heel Nederland trekken en hebben met de dag attractie onze catchment area enorm vergroot. Bezoekers die ook heel makkelijk een nachtje blijven slapen. De camping heeft nu een unieke faciliteit waardoor we het imago van de traditionele camping ver achter ons laten.”

Toch waren er het eerste seizoen nog heel wat leermomenten zoals de enorme drukte. Roger: “We hebben ons verkeken op hoeveel mensen ons willen bellen terwijl bijna alles op de website te vinden is. De raarste vragen naar de bekende weg! Waar vindt ik de parkeerplaats? Moet ik verplicht een wetsuit dragen met 35 graden. Vooraf hadden we voor de camping al een extra receptiemedewerker aangenomen maar tijdens het seizoen was het te moeilijk om uit te breiden. Voor komend jaar zullen wij moeten uitbreiden met twee vaste medewerkers op de receptie.” Maar de trots overheerst: “Waar we trots op mogen zijn, is dat we iets uitgedacht hebben dat in de praktijk werkt. Nu hebben wij dagelijks tussen de 500 en 700 bezoekers. Opvallend waren ook de grote aantallen Duitse gasten die vooral voor het Waterpretpark kwamen. Erg tevreden ben ik over het feit dat we nog geen ernstige ongelukken hebben gehad en de preventieve veiligheidsprotocollen werken. We werken met veel personeelsleden en veiligheid staat op de eerste plaats. We zien nu al wat dit voor nieuwe energie mij en Marjolein geeft waardoor we weer met enorm veel plezier de camping draaien. En het heeft ons ook een doel gegeven om de camping van nieuwe impulsen te voorzien.”

Een positieve rol was er vooral voor de media. “Die hebben ons verhaal geweldig opgepikt en wij zijn te zien en te horen geweest bij onder andere het Dagblad van Het Noorden, 3x op  RTV Drenthe, on-line op TV, vloggers, bloggers en youtuber Jesse maakt filmpjes over trampolines met meer dan 200.000 views. Bovendien hebben heeft veel lokale blaadjes over ons geschreven.”

Camping profiteert mee

Bijzonder was dat ook de camping van het waterpark profiteerde: “We zaten deze zomer vol en de bezetting was nog nooit zo’n succes. Ook zien wij dat er meer vragen zijn voor de vakantie volgend jaar en zelfs weer voor een jaarplaats. Wat betreft de doelgroep zien wij dagrecreanten vanuit heel Nederland. Het kan zijn dat de huidige kantine ook weer nieuw leven ingeblazen wordt en een bestemming krijgt die past in de beleving die aansluit op de nieuwe doelgroep die meer luxe en bijvoorbeeld privé sanitair verwacht. Wat wel nog een uitdaging blijft, is de f&b op de camping alsmede in het waterpretpark. De horeca loopt prima maar is qua aanbod wel beperkt. We zullen meer moeten bieden aan eten en liefst gezonder. Daar laten wij nog te veel kansen liggen, maar het is gewoon niet ons ding.”

Volop nieuwe plannen

Plannen voor seizoen 2019 zijn er volop: “We stoppen met het waterpretpark half september en gaan dan werken aan een betere integratie van de camping met het waterpretpark waardoor de bezetting in de schouderseizoenen een impuls krijgt. Ook moeten wij ons meer gaan richten op groepen en zal de website duidelijk aangepast moeten worden. Ook qua organisatie gaan we het wat anders inrichten zodat ik mijn vrouw wat vaker kan zien en opa en oma wat minder voor de kinderen moeten zorgen. Verder gaan we komend jaar alle processen verbeteren en de bestaande voorzieningen upgraden met kleine aanvullingen. Ook zijn we in gesprek met Staatsbosbeheer over gebruik van een groter gedeelte van de aanwezige bossen waar we voor de kleinste bezoekers een pumptrackbaan, glijbanen en donuts willen aanleggen. Zo worden we wat minder weersafhankelijk en bereiken we een bredere doelgroep. We willen voor het einde van dit seizoen een afsluitend feest organiseren als een soort try out voor een event voor komend jaar. We hebben al contact gehad met Red Bull die ook ideeën heeft.” Zorgen zijn er ook, bijvoorbeeld op het gebied van personeel. Roger: “We maakten ons wel zorgen of we voor het nieuwe seizoen voldoende personeel kunnen vinden. We hebben er zo’n 30 extra nodig die flexibel inzetbaar moeten zijn.”

Voor meer informatie over Camping Lente van Drenthe & DX Adventure, Marjolein Vos en Roger Langenbach via:

DX Adventure                                  : https://dxadventurepark.nl/
Lente van Drenthe                         : https://lentevandrenthe.nl/


Auteur: Hans van Leeuwen;
Trendwatcher – Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme PLEISUREWORLD NRIT

Contact : Hans van Leeuwen
mobile   : +31 (0) 653394506
e-mail   :
hans@pleisureworld.nl
Skype    : hansvanleeuwen1958
web       :
www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.