wauw effect

donderdag 13 februari 2014 – Het lijkt wel of ik mezelf hoor als ik de schaatscoaches avond na avond hoor praten over de successen uit vervlogen tijden. “Weet u dat in de zeventiger jaren de basis gelegd is voor de huidige successen? Toen gebeurde dat allemaal nog op een buitenbaan”. Ard Schenk, Kees Verkerk Jan Bols en Atje Keulen-Deelstra, allemaal namen van weleer. De eerste TV-beelden waren zwart-wit en schaatsers vlogen letterlijk en figuurlijk wat vaker uit de bocht. Het waren echte amateurs en van sponsoring of een professionele aanpak was totaal geen sprake.

De term ‘team manager’ kwam nog niet voor in de Dikke van Dalen en een trainingsschema afgestemd op de individuele eisen van de top sporter was weinig kennis. Dat gaat er nu wel anders aan toe! De ene na de andere olympische medaille wordt binnen gesleept. Er is allang geen sprake meer van ouwe jongens krentebrood; alles draait om het fijn slijpen tot in de allerlaatste laatste details om de sporter optimaal aan de start te laten verschijnen om zo een topprestatie af te leveren. Aangestuurd door kampioenen van weleer die nu de jonge honden naar grote hoogten stuwen.

Is die ouwe schaatscoach niet een beetje te vergelijken met de babyboomgeneratie recreatieondernemers die het kamperen en een dagje uit groot hebben gemaakt? Zijn  zij het niet geweest die een theehuis, weiland of fruitboomgaard hebben omgetoverd tot wat nu heet De Beerze Bulten, Attractiepark Slagharen, Recreatiepark Ter Spegelt, Marveld Recreatie, Camping Ons Buiten, Linnaeushof of Rondvaartbedrijf Kool in Groningen. Vadesto in Hattem was één van de eerste professionele bedrijven in buitensport of denk aan SVR Camping De Boomgaard, bekend van de grote kerstbomen langs de A2. Allemaal recreatieondernemingen die dagelijks als topsporter met hun vak bezig zijn.

Wie goed kijkt ziet dat er een nieuwe generatie recreatieondernemers aan het roer staat. De hoogconjunctuur is van vervlogen tijden en bedrijven worden overgenomen in een crisistijd waar alles anders lijkt dan vroeger. “Das war einmal”. Nieuwe investeringen bij de Plopsa Group moeten met vijf jaar afgeschreven worden. Adverteren in de ANWB Kampioen, ACSI of de Alan Rogers gids is niet meer genoeg om de dalende trend in boekingen te stoppen. Kampeerplaatsen inruilen voor chaletplaatsen is ook al geen optie gezien het overaanbod in hetzelfde segment. De bungalowmarkt krijgt te maken met een overaanbod en de tarieven staan onder druk. Een midweek voor € 59,- is al geen uitzondering.

Kwaliteit, diversiteit, onderscheidend vermogen en innovativiteit is een voorwaarde voor een hogere bezetting. Het eenduidig aanbod wordt doorbroken met ‘ultra luxe bungalows’ als antwoord. Wie kiest voor eenzelfde look and feel zal uiteindelijk zijn waar voor Aldi en Lidl tarieven moeten afprijzen en wordt gezien als een discounter in de markt. Een imago waar vakantie- en attractiepark Slagharen mee te maken heeft en waar men naarstig op zoek is naar een andere manier van ticketpricing.

Yield marketing en packedge deals is wat de toekomst wordt. Center Parcs kende al geen prijslijst meer op haar website en ook Landal loopt er nu achteraan. Wanneer volgen de grotere campingbedrijven? Schaalvergroting en massamarketing is een opkomend fenomeen. Zie daar Loopings, Parques Reunidos, Landal Greenparks, Roompot, Ardoer  en Compagnie des Alpes die min of meer allemaal als groep opereren. Men levert zelfstandigheid in om het gevecht om de consument. Er zijn nu grotere kampeerbedrijven die achter de schermen met elkaar praten voor meer samenwerking zonder hun “eigen” identiteit op te geven. Men voelt dat op termijn er meer “power” c.q. financiële armslag moet zijn om te overleven.

Overleven is niet alleen een top onderneming maar ook gevonden worden door de nieuwe jongere generatie consumenten. Die weten echt niet meer waar Hoogezand-Sappemeer en Heiligerlee op de kaart van Nederland liggen. Als er al bij mij op de zaak stagiaires van de NHTV niet weten dat je een postzegel op een brief moet plakken dan is het wel slecht gesteld met de kennis van onze aanstormende talenten. En laat die nou net weer samen werken met de Efteling. Het moet een uniek talentontwikkelingsprogramma zijn op het gebied van imagineering.

Ik ben benieuwd wanneer het sprookjesbos eens onder handen genomen wordt. Kinderen zijn op zoek naar kabouter Plop maar lopen tegen ‘knuppel uit de zak’ aan en die kennen zij niet! Zouden de jonge aanstormende talenten geen virtueel sprookjesbos kunnen ontwikkelen? Wij hebben ook toch Angry Birds? Of wordt het verschil gemaakt door meer beleving en kiezen wij voor animators ipv recreatieleiders? We gaan toch komend jaar niet allemaal een Halloween feest optuigen of een kerstmarkt?

Zowel de oude als de nieuwe generatie is met topsport bezig, alleen de wijze waarop dit succesvol is maakt dat er een totaal andere aanpak vereist wordt. De buitenschaatsbaan is nu een overdekte Aqua Mundo of een overdekt zwembad. De kantine is verworden tot een foodcenter met grillrestaurant en een freeflow. Een kaartje wordt niet meer bij de kassa gekocht maar via internet. De concurrentie en het aanbod is heftiger geworden. Het buitenland is nog nooit zo makkelijk te bereizen geweest en het all-in concept en de zon zijn serieuze concurrenten. Trouwe loyale bezoekers zijn er nog weinig en we spreken tegenwoordig over fans. De stencil machine is vervangen door de marketingafdeling maar die heeft ook al zijn langste tijd gehad. Banken financieren niet meer en een krediet krijg je alleen nog maar op basis van jouw cash-flow. Wie echt succesvol wil zijn zal moeten leven als een topsporter en met een goede coach (senior) aansturen op het WAUW effect. Een gebruik ook een je boerenverstand want dat wil ook wel eens helpen!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: